Jump to content
Annons

Fet mörk jazz-elektronika?


vic

Recommended Posts

Herrooo happy people

# LÅTNAMN: Mondi

# ARTIST/GRUPP: vic

# LÅTLÄNGD: ca 4 min

# KOMPOSITÖR: vic

# PRODUCENT: vic

# EV. MEDVERKANDE: än så länge bara jag

# INSPELNINGSÅR: 2006

# FORMAT: mp3

# STATUS: Skiss

Lägger ut en låt som precis blivit färdig...eller alltså...ingen sång ännu men det kommer snart. Ska bara hitta någon studio-liknande sak i Linköpingstraken. Iaf, jag är personligen ganska nöjd med låten men vi får väl se vad ni tycker.

Hit me with feedback så blir jag sjukt glad.

Tidigare använde jag melodi-slingan till en house-liknande låt, den låter ganska happy faktiskt, men jag var tvungen att pressa fram 7 låtar i ett lite vemodigt stuck så då blev det såhär, lite roligt hur samma slinga kan låta så olika.

Jag la ut en låt i samma stuk (med sång) tidigare och hoppas på lika bra feedback som då, tack till er som gjorde er hörda förresten.

Enjoy

//vic

mondi.mp3

Redigerat av vic
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok trevlig skiss 🙂 ..får Sylvian-vibbar av det här..o då är det mycket positivt menat 🙂 ..jag har två saker som jag främst vill att du funderar på:

1. Basen låter aningens för mycke o går lite för snabbt fram i låten..det skall gå sakta o vemodigt..

2. Fram med papper o penna o skriv en text..o lyssna då gärna på Sylvian o få lite idéer...o då en melankolisk o nostalgisk text..

Mvh

Falk

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror personligen att sång skulle påverka låten negativt. Den klarar sig bra instrumentalt.

Det första jag reagerade över var hur mycket kompressor det var på alltihop. Det gör att den förlorar mycket av känslan och dynamiken. Låter som du verkligen försökt få allt att höras lika bra, det gör ljudlandskapet ganska trist att spatsera omkring i.

Istället för att spela in sång tycker jag du ska hitta en bra trummis och spela in med istället, för det känner jag är den svagaste länken ibland instrumenten. Om du inte kan få tag på en trummis så försök iaf jobba lite mer med dynamiken på trummorna.

Annars tycker dethär låter riktigt bra! Kanske inte utmärker sig så mycket i genren men den håller proffsklass ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för feedback...alles.

Har inte medvetet använt mig av kompressorer, alldeles för hightech, men om du menar att pukorna låter lite "slappa" så kan jag hålla med lite men jag gillar samtidigt det sunkiga ljudet. Tanken är väl att varje spår ska pulas och mixas med ordentligt snart, hoppas på lite skillnad i ljudbilden.

//vic

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att trummorna borde tonas ner en hel del. Även pling-ljudet i början av låten tycker jag tar över lite för mycket.

Men jag gillar ditt basljud, passar genren.

Tror inte att sång skulle behövas, den är bra som den är utan. Men jag skulle ändå vilja att det händer nånting mer, nånting som sticker ut mer från ljudmassan då och då.

Men bra jobbat! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Jo då, den har sina kvaliteer.

Basen...personligen skulle jag vilja höra en tung trip hop bas istället.

Pukorna sticker iväg lite grann här och var. Bra tryck annars.

Stycket som helhet är skönt.

Sång kan bli intressant, men jag vet inte om det behövs. Känns rätt intressant ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

månge tack allesammen.

Era tips o åsikter bearbetas. Jag är personligen ganska svag för starka, konstiga trummor som sticker ut i ljudbilden men som sagt, det kanske sticker lite i öronen (då ska ni höra de andra låtarna).

Det kommer att bli sång på låten, tror personligen det blir bra. Blir mer dynamik och bättre helhet liksom.

Må gott

//vic

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, kan bara hålla med kaxigheten i rubriken. Sjukt bra! Retade mig lite på andetagen först men taktfastheten och styrkan i dessa tilltar på slutet adderar de nånting till helheten kan inte säga vad... Fantastisk trevande inledning. Basen och trummorna är perfekta, ändra inte! Ensligt och ödsligt men samtidigt med en väldig pondus. Brukar inte gilla reverb på piano men här bara så rätt. Så snyggt när de enstaka durarpeggiona bryter av mollsvängarna. Egensinnigt, originellt och sanslöst begåvat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte medvetet använt mig av kompressorer, alldeles för hightech, men om du menar att pukorna låter lite "slappa" så kan jag hålla med lite men jag gillar samtidigt det sunkiga ljudet.

Menar du att du inte har nån kompressor alls? Det låter som du lagt på ett mastringsplugg med nån rolig preset på alltihop. Men det är väl bara illa mixat då.

Jag menade mest att trummorna låter plastiga och odynamiska, det skulle lyfta låten otroligt mycket med en riktig trummis tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Najs, påminner om Camilla Spelar Melodica tycker jag (fast jag vet iofs inte vad jag snackar om). Jag gillar det brötiga ljudet på trummorna. Stämningsfullt, lite väl enahanda framåt slutet kan jag tycka, vad sägs om att lägga in ett parti efter två tredjedelar som är nåt helt annat, ljusare, durigare, mer uppåt, för att bryta av och hålla intresset vid liv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tbruce...jag förstår vad du menar. Kan också tänka mig ett "stick" i låten. Får se om jag orkar, jag är förvånad att jag orkat göra låten så här pass färdig. Kul att du också gillar det "brötiga" ljudet på drumsen.

rainydays, det kan nog vara så att det är någon mastrings-pryl med i spelet men annars har jag inte aktivt försökt mixa, ska låta någon som kan göra det.

Tack än en gång för feddback.

//vic

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukt snygg låt! Faller mig helt i smaken en dag som denna. Det är lagom dystert, finns mycket stämning här. Att trummorna låter brötigt både stör mig samtidigt som jag gillar det. Stor tumme upp. This one is a keeper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thanx a bunch Neko.

Jag återkommer ockås med den här och övriga 6 låtar när vi väl är färdiga, när det nu blir. Hoppas ha kommit på något fräckt namn då också 🙁

Problemet med att göra musik, tycker jag, är att när det väl är dags för sång, mixning osv. är man redan sjukt trött på låten och vill gå vidare.....that's life I guess.

På återseende

//vic

Link to comment
Dela på andra sajter

....och en grej till, vi ska sätta ihop ett "riktigt" band och spela live så småningom. Kan bli ett cool set tror jag. 2 trummisar vore "top of the line" 🙁

//vic

Redigerat av vic
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...