Jump to content
Annons

Pulserande rytmiska syntljud


YellowStudio

Recommended Posts

Är det någon som vet hur man får till sådana syntljud i reason. T.ex. i Madonnas senaste hör man ibland såna biijaaoo som kommer farandes. De kommer svävande bakifrån och fram genom ljudbilden och avslutas med en skön knorr.

Nu är väl de här killarna extremt duktiga på sådant här men hur har dom gjort? Går det att göra något liknande i reason?

Använder dom loopar? något tips?

Är det så att man måste ha speciella syntar för sånt här?

Tacksam för alla tips.

MVH

Stephan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ah, det är en vanlig pad med ett långsamt uppsvepande lågpassfilter.

Och de svävande effekterna kommer inte från paden, utan från sången.

Detta blir alltså svårt att göra i Reason eftersom det kräver redigering av sång/audiospår.

Skapa ett nytt audiospår.

Klipp till små korta slicar med bara den första stavelsen i varje sångfras.

Bounca till ett eget audiospår.

Lägg det nya klippet baklänges.

Släng på ett långt och ljust platereverb. Behåll bara wet-signalen från reverbet.

Bounca igen.

Vänd tillbaka klippet åt "rätt" håll.

Lägg på en flanger för extra spökliknande feeling.

När låten går igång, börjar paden att pulsera. Men det sker inte i filtren, utan med en vanlig kompressor med sidechain från bastrumman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan även pröva att vocoda en trumloop i reason och leka med frequency/cutoff och pitch, och låta carriern vara en mystisk malström(eller subtractor)-patch. Kanske inte direkt vad du efterfrågade, men ändå rätt coolt! Lycka till!

(edit: sen kan du förstås ratta till LFO:n lite osynkat, kan kanske bli lite "pulserande"..)

Redigerat av teknodrom
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset. Härligt!

Jag tar tacksamt emot alla tips och idéer ( enkla som svåra). Det kanke är vissa effekter som lämpar sig bättre än andra för att få fram det här biijaaoo eller bågot annat som gör det. Det här kanske kan bli en tråd som uppskattas av många.

MVH

Stephan

Link to comment
Dela på andra sajter

och jag undrar hur man gör samma ljud i Cubase SE 3.... 😆

Vilket av ljuden? Effekterna på sångklippet? Eller sidechain-stråket?

Sångklippet är gjort i Cubase, efter exakt det recept jag skrev.

Om du menade sidechain, så läs sidechain-tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Linus imponerande. Du skall ha hemskt mycket tack för att du tar dig tid och delar med dig av din kunskap. Visst är det den här typen av ljud jag är ute efter och hur man har gjort. väldigt fräckt på mp3n och den andra med: jag skall kolla in hur du har gjort.

Tack än en gång

MVH

Stephan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...