Jump to content
Annons

Inspelningsordning?


billy

Recommended Posts

Ja, jag undrar som total nybörjare, vilken ordning ska trummor, sång, gitarr, bas synth läggas in i? Någon ordning som underlättar?? Jobbar i cubase...

Rent logiskt tycker jag att jag borde börja med trummor. Förstår att det finns många olika sätt men hur tycker just DU är bäst!?

Sitter och har ett jäkla bekymmer med att försöka få trummorna att spelas efter det klickljud som finns i cubase. Men det går inte fullständigt i takt, hur redigerar jag det, har hört talas om kvantifiering, men reder inte ut det. Om man trycker på autokvantifiering ska den inte rätta upp det då?? Tycker inte att nåt händer, och jag har läst Majkens skrift om detta men får ändå inte till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som Michael Blair (trummis) berättade igår för mig på skolan så när han spelade in nån platta med Tom Waits på 80-talet så la dom gitarr först, sen vox, bas och sist trummor.

Vilket för mig är helt omvänd ordning... men det lyckades det med 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör så är: Enklare trumprogrammering--->Slaskgitarr--->Bas--->Kompgitarrer--->Sång--->leadgitarrer + övriga "kryddor" som t ex orglar, synthar och percussion--->mixning och slutprogrammering av trummorna.

Anledingen till att jag gör en slaskgitarr innan basen är att jag skriver låtarna på gitarr och då strukturerar upp ett grundarr. Dessutom är det bra att ha något att "jamma" till med basen när jag listar ut hur den ska spelas.

Att jag inte spelar in sången sist som många gör är för att jag anser att sången är viktigare än gitarrleads och annat. Leadgitarrerna ska anpassa sitt sätt att spela efter sången inte tvärtom enligt mig.

Allt detta bygger i stort på att man som man ofta gör i hemstudion skriver låten efterhand man gör den. Har man ett inrepat band så spelar inte ordningen så stor roll för resultatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör så är: Enklare trumprogrammering--->Slaskgitarr--->Bas--->Kompgitarrer--->Sång--->leadgitarrer + övriga "kryddor" som t ex orglar, synthar och percussion--->mixning och slutprogrammering av trummorna.

Hur funkar det för----ade trumprogrammering, var kan jag läsa hur jag enkelt gör det?? Fattar noll, ska jag spela in någon takt trummor och sen autokvantisera dem? Och hur gör jag det...

Redigerat av billy
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör så är: Enklare trumprogrammering--->Slaskgitarr--->Bas--->Kompgitarrer--->Sång--->leadgitarrer + övriga "kryddor" som t ex orglar, synthar och percussion--->mixning och slutprogrammering av trummorna.

Hur funkar det för----ade trumprogrammering, var kan jag läsa hur jag enkelt gör det?? Fattar noll, ska jag spela in någon takt trummor och sen autokvantisera dem? Och hur gör jag det...

Trumprogrammering gör du ju enklast med nån mjukvaruplugg... Battery, Drumkit from Hell, BFD, i Reason... finns en massa program...

Men du kanske BARA jobbar med live-trummor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör så är: Enklare trumprogrammering--->Slaskgitarr--->Bas--->Kompgitarrer--->Sång--->leadgitarrer + övriga "kryddor" som t ex orglar, synthar och percussion--->mixning och slutprogrammering av trummorna.

Hur funkar det för----ade trumprogrammering, var kan jag läsa hur jag enkelt gör det?? Fattar noll, ska jag spela in någon takt trummor och sen autokvantisera dem? Och hur gör jag det...

Trumprogrammering gör du ju enklast med nån mjukvaruplugg... Battery, Drumkit from Hell, BFD, i Reason... finns en massa program...

Men du kanske BARA jobbar med live-trummor?

Nej jag kör med hypersonic 2 och mjukvarusynth, men det är väl i cubase jag gör "programmeringen", men var och hur gör jag den? Lite enkelt beskrivet?

För övrigt, tack för alla värdefulla synpunkter!

Link to comment
Dela på andra sajter

istället för metronom så använder jag groove agent till trummorna samtidigt som jag spelar in kompgitarr1 (eller slaskgitarr om jag inte är riktigt nöjd med den gitarren) sedan gör jag kompgitarr2.

efter det kan de bli bas, fixning av trummfills, sång, sologitarr det beror lite på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här långt har jag kommit, spelat in med hypersonic 2 och midiklaviatur ett par takter av det trumkomp jag vill ha. Sedan antar jag att jag ska gå in på "open drum editor" och där göra nån form av quantize av något slag men hur gör jag det när jag gått in i drum editor??

Det jag vill åstadkomma är att jag spelar in ett par takter, sedan fixar cubase med nån quantise funktion detta i hundraprocentig takt, sedan kan jag bara kopiera detta till resterande del av låten... Och hur gör jag då detta lättast?

Känner att jag omformulerar min fråga hela tiden men det är svårt att beskriva vad jag vill åstadkomma 😕

Redigerat av billy
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller det instrument och inte programmerat så är det väl NÄSTAN uteslutande trummor man bandar först. Sen brukar jag gå loss på kompgitarrer innan basen. Jag anser att detta ger mycket större möjligheter att prodda fram ett bra sväng/tyngd/groove när man sedan jobbar med basen. Många, inte sällan i den gamla skolan, lägger basen före bara för att beta av rytmsektionen och bygga därifrån. Det funkar för dom, men petar man på hårdare musik som gärna är lite gitarrorienterad så tror jag nog de flesta producenter jobbar som jag.

Jag ser bas lite som att spela trummor med höger hand och gitarr med vänster och därför faller det naturligt att man precis vet vilket hålrum som ska fyllas när allt annat är lagt så att säga.

Därefter brukar det bli slingor/solon etc och/eller sång, ibland lite i taget och sen körer osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag brukar ju dock (dock otroligt hemma-nivå) sepla in gitarr 1st med hjälp av metronom i cb, för att sedan se ifall det verkligen blev som jag tänkt (kör då metronomen efter det takt jag tänkt att trummorna ska gå i) och sen programmerar trummor osv.

Men dock är ju det ju lite annat med "riktiga" musiker, då trummor och bas är att föredra att spela in som grund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar spela in det som driver låten först, det blir oftast trummor > bas > resten. Men gör man en låt där trummorna bara gör vissa markeringar och ett annat instrument, till exempel gitarr, för låten framåt så känns det bäst att börja med gitarren. Det blir mer spelkänsla om man lägger trummorna efteråt då, istället för att spela in dem till klick först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hallåååå-ni pratar ju ovanför huvudet på honom istället för att hjälpa honom att komma igång 🙂 släpp era egostories för en stund och ge grabben lite tips-säkert nån som kan det här med drumeditor osv i Cubase(tycker själv det är skitkrångligt)kör med vanlia trummaskinpatterns som på stenåldern fortfarande...ska lära mig Reason när jag får tid-verkar enklare,KLART enklare!!!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Men hallåååå-ni pratar ju ovanför huvudet på honom istället för att hjälpa honom att komma igång 😲 släpp era egostories för en stund och ge grabben lite tips-säkert nån som kan det här med drumeditor osv i Cubase(tycker själv det är skitkrångligt)kör med vanlia trummaskinpatterns som på stenåldern fortfarande...ska lära mig Reason när jag får tid-verkar enklare,KLART enklare!!!

Jag tycker nog att de håller sig väldigt bra till ämnet:

Ja, jag undrar som total nybörjare, vilken ordning ska trummor, sång, gitarr, bas synth läggas in i? Någon ordning som underlättar?? Jobbar i cubase...

Rent logiskt tycker jag att jag borde börja med trummor. Förstår att det finns många olika sätt men hur tycker just DU är bäst!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hallåååå-ni pratar ju ovanför huvudet på honom istället för att hjälpa honom att komma igång 🙂 släpp era egostories för en stund och ge grabben lite tips-säkert nån som kan det här med drumeditor osv i Cubase(tycker själv det är skitkrångligt)kör med vanlia trummaskinpatterns som på stenåldern fortfarande...ska lära mig Reason när jag får tid-verkar enklare,KLART enklare!!!

Man får tacka för din sympati 😱 Visst var det huvudsakligen drum-editor som jag tänkte på men jag tar även tacksamt emot alla synpunkter på inspelningsordning då även det var en fråga för tips och inspiration med tanke på uppbyggandet av trummor. Den första frågan jag ställer är ju faktiskt vilken ordning folk spelar in sina instrument, men samtidigt behövde jag nog mest info om fråga två... om drumeditor... 😳

Börjar långsamt lära mig drumeditor nu... Kanske är meningen man inte ska få allt serverat på silverfat... 😄😄

Redigerat av billy
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...