Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska man lÀgga ut musik pÄ nÀtet vill man ibland veta vilken label som gett ut alstren.

Funderar pĂ„ att starta en dylik... Ă€r det viktigt att man registrerar det eller Ă€r det bara att hitta pĂ„ ett namn och köra? SĂ„ kanske man kan registrera företagsnamn och sĂ„nt framöver (tĂ€nkte ta namnet BMG 😏 )

Mikael

Annons
Postat

Menar du förlag eller skivbolag ? Har du STIM:at lĂ„tar sĂ„ kostar det om du ska lĂ€gga ut det pĂ„ nĂ€tet. Är det nĂ„gon som vill köpa din musik sĂ„ ser dom helst att du inte STIM:at lĂ„tarna.

Postat

Ja, det dÀr med STIM Àr ju lite klurigt. Innan man berÀknar att man ska bli spelad och fÄ pengar frÄn STIM, mÄste man ju kanske ha givit ut nÄgot.

Jag rÄkade skriva pÄ för STIM och nu gÀller en 5-Ärsregel...

Kollade lÀnken förut faktiskt. Bra info.

TÀnkte nu mest pÄ det dÀr med labelnamn... förlag kanske, men varför inte rentav ett skivbolag. Man mÄste vÀl inte ha bÄdadera?

Postat
Ja, det dÀr med STIM Àr ju lite klurigt. Innan man berÀknar att man ska bli spelad och fÄ pengar frÄn STIM, mÄste man ju kanske ha givit ut nÄgot.

Jag rÄkade skriva pÄ för STIM och nu gÀller en 5-Ärsregel...

Kollade lÀnken förut faktiskt. Bra info.

TÀnkte nu mest pÄ det dÀr med labelnamn... förlag kanske, men varför inte rentav ett skivbolag. Man mÄste vÀl inte ha bÄdadera?

hett tips Àr att du hÀr med mr Bevlar (DumbDan) han har nog rÀtt bra koll pÄ sÄnna frÄgor!

Kul att du skall satsa pÄ label du med... Av ren nyfikenhet undrar jag inom vilken genre du skall köra!?

Postat

Stimma alltid dina lÄtar,det Àr det primÀra oavsett vad tÀnker göra med dem,

annars kan ju nÄn sno dom och hÀvda att de skrivit musiken om den inte Àr upphovsrÀttsskyddad!

DÄ förlorar du...

LÀgga ut musik pÄ nÀtet kan du ju göra pÄ massor av sidor dÀr folk kan köpa dem styckvis för 5-7 kr ca. bÄde hÀr och utomlands-ska du dÀremot lÄta nÄgon nÀtdistributör sköta detta finns det ibland krav pÄ exklusivitet,bara att lÀsa igenon villkoren pÄ olika siter--varierar stort*

Postat (redigerat)
Stimma alltid dina lÄtar,det Àr det primÀra oavsett vad tÀnker göra med dem,

annars kan ju nÄn sno dom och hÀvda att de skrivit musiken om den inte Àr upphovsrÀttsskyddad!

DÄ förlorar du...

LÀgga ut musik pÄ nÀtet kan du ju göra pÄ massor av sidor dÀr folk kan köpa dem styckvis för 5-7 kr ca. bÄde hÀr och utomlands-ska du dÀremot lÄta nÄgon nÀtdistributör sköta detta finns det ibland krav pÄ exklusivitet,bara att lÀsa igenon villkoren pÄ olika siter--varierar stort*

Stim skyddar inte lÄtar.

saxat frÄn stim

Stim bevakar endast upphovsmÀnnens ekonomiska rÀttigheter. Plagiat, förvanskning, stöld eller anvÀndning av din musik i ett sammanhang som du kan uppfatta som krÀnkande, bevakar du sjÀlv eller ditt musikförlag. Att registrera sin musik hos Stim Àr alltsÄ inget skydd mot plagiat eller stöld.

Ett musikverk har automatiskt upphovsrÀttsskydd i och med tillkomsten, oavsett det finns pÄ noter, Àr inspelat eller Àr registrerat hos Stim. Registreringen hos Stim avser enbart möjlighet till ersÀttning vid offentligt framförande eller inspelning.

Ett sÀtt att visa att du har haft materialet i din hand vid ett visst datum Àr att skicka en demokassett, noter eller text rekommenderat med mottagningsbevis till dig sjÀlv och behÄlla försÀndelsen oöppnad. Det bevisar visserligen inte att du Àr den ursprunglige upphovsmannen men poststÀmpelns datum kan vara vÀsentlig vid en tvist. Gör detta innan du börja sprida materialet.

edit: ett litet fel smög sig in.

Redigerat av Neko
Postat

nej men det Ă€r ett bevis för att du vid ett visst datum Ă€r upphovsman till ditt verk och anvĂ€nds sĂ„lunda i en ev tvist som ett bevis,oavsett om du Ă€r uppbackad av ett förlag eller ej... 🙂

(deras eget eviga rÄd sedan urminnes tider Àr att verkanmÀla lÄten sÄ fort den Àr klar innan publicering,antingen via webben eller som ett rek.brev till sig sjÀlv...)

Postat

Du har helt enkelt fel Florian 😆

Upphovsman Àr man i och med att man skrivit lÄten. Det behövs inte ens nÄgot © nuförtiden. Man kan, som du sÀger, skicka ett brev med sig sjÀlv dÀr lÄten finns. PoststÀmpeln bevisar dÄ att lÄten kommit till vid en viss tidpunkt.

Men... STIM ser bara till att man fÄr pengar nÀr lÄten spelas.

Det Àr just det som blir problem nÀr man lÄter olika internetsajter spela upp ens lÄtar - de vill ju inte betala till STIM.

Hör mer med STIM, eller kolla deras site.

Mikael

Postat (redigerat)
Du har helt enkelt fel Florian🙂

Upphovsman Àr man i och med att man skrivit lÄten. Det behövs inte ens nÄgot © nuförtiden. Man kan, som du sÀger, skicka ett brev med sig sjÀlv dÀr lÄten finns. PoststÀmpeln bevisar dÄ att lÄten kommit till vid en viss tidpunkt.

Det Àr just det som blir problem nÀr man lÄter olika internetsajter spela upp ens lÄtar - de vill ju inte betala till STIM.

tro det dÄ...

Redigerat av Florian le Sage
SystemF (oregistrerad)
Postat

SÄ vad kom vi fram till hÀr. Hur gÄr man tillvÀga för att starta nÀtlabel? Kanske DumbDan kan ge lite tips? :rolleyes:

Postat
SĂ„ vad kom vi fram till hĂ€r. Hur gĂ„r man tillvĂ€ga för att starta nĂ€tlabel? Kanske DumbDan kan ge lite tips? 🙂

hum.. sÄ svÄrt Àr det ju inte: HittapÄ ett bra namn, köp en domÀn, gör en skön sida, tuta och kör! Om du skall slÀppa stimmad musik mÄste du anÀla till stim och det andra som jag tror kallas bmc eller nÄtt sÄdant

Postat
Du har helt enkelt fel Florian🙂

tro det dÄ...

saxat ifrÄn STIM:

Musik pÄ internet

SÄ hÀr fÄr du tillstÄnd

För att lÀgga ut skyddad musik pÄ internet mÄste man ha tillstÄnd, en sÄ kallad musiklicens.

För att fÄ tillstÄnd ska man betala en avgift till Stim/NCB. Dessa pengar betalas sedan ut till upphovsmÀn och musikförlag i Sverige och övriga vÀrlden.

Den som Ă€r ansvarig för webbplatsens innehĂ„ll ska skicka in en ansökan om internetlicens till Stim. DĂ€r anger man bland annat hur musiken ska anvĂ€ndas och i vilket sammanhang. FormulĂ€ret ”Ansökan om internetlicens” anvĂ€nds för samtliga anvĂ€ndningsomrĂ„den.

Övriga nödvĂ€ndiga tillstĂ„nd

Stim/NCB företrÀder upphovsmÀnnen - det vill sÀga kompositörer, textförfattare, arrangörer och deras förlag. Men Àven artisternas/musikernas och skivbolagens inspelningsrÀttigheter skyddas av upphovsrÀtten.

För nÀrmare information om hur man fÄr tillstÄnd frÄn artister/musiker och skivbolag, kontakta Sami respektive Ifpi.

Postat

har talat med stim för att redaut lite saker. Vi komframtill följande:

Om du som Àgare till ett stycke musik lÀggerut dina stimmade spÄr pÄ din privata hemsida sÄ Àr allt lugnt, skall du dÀrimot lÀggaut din bÀsta vÀns spÄr som Àr stimamat sÄ mÄste du gÄ via stim och betala en liten summa för varje nerladdning som gjorts av det spÄrt via din sida Àven om det Àr fritt för besökaeren att laddahem spÄret.

Postat

Om du som Àgare till ett stycke musik lÀggerut dina stimmade spÄr pÄ din privata hemsida sÄ Àr allt lugnt, skall du dÀrimot lÀggaut din bÀsta vÀns spÄr som Àr stimamat sÄ mÄste du gÄ via stim och betala en liten summa för varje nerladdning som gjorts av det spÄrt via din sida Àven om det Àr fritt för besökaeren att laddahem spÄret.

Och om jag som STIM-ansluten upphovsman vill lÀgga ut mina lÄtar pÄ nÄgon annan, privat eller kommersiell, sida/tjÀnst, dÄ fÄr jag mao inte det? SÄvida inte Àgaren av den sidan pröjsar pengar till STIM?

Att STIM varken skyddar eller bevisar upphovsrÀtt Àr ju inget nytt och inget fel, men jag tror nog de skulle behöva se över och frÀscha till sina regler lite. Det mÀrks att de skrevs lÄngt innan Internet gjorde gjorde sitt intÄgande.

Postat

Och om jag som STIM-ansluten upphovsman vill lÀgga ut mina lÄtar pÄ nÄgon annan, privat eller kommersiell, sida/tjÀnst, dÄ fÄr jag mao inte det? SÄvida inte Àgaren av den sidan pröjsar pengar till STIM?

Att STIM varken skyddar eller bevisar upphovsrÀtt Àr ju inget nytt och inget fel, men jag tror nog de skulle behöva se över och frÀscha till sina regler lite. Det mÀrks att de skrevs lÄngt innan Internet gjorde gjorde sitt intÄgande.

visst Àr det puckat, men sÄ Àr det iaf

Postat

www.klicktrack.com kÀnns som ett bra alternativ för att sprida sina lÄtar, de tar mindre betalt Àn "de stora" tjÀnsterna.

Postat

Well... för att ÄtergÄ till Àmnet (nÀr vi nu rett ut sidospÄret kring STIM - som allstÄ inte skyddar musik, utan ser till att man fÄr betalt nÀr det spelas)

Behöver jag registrera namnet pÄ en ev. label (och typ starta ett företag)? Eller kan jag bara börja köra med att labeln heter nÄt?

Eftersom det i mitt fall bara gÀller min egna musik, skulle det kÀnnas lite överdÄdigt att bÄde starta förlag och bolag i olika företag...

Mikael

F.ö. kan man köpa ett billigare tillstÄnd frÄn STIM om man som artist vill göra musiken tillgÀnglig. Hör med dom direkt i sÄ fall.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.