Jump to content
Annons

Ljud i ett gammalt DOS-spel?


JJRockford

Recommended Posts

Vet inte om detta borde ha postats i OT-kategorin egentligen? Whatever; För nostalgin och nöjets skulle laddade jag ner en gammal version av Syndicate, eftersom det var ett av mina favoritspel till min Amiga 500.

Det är såpass gammal att man inte gör någon direkt installation, vad jag vet, utan bara låter filerna ligga i rätt mapp, också startar man genom att trycka på "main.exe". Tyvärr kommer det inget ljud, men spelet i övrigt går bra (även om det låste sig nyss, efter flera osparade uppdrag... 🙂). Någon som vågar gissa vad jag gör för fel? Blir ju mycket roligare när man hör hagelgevärens knall och så där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gamla DOS-spel saknar stöd för moderna ljudkort. 😄

Testa att köra spelet i en gammal DOS-emulator (!) t.ex. DOSBox

Det emulerar alla gammaldags grafikstandarder, XMS/EMS-minne och ljudkorten SoundBlaster Pro eller Gravis UltraSound - som var de vanligaste ljudkorten för 12-13 år sedan...

Syndicate... Vilka minnen 😄

Jag skulle kanske ta fram Beneath A Steel Sky, Sim City 1, Command & Conquer 1 och Need for Speed 1 nån dag... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativt kör amiga-versionen med WinUAE... fast då måste du pirata rom-image, och en piratad version av syndicate, om du nu inte har någon av dessa liggandes i lagligt skick. Och det får man ju inte göra. Fyy.

Är inte syndicate freeware nuförtiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för tipsen, ska testa senare idag!!

Intressant fråga det senare förresten, finns det något liknande för spel som för musik, d v s att upphovsrätten försvinner efter några år? Inom musik är det väl i och för sig 70 år efter upphovsmannens död eller något sånt dock...

Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativt kör amiga-versionen med WinUAE... fast då måste du pirata rom-image, och en piratad version av syndicate, om du nu inte har någon av dessa liggandes i lagligt skick. Och det får man ju inte göra. Fyy.

Är inte syndicate freeware nuförtiden?

Det låter ju spännande också... Fanns ju många trevliga Amiga-spel, även om jag inte kommer ihåg namnen. Undrar dock hur det funkar med joysticks? De flesta Amiga-spel har väl bara stöd för sådana där gammaldags joysticks som väl i princip bara hade åtta lägen på spaken (plus en eller ett par knappar); Dagens joysticks har väl i princip oändliga många lägen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ju ett gammal Syndicate för ett par år sedan, för 30 spänn eller nått, men jag kunde inte installera det......men vad du säger är alltså att det inte ens SKA installeras!?!? hmm....nu måste jag nästa göra ett nytt försöka att lira spelet! Jag älskade det spelet juh....fast jag körde det till en PC....486a... 😏)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...