Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Igår såg jag en polares band och han spelade på sin nya Gibson Les Paul Special som han tagit ett litet banklån för att köpa. Efter spelningen så ställde han guran mot en vägg varpå den ramlar omkull och halsen går av (spricker upp liksom) vid den känsliga vinkeln vid snäckan.

Han kommer säkert be mig om råd när hans fylla släppt någon gång under dagen då jag har rätt många gitarrer och bra kunskap om dom. Frågan är denna: Vad tror ni att det kostar att få den lagad hos exempelvis Paul Guy eller Halkans? Någon som har några erfarenheter? Jag skulle gissa att han helt skiter i det kosmetiska utan bara är intresserad av att få en lika bra gitarr igen.

Redigerat av Phobos
Annons
Postat

Aj fan... Min polare gjorde exakt samma grej men med en Epiphone LP Special. Det var ingen ide att lägga pengar på att laga den halsen, har för mig att det skulle kosta ca 2000.- att få en ny. Kan väl iofs tänka mig att det är lite dyrare till en gibson. Lycka till iaf, en trasig gitarr är aldrig kul.

Postat
Kolla om du hittar en ny hals att skruva på. Annars så går det faktist att laga själv. Har lagat en gammal gura för länge, länge sedan med hjälp avv ett spesial.lim och några tvingar. Det svåraste (och förmodligen dyraste) är lack jobbet. MEn det finns nog måga fler som skulle kunna fixa den ut över ovan sagda. Fråga på eneíro eller blocket om någon är villig att hjälpa er, mot en skälig kompensation.

Halsen är ju limmad på en Gibson så det är inte så lätt att skruva loss den, förövrigt så skulle jag inte rekomendera någon att lämna den till någon hemmapulare såvida man inte vet säkert att han är väldigt duktig vid halsbrottslagningar.

Postat

Jag skulle kämna in den till antingen Adlib eller Arvidsson för reparation. Halkan är också ok. Kostnad vet jag inte, men det kan man ju fråga.

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Är det bara ett brott och fint utan en massa flisor som saknas så limma själv eller snacka med en slöjdlärare eller nåt. Om det är uppe i övergången mellan hals och huvudet som förmodligen är gitarrens svagaste punkt så kan det gå åt träplugg också. Trälim eller tvåkomponentslim är ju frågan, snackar du med en byggare eller reparatör så kan du nog säkert få olika svar. Jag skulle ha tagit tvåkomponent borrat i en eller ett par pluggar som går igenom brottet på ett sätt så att man får störst hållfasthet. Förmodligen i halsens längriktining mot kroppen kanske lite vinklad beroende på brottets vinkel och utrymme på stället. Med lite färg och lack och våtslippapper tålamod och små rörelser och en sån där liten pensel som man bättrar stenskott på bilar med så borde han kunna fixa lacken också. Har lagat några guror på det sättet och det brukar funka om man handskas vettigt med den efteråt.

Sen läs gitaristens handbok paragraf ett - Måste du ställa i från dig gitarren så ställ den för guds skull med en vettig lutning i ett hörn :rolleyes: .

Nä fan skojar bara skit kan ju hända.

Lycka till

Göran

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.