Jump to content
Annons

Modulations-spaken


billy

Recommended Posts

Hej, är precis nybörjare och har precis fått min midisynth, en CME UF6. Denna har två "rullspakar" (vet ej vad de heter) på vänster sida om tangenterna. Den ena heter "pitch bend" och den andra "modulation".

Min fråga är, pitch bend spaken är mera elastisk och återgår direkt till utgångsläget när jag släpper den. "Modulation"-spaken är mycket lättare att dra till önskat läge och återvänder inte till ursprungsläget när jag släpper den. Är det något fel på modulationsspaken då eller är allt som det ska?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej allt är precis som det ska. Tanken med modulationshjulet är att du ska kunna ställa modulationen(eller annan parameter) på t.ex någon synt du styr och göra diverse effekter av detta. Pitchhjulet i sin tur är till för att du ska kunna göra en glidning upp till nästa ton ungefär som om du böjer en sträng på en gitarr. Vill man ändra pitchen på allt man spelar om man spelar tillsammans med ett band som stämt lite högt t.ex finns det ofta en 'master tune' eller liknande både på hård och mjukvarusyntar där du kan stämma vad det nu är du spelar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Murdock säger är det.. Ok.. Hoppas du fattar.. Och du vill inte ha det på nåt annat sätt heller kommer du att upptäcka efter ett tag då du börjar kunna det här med syntar etc.. 😉

Förövrigt så är det här nåt som kommer sedan slutet av 60-talet. Kolla in t.ex http://members.aol.com/gr5smi/synths/miniMoog.jpg så ser du att det är samm princip där.. Minimoogen är förresten rättesnöret då det gäller syntar.

Link to comment
Dela på andra sajter

För egen del så började jag med Korgs X-Y-joysticks (bend åt sidan, vibrato uppåt och en annan effekt nedåt och återgår alltid till center) och det är dem jag gillar bäst. Även Roland och Clavia har liknande varianter.

Jag gillar iofs även de traditionella "hjulen" också, men får en helt annan spelstil med ett sånt.

Så det är en smaksak helt enkelt!

Redigerat av Thomas
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...