Jump to content
Annons

Professionell allround studiomikrofon


frejan (oregistrerad)

Recommended Posts

frejan (oregistrerad)

Hej!

Jag har börjat fundera på att köpa en ny stormembransmikrofon. Idag har jag en ADK vienna edition som jag har varit hyggligt nöjd med, och använt kollosalt mycket. Jag vet hur mycket mikrofonen påverkar ljudet, så nu skulle jag verkligen vilja få till ett lyft i det avseendet. Jag har tänkt att lägga kanske kring max 10 000 kr. Jag har tänkt att använda mikrofonen till akustisk gitarr inspelning och sång. Så det är ju bra om den funkar fint till båda sakerna =).

Någon som har några goda tips på val av mikrofon?

Själv har jag varit inne lite på Rode K2, men det finns ju en del andra intressanta märken som Neumann, Nevaton etc...

Mvh

F

Redigerat av frejan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett besök på min mictest-site är en bra början också... 😉

Vienna finns med där också, så att du kan jämföra med hur den låter jämfört med andra på mina inspelningar.

I stället för att lägga ca 10000:- på en stormembranare, så kan du exempelvis överväga en Studio Projects T3 (rörmic, som färgar på ett helt annat sätt än din Vienna) eller en Violet Design Dolly (som är jämnare i frekvensgången, men ändå ger en speciell färgning) - och komplettera med en småmembranare som Oktava MC012 - som väldigt många använder just till akustisk gitarr. 😏

På detta sätt har du i stället plötsligt 3 micar som skiljer sig rejält från varandra, så att du kan få mer variation, beroende på vad du är ute efter till en viss låt, eller vad som låter bäst till en viss sångare etc. 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om K2 är bästa valuta för pengarna ifall du behöver en allround studiomic. Äger en själv, och visst är den bra men inte så att man flyger ur sockorna direkt. Menar alltså att skillnaden jämfört med en billigare icke-rör mic inte nödvändigtvis är så stor. Angående rörmickar i allmänhet: klart det är kul med mikrofoner som ger ett visst sound utan att man måste skruva mycket, å andra sidan är det inte så svårt att skruva till olika typer av sound utgående från en "neutral" mikrofon ifall toleransnivån ligger på hemmastudionivå (som i mitt fall).

I och för sig tycker jag inte att K2:an färgar sådär fruktansvärt starkt, men man kan väl åtminstone i teorin få mer nytta av "ärligare" mikrofoner med liknande funktioner och prestanda (för mindre pengar), eller köpa ett par mikrofoner med distinkt olika karaktär och användningsområden, som Claes föreslog.

Därmed inte så att jag skulle avråda dig från en K2:a; gick själv till butiken för att köpa en NT1-A som min första stormembransmikrofon, och kom hem med en K2:a (för tre gånger mer pengar). Har inte ångrat mig sedan dess, och känner åtminstone inget behov av något bättre. Visst känns det ju skoj att ha en bra rörmikrofon, när man är van vid mer blygsam utrustning 😏

Att det sedan finns ännu bättre mikrofoner är väl självklart, men för mig känns det lika klart att jag lätt kan förlora mervärdet hos dessa genom dålig inspelning, mixning eller övrig utrustning. Samma sak gäller säkert också för en aningen mer anspråkslös mic i jämförelse med K2:an. Om du har möjlighet, så jämför några och köp den du känner mest för. Hjälpte nog inte mycket, va ? 😉

Redigerat av Perret
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om K2 är bästa valuta för pengarna ifall du behöver en allround studiomic. Äger en själv, och visst är den bra men inte så att man flyger ur sockorna direkt. Menar alltså att skillnaden jämfört med en billigare icke-rör mic inte nödvändigtvis är så stor. Angående rörmickar i allmänhet: klart det är kul med mikrofoner som ger ett visst sound utan att man måste skruva mycket, å andra sidan är det inte så svårt att skruva till olika typer av sound utgående från en "neutral" mikrofon ifall toleransnivån ligger på hemmastudionivå (som i mitt fall).

I och för sig tycker jag inte att K2:an färgar sådär fruktansvärt starkt, men man kan väl åtminstone i teorin få mer nytta av "ärligare" mikrofoner med liknande funktioner och prestanda (för mindre pengar), eller köpa ett par mikrofoner med distinkt olika karaktär och användningsområden, som Claes föreslog.

Därmed inte så att jag skulle avråda dig från en K2:a; gick själv till butiken för att köpa en NT1-A som min första stormembransmikrofon, och kom hem med en K2:a (för tre gånger mer pengar). Har inte ångrat mig sedan dess, och känner åtminstone inget behov av något bättre. Visst känns det ju skoj att ha en bra rörmikrofon, när man är van vid mer blygsam utrustning 😆

Att det sedan finns ännu bättre mikrofoner är väl självklart, men för mig känns det lika klart att jag lätt kan förlora mervärdet hos dessa genom dålig inspelning, mixning eller övrig utrustning. Samma sak gäller säkert också för en aningen mer anspråkslös mic i jämförelse med K2:an. Om du har möjlighet, så jämför några och köp den du känner mest för. Hjälpte nog inte mycket, va ?  😳

Bra inlägg! Lika förvirrat som informativt. 😮

Jag är själv svag för Blue's Baby Bottle. Kan man inte den + Summit 2BA-221 hos Golden Age för sådär 10 000:-? Otroligt prisvärt, i såna fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Solidtube eller nån Neumann är det enda du ska tänka på.

Dom här Studio Project "rör" mickarna låter bara china. Jag har en uppsjö med dessa china mickar i min studio och dom låter inte kul alltså.

Mickar ska man bara köpa kvalitet, det ändrar hela soundet i en studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är själv svag för Blue's Baby Bottle. Kan man inte den + Summit 2BA-221 hos Golden Age för sådär 10 000:-? Otroligt prisvärt, i såna fall.

BLUE Babybottle har jag själv också - och är mycket förtjust i den.

BLUE finns nog bara kvar i enstaka exemplar hos GoldenAge, eftersom BLUE sade upp samtliga distributörsavtal i höstas någon gång - och sedan dess inte har haft någon distributör i Europa.

Fabriken som tillverkade BLUE-mikrofonerna, fortsätter dock med sin egen linje, Violet Design, som är av samma superkvalitet.

Jämför exempelvis BLUE Babybottle med Violet Design Dolly, på min testsite... 😱

Kan tillägga att nästa omgång testinspelningar kommer att innehålla intressanta modeller från bl a Microtec Gefell och SE Electronics - ytterligare två märken som är både välkända och bra... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tillägga att nästa omgång testinspelningar kommer att innehålla intressanta modeller från bl a Microtec Gefell och SE Electronics - ytterligare två märken som är både välkända och bra... 😕

Mina vänner i "branschen" i USA snackar hela tiden om SE. Hypade som fan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den låter inte alls bra.

Jag har 2st såna TSM'are. Väldigt hårda och har en ful boos i topregistret.

Beror vad du ska ha dom till, men dom låter illa på sång och akke gitarr, samt uppmickad stärkare. Man blir inte klok på dom ...

har inte hunnit testa dom till nå trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är beredd att lägga upp mot 10.000 är AKG SolidTube, AKG 414-C och Neumann TLM-103 som redan nämnts i tråden utmärkta val. Just 414 är nog den klart mest mångsidiga micken i sammanhanget men den låter i gengäld inte så bra på röst jämfört med de två andra.. detta är min åsikt, inga fakta.

I gengäld kan du ju som också föreslagits köpa in ett par stycken billigare mickar för dom pengarna och ha lite olika val beroende på vad du ska spela in men vill du bara ha en rekommenderar jag helt klart någon av de ovanstående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...