Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag var inne på Noisevault och letade lite när jag såg att de har IR-filer för preamps?! Hur funkar det egentligen? Vad kan man sampla för impulser från en preamp? 😕

P.S. Jag är ny på området inom konvolerande reverb. 😄

Redigerat av BaldByChoice
Annons
Postat

En preamp "färgar" ju ljudet på ett visst sätt och genom att applicera en impuls kan man återskapa denna färgningen. Hur likt originalet det blir beror givetvis på vilket material man har att arbeta med.

Har inte testat detta själv, men det skulle vara kul att göra jämförande tester med "äkta vara".

Postat

Vad jag förstår så är en impuls fil ofta inspelning utav ett sinus svep från 20hz till 20khz i en akustisk miljö, där man sen tar bort sinus svepet och sparar hur miljön reagerar på de olika frekvenserna. Vad sen miljön består utav, är ju upp till användaren; men dom flesta föredrar ju Sidneys opera hus framför Berras Bilmeck. Men att använda sig utav en specifik preamps frekvensåtergivning är ju skönt. Det finns även impulsfiler från gitarrförstärkare och kompressorer, men det medför ju en viss begränsning med tanke på att impulsfiler inte får med dynamiska förändringar!

Postat

Känns ganska meningslöst med impulsfiler från gitarrstärkare, preamps, kompressorer etc.

Eller det är väl kul att experimentera med men det ger ju långt ifrån samma resultat som the real deal. Då är det bättre att modellera kretsar istället.

Postat
  rainydays sa:
Känns ganska meningslöst med impulsfiler från gitarrstärkare, preamps, kompressorer etc.

Eller det är väl kul att experimentera med men det ger ju långt ifrån samma resultat som the real deal. Då är det bättre att modellera kretsar istället.

Med tanke på att jag bara har en elgura och ingen stärkare så...

Postat
  hank sa:
Vad jag förstår så är en impuls fil ofta inspelning utav ett sinus svep från 20hz till 20khz i en akustisk miljö, där man sen tar bort sinus svepet och sparar hur miljön reagerar på de olika frekvenserna.

Japp, på så sätt får man den bästa impulsfilen men det kan vara rätt knöligt att skapa inspelningen då man behöver lite mer utrustning såsom en bra högtalare med korrekt frekvensåtergivning (även för mycket starkt ljud), förstärkare samt då själva efterbehandlingen.

Enklaste sättet att skapa en impulsfil är att avfyra en väldigt kort puls, som tex en startpistol eller en ballongsmäll. Dock ger dessa "instrument" inte en perfekt smäll i alla frekvenser, vilket gör den något sämre än att skapa impulsfil mha sinussvep.

Postat
  BaldByChoice sa:

Ja men som sagt, då är det bättre att modellera kretsar istället. Det finns ju gitarrförstärkarsimulatorer så det svämmar över, både mjukvara och hårdvara, gratis och dyrt.

Postat (redigerat)
  rainydays sa:
  BaldByChoice sa:

Ja men som sagt, då är det bättre att modellera kretsar istället. Det finns ju gitarrförstärkarsimulatorer så det svämmar över, både mjukvara och hårdvara, gratis och dyrt.

Jaha det var så du menade! Jag missförstod dig. 😉

Modellera kretsar... hur gör jag det? Man bör ju kunna få hyfsat gitarrsound via mjukvara, eller?

EDIT: Jag ber om ursäkt om jag ställer korkade frågor. Jag har precis plockat fram guran och aldrig spelat in med den tidigare.

Redigerat av BaldByChoice
Postat
  BaldByChoice sa:
Jaha det var så du menade! Jag missförstod dig. 😄

Modellera kretsar... hur gör jag det? Man bör ju kunna få hyfsat gitarrsound via mjukvara, eller?

Det gör lyckligtvis programutvecklarna åt dig 🙂 Ladda hem demot av GuitarRig eller testa något av de gratispluggen som finns.

Ja ett hyffsat ljud kan du få via mjukvara. Jag har dock aldrig stött på något program som ger riktigt bra ljud, men det är ju en smaksak vad som är bra ljud med ju.

Postat
  rainydays sa:
  BaldByChoice sa:
Jaha det var så du menade! Jag missförstod dig. 😉

Det gör lyckligtvis programutvecklarna åt dig 😎 Ladda hem demot av GuitarRig eller testa något av de gratispluggen som finns.

Ja ett hyffsat ljud kan du få via mjukvara. Jag har dock aldrig stött på något program som ger riktigt bra ljud, men det är ju en smaksak vad som är bra ljud med ju.

Nej, för förstärkarmodellering är det nog ingen höjdare med impuls-filer. Däremot för simulering av ett uppmickat kabinett, efter en mjukvarustärkare. Mumma! 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.