Jump to content
Annons

slemhefta

Recommended Posts

Annons
Jag kör SX3 och när jag spelar på mitt midiklaviatur reagerar allt som det skall, men jag hör inte softsynten samtidigt som jag spelar.

När jag spelar upp efter inspelning hörs midispåret.

-Vad skall jag göra för att spela och höra samtidigt?

Utveckla det lite mer tack

Det finns ju annars en ikon som ser ut som en högtalare på midispåret? men tror kanske inte det är felet. du har inte fel "channel" på midispåret? en del synthar vill ju ha "channel 1" om du förstår va jag menar... tar du midispår 10, så blir det automatiskt "channel 10" också. testa byt den till channel 1

vetta fan 😛

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen, men det var dessvärre inget som bet på problemet...

Alltså: Jag hör inte något ljud när jag spelar på midiklaviaturet, däremot så ser jag att midi-info går in i cubase.

När jag spelar in hör jag andra ljud som ligger sedan tidigare, men inte det jag spelar från klaviaturet.

För att höra det nyss inspelade måste jag stoppa inspelningen och sedan trycka play. Då hör jag midinoterna spelas upp av softsynten.

Ahh. När jag spelar reagerar endast cubase. Midi-info lampan på synten reagerar inte.

Någon som känner igen problemet?

Redigerat av slemhefta
Link to comment
Dela på andra sajter

ok, nytt försök.

-midi går in i cubase men det når inte mjukvarusynten under själva inmatningen.

Jag måste alltså spela in utan att höra vad jag spelar.

Midi finns i sequncern och kan spelas upp i efterhand. -Någon som fattar?

-Det är antagligen bara en kryssruta som skall klickas i eller ur...

Snälla! Jag behöver hjälp!! SOS!!!

Redigerat av slemhefta
Link to comment
Dela på andra sajter

Vart skickar du midiinformationen? Du har ju två rullgardiner på spåret, en som du väljer midiingång, och en där du väljer till vilken utgång/mjukvarusynth det ska skickas till.

Kolla även så att ljudspåret för mjukvarusynthen itne är mutat eller nått sånt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...