Jump to content
Annons

Kan PT vara nåt för mig månne tro?


progg

Recommended Posts

Nu har jag tamefan läst igenom det flesta inlägg som jag tror har varit intressanta för mig i denna del på forumet men har lite funderingar.

Jag vill spela in gitarr i första hand. Har denna utrustning inköpt inom kort men jag vet fortfarande inte vad för program jag ska använda mig av i musikskapandet. Jag kommer möjligtvis att köpa en MIDI-keyboard eller vilja ha möjligheten att "rita" stråkar, piano, bas och trummor i nån sequencer. Hade då tänkt mig VSTi för dessa instrument då jag lekt lite med det å jag är nöjd med konceptet.

Jag har gått i tankarna på Cubase SE3 pga priset å den lilla erfarenhet jag haft av en äldre Cubase-version tills jag förstod att det inte fanns någon Freeze-funktion förrens i senare versioner, för en lite dyrare peng så klart.

Då har jag i sin tur sneglat lite på PT m-powered - som jag förstått att det är PT LE med lite extra programvara/pluggar (eller har jag missat nåt?) - som jag känner är lite mer prisvärt ifall det uppfyller mina krav som jag skrivit lite ovan här. Jag har även tänkt köpa nytt ljudkort så ett m-audio som krävs för m-powered är inga problem då det även håller kostnaden nere.

Jag har försökt att få lite större inblick i hur MIDI-scoren (eller vad det nu heter) ser ut å fungerar men vaga skärmdumpar är det enda jag kan googla mig fram. Inga som kan förse en nyfiken sate med lite högkvalitativa bilder?

Detta gäller PC å om det är till nån nytta så har jag förnärvarande denna datorkonfiguration:

Athlon 64 2800+ 1,8GHz

XP Home

1,5GB RAM

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Med tanke på vad du ska göra tror jag Pro Tools funkar bra. Om du ska köra vstier så krävas ju att du har vst-to-rtas-wrappern som gör om vstpluggar till rtaspluggar. Jag är ingen midiguru, men det du vill göra kan du göra i PT. Sen är det mer en fråga om smak och tycke om vilket program du ska köra. Jag körde Cubase i flera år, men gick över till Pro Tools vilket jag jobbar extremt mycket fortare i. Andra tycker tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag har läst om VST-RTAS-grejen. Har inte letat upp nåt om RTAS alls men jag ska kolla upp lite om det senare ikväll helt klart.

Jo smaken ligger rätt mycket i design/gränssnitt å hur man jobbar mest bekvämt så jag frågar igenom om det är någon som skulle orka eller ha möjlighet att lägga upp lite skärmdumpar så skulle jag uppskatta det ypperligt!

Man tackar för ditt svar Kryckan!

Link to comment
Dela på andra sajter

http://images.google.se/images?q=protools

jag har ingen större erfarenhet av PT, men under den tiden jag använt det har jag mest tyckt att det var omständigt, dessutom väldigt oinspirerande. men, to each his own.

Jag har kollat på samtliga DiSK Flix videos. Hade önskat lite mer från dom. Ska kolla igenom dom igen.

Verkligen tack för er input. Uppskattas högt!

Argh. Att Googles bildsökning inte slog mig. Tack för den. Jag menar det =)

Link to comment
Dela på andra sajter

aolsson: Tackar. Glott dessa videos nu också. Blir nog att använda det som referensmaterial sen när man kommit igång lite.

wonderboy: Känner mig redan välkommen även fast jag kommer köpa PT först om 2 månader heh.

En fråga dock. Jag antar att m-powered kitet kommer med senaste PT (?) eller blir det nån gammal obskyr version som jag måste uppgradera eftersom?

Tänkte köpa m-powered kitet från musik-service.de så det är väl iofs DOM jag borde kolla med =) Hoppas det är på engelska också.. 😆

Redigerat av progg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...