Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)
Den "skriande frågan" är väl istället varför ni är så kategoriskt tvärsäkra på att det är omöjligt bara genom teoretiskt resonemang. Jag och många med mig har praktisk erfarenhet av problemet och har felsökt ordentligt (och kliat oss i huvudet) innan vi kommit fram till var problemet låg.

Bullshit igen.. Det är inte möjligt i en korrekt kopplad patchbay.. Lägg ner den här diskussionen nu.. För de som verkligen fattar så beter du dig bara löjlig.. för de som inte fattar noll så kanske du samlar poäng (eller i varje fall skapar du myter i likhet med att man ska måla kanten på CD-skiva grön för att det ska låta bättre) ..

Enda sättet att det ska uppstå en överhörning är kapacitiv (som jag skrev i början av tråden). En induktiv koppling är helt omöjlig inom det hörbara området beroende på att alla kontakter är helt paralella mot varandra.. För att en kapacitiv koppling över huvud taget ska kunna ske i patchbayen så måste dielektrumet i princip bestå av blött salt papper!!! (galavnisk koppling) Så är inte fallet. Oavsett hur dåliga kontakter som används och så vidare så är just fenomenet överhörning omöjligt i en KORREKT KOPPLAD PASSIV (ingen aktiv elektronik) patchbay basta!!! Om däremot en omvandling sker från balanserad till obalanserad så kan just impedanskillanden skapa att en induktiv (i första hand) samt kapacitiv (i sista hand) koppling som gör att enligt Kirchoofs lag en obalans sker i en sluten störmkrets.. Detta kan skapa fenomenet av att överhörning sker.. Men i själva verket skapas problemet i långa tunna kablar som är anslutna mot, och inte i patchbayen.. OK?

Redigerat av hegobald
Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
Bullshit igen.. Det är inte möjligt i en korrekt kopplad patchbay.. Lägg ner den här diskussionen nu.. För de som verkligen fattar så beter du dig bara löjlig.. för de som inte fattar noll så kanske du samlar poäng (eller i varje fall skapar du myter i likhet med att man ska måla kanten på CD-skiva grön för att det ska låta bättre) ..

Undrar vem det är som försöker skaffa gratispoäng 😎

Om det är någon som borde lägga ner så är det du och din attityd. 😏

Jag tror nog frågeställaren har fått svar på sin fråga så vi behöver inte älta det här mer. Jag har i alla fall ingen lust att käfta med dig längre.

Postat
Men vad hjälper det? Hela vägen fram till kompressorn så är ju signalen oblanserad så eventuella störningar har ju redan lagts till orginalsignalen och kommer även därmed att förstärkas i kompressorn (eftersom att du minskar det dynamiska omfånget).

Kompressorn tog jag bara som ett exempel. Det kan ju lika gärna vara en eq, gate eller vad du vill...

"Hela vägen fram till kompressorn" behöver inte vara lång väg som du antyder. Anta att du har två burkar ovanpå varandra i racket och drar en kort obalanserad kabel mellan dem (eftersom burken före "kompressorn" inte har balanserad utgång. Risken att få in störningar den vägen är minimal.

OBS! Texten ovan är också bara ett exempel OBS! 😛

Jag antyder inte att vägen fram till kompressorn behöver vara lång....jag bara såg inte meningen med att ha obalanserade kablar för att sedan hävda att det blir balanserat i slutändand pg a kompressorns trafo. Det var bara det 😛

Rolig tråd förövrigt Hä hä hä 😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.