Jump to content
Annons

Lite Reason-frågor...


Gäst

Recommended Posts

Har tre frågor ang. Reason.

* Vart får jag igång mentronomen/tempo/takter. Jag är säkert dum som inte hittar det, men jag hittar det verkligen inte! Jag vill kunna ställa in tempo och spela in till mentronomen och sen t.ex. ändra tempo i efterhand. Vi tar trummor t.ex. där jag måste öka på hastigheten för att jag inte kan spela så fort så jag vill på klaviaturen! 😉

* Hur gör jag när jag ska "lägga ihop" Reason och Cubase. Säg att jag ska lägga på piano+trummor från Reason till Cubase där jag t.ex. har gitarr+sång. Jag vill ju kunna spela in gitarren med metronom och sen lägga på trummor, men det är ju 2 olika program? Hur gör man då? Förklara så enkelt det går...

* Slutligen, finns det nått rent trumprogram som funkar ihop med Cubase. Gärna gratis, där jag t.ex. lägger in wav-filer för varje del och sen styr via midi-klaviatur eller gör färdiga trumgångar med musen?

/ Tim

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
* Vart får jag igång mentronomen/tempo/takter. Jag är säkert dum som inte hittar det, men jag hittar det verkligen inte! Jag vill kunna ställa in tempo och spela in till mentronomen och sen t.ex. ändra tempo i efterhand. Vi tar trummor t.ex. där jag måste öka på hastigheten för att jag inte kan spela så fort så jag vill på klaviaturen! 😲

Till vänster om play-knappen, hittar du tempo och metronomklick.

Tips: Getting Started.pdf ligger i din Reason-mapp på hårddisken och är en enkel guide som förklarar hur Reason fungerar och var du hittar de enklaste funktioner.

* Hur gör jag när jag ska "lägga ihop" Reason och Cubase. Säg att jag ska lägga på piano+trummor från Reason till Cubase där jag t.ex. har gitarr+sång. Jag vill ju kunna spela in gitarren med metronom och sen lägga på trummor, men det är ju 2 olika program? Hur gör man då? Förklara så enkelt det går...

Propellerheads rewireguide till Cubase

* Slutligen, finns det nått rent trumprogram som funkar ihop med Cubase. Gärna gratis, där jag t.ex. lägger in wav-filer för varje del och sen styr via midi-klaviatur eller gör färdiga trumgångar med musen?

Varför inte ladda in dina wav-filer i Reasons samplers och trummaskiner?

Link to comment
Dela på andra sajter

* Vart får jag igång mentronomen/tempo/takter. Jag är säkert dum som inte hittar det, men jag hittar det verkligen inte! Jag vill kunna ställa in tempo och spela in till mentronomen och sen t.ex. ändra tempo i efterhand. Vi tar trummor t.ex. där jag måste öka på hastigheten för att jag inte kan spela så fort så jag vill på klaviaturen! :rolleyes:

Till vänster om play-knappen, hittar du tempo och metronomklick.

Tips: Getting Started.pdf ligger i din Reason-mapp på hårddisken och är en enkel guide som förklarar hur Reason fungerar och var du hittar de enklaste funktioner.

* Hur gör jag när jag ska "lägga ihop" Reason och Cubase. Säg att jag ska lägga på piano+trummor från Reason till Cubase där jag t.ex. har gitarr+sång. Jag vill ju kunna spela in gitarren med metronom och sen lägga på trummor, men det är ju 2 olika program? Hur gör man då? Förklara så enkelt det går...

Propellerheads rewireguide till Cubase

* Slutligen, finns det nått rent trumprogram som funkar ihop med Cubase. Gärna gratis, där jag t.ex. lägger in wav-filer för varje del och sen styr via midi-klaviatur eller gör färdiga trumgångar med musen?

Varför inte ladda in dina wav-filer i Reasons samplers och trummaskiner?

Tack så mycket! Jag ska kolla pdf:en.

Den där guiden verkar bra, inte så lätt kanske, men det är väl så jag måste göra.

Jag tänkte mer om det fanns nått program som var som Reason fast bara till trummor, så man får mer funktioner och färdiga loopar och så. Men det går väl att göra i Reason också så det får funka...

/ Tim

Link to comment
Dela på andra sajter

Har gjort guiden nu och Reason och Cubase spelar in/upp samtidigt. Men det kommer inget ljud i Reason (bara mixern som visar att det borde komma ljud... Har in-signal). Jag har ingen monitorlyssning i programmen, bara via min mjukvarumixer (till ljudkortet). EDIT: Cubase funkar som vanligt.

Vad gör jag? Sen undrar jag hur jag sparar allting sen? Kommer det med från båda programmen?

/ Tim

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säker på att du har aktiverat kanaler för ReWire i Cubase?

Om du kör någon form av Cubase SX/SL/SE så hittar du under menyn Devices en knapp som heter Reason... trycker du på den får du upp ett litet fönster med en massa kanaler... trycker du på On-knappen bredvid Mix L/Mix R borde det lösa sig...

om det nu var det som var felet...

Du måste spara både i Cubase och i Reason... annars förlorar du dina mästerverk 🙂

EDIT: La till det där om sparandet...

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säker på att du har aktiverat kanaler för ReWire i Cubase?

Om du kör någon form av Cubase SX/SL/SE så hittar du under menyn Devices en knapp som heter Reason... trycker du på den får du upp ett litet fönster med en massa kanaler... trycker du på On-knappen bredvid Mix L/Mix R borde det lösa sig...

om det nu var det som var felet...

Du måste spara både i Cubase och i Reason... annars förlorar du dina mästerverk 😛

EDIT: La till det där om sparandet...

Tack så mycket. Jag kör Cubase LE (följer med mitt ljudkort). Det står Mix R och Mix L men när jag klickar i on/off så blir det Mix L och Mix L. Högerkanalen blir vänster? Två vänster kanaler. Väldigt lustigt...

/ Tim

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...