Jump to content
Annons

Döttrarna sjunger och spelar


cinoc (oregistrerad)

Recommended Posts

cinoc (oregistrerad)

Hej på er i musikvärlden. Kanske ni kan hjälpa mig?

Hittade detta utmärkta forum när jag var inne och sökte på ljudkort.

Nåväl, jag har två döttrar som är duktiga på att spela och sjunga, och dom vill nu kunna få in detta på datorn. Datorn är inga problem, men så var det nu detta med ljudhårdvaran.. Dom sjunger alltså gärna, två mickingångar blir det. Spelar gitarr, en ingång. Har ett keybord "Casio WK-1200", general midi. Vad skall jag nu köpa?? Är som ni förstår nybörjare. Fick förslag på ett Audiophile 2496 och en mixer Behringer UB802, kan detta vara något för mig, eller bör jag ha en lite större mixer med någon mer mickingång? Nämner man Soundblasterkort, så tittar dom på en som om man är något som katten släpat in. Är dom korten så dåliga? Tänkte på ett Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS Platinum Pro 7.1. Har även firewireutgång och USB på datorn (2,56 gHz P4), dock enbart en pci-plats kvar. Det här får inte heller kosta någon förmögenhet, totalt kanske 3500kr, gärna mindre. Begagnade bra grejor är inte heller fel.

Skulle väl helst kunna spela in på minst två mickspår så att man kan mixa detta i efteråt, fast det kanske inte är nödvändigt, nåväl .. får väl lära mig mer efterhand.

Sen skall man ju ha någon vettig enkel mjukvara att lära sig på och som döttrarna kan köra själva, köra mot keybordet o.s.v. Lite allmändiskussion utan en massa fackspråk vore bra, eller någon länk till någon annan bra "tråd". Tack på förhand. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kan inte svara på alla dina frågor, men där det gäller ljudkort så är ju AudioPhile2496 en klassiker i dessa sammanhang. Kortet har ju två analoga ingångar men det kan ju räcka ändå, beroende på hur du vill spela in.

Det är lite det som är kärnfrågan här; skall du spela in allt på en gång eller planerar ni att lägga ett instrument/sångspår i taget?

Det är ofta sådant som avgör vad man väljer för typ av utrustning och prislappen blir ofta beroende av hur flexibel man själv är.

Om du själv är osäker så är det bra att försöka läsa och fråga om lika tillvägagångssätt, dels på nätet, men även med riktiga människor... 🙂

Ju bättre du kan specificera din fråga desto lättare blir det att ge råd. Annars blir det typ, att vi sitter och berättar vad du skall ha, utan att veta om du behöver det ens.

2496 har inte några micingångar eller högtalarutgångar. Det innebär att du behöver någon preamp(ev. genom en lite mixer som du själv beskriver), men även att du behöver ordna med medhörning.

Link to comment
Dela på andra sajter

cinoc (oregistrerad)

Tack för svaret.

Jag skulle tro att dom i första hand kommer att ha färdig musik eller komp som dom sjunger till, så oftast blir det nog att dom kommer sjunga (som det ser ut just nu). Dom kommer nog att försöka skapa lite egen musik, kanske först och främst genom keybordet, först då skapa musiken, spela upp den och sjunga till och samtidigt få in den på datorn. Jag vet inte om det lät begripligt? Alltså spela upp musiken, kanske i ett par hörlurar och samtidigt sjunga till och då få in sången på datorn, då har man ju liksom ett ljudspår och ett sångspår, efteråt kan man då liksom lägga till lite ytterligare ljudeffekter. Är jag helt fel ute?? Förmodar att det är mjukvaran som avgör en hel del här? Behöver väl igentligen inte påpeka igen att jag är nybörjare när det gäller detta. Om ljudkortet inte klarar av att spela upp musik samtidigt som man spelar in kan vi naturligtvis använda stereon. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skulle nog klara dig med ett Audiophile 24/96 och en liten mixer typ Behringer el likn, ljudkortet kan du hitta ett beg för ca: 1000:- eller mindre, och mixern kan du hitta för ca: 500-2000:- beroende på mängd kanaler etc, 😎

Och man måste inte ha en mic preamp om man kör dynamisk mik 😎 det kan duga för enklare sessioner 🙂

När det gäller Sequenser så skulle jag köra på Cubase SE el liknande.

med detta och en hyfsad dator kan du och dina döttrar klara er bra!

Redigerat av Starion
Link to comment
Dela på andra sajter

Just det, det går bra att använda en stereo som medhörning.

Sen är frågan hur många mickingångar du behöver? Om du skaffar ett audiophile2496 (vilket antagligen är en bra idé) så kan du inte koppla en mikrofon direkt till kortet. Du behöver någon mic-preamp.

En liten mixer(med inbyggd preamps) kan vara en god idé, för även om en billig mixer kanske inte har de bästa ljudet, så kan du å andra sidan koppla in ett par mikrofoner samtidigt och spela in dessa på två kanaler. Du kommer väldigt billigt undan.

Eller så skaffar du en fristående mickpreamp, som oftast låter lite bättre, men då oftast inte är lika flexibla. ex. "alto stereo tube preamp"

Skall du/ni däremot bara spela in ett spår åt gången, så skulle jag nog satsat på att köpa en enkanalig preamp, men med inbygg kompressor. Det kan vara till stor hjälp även för nybörjaren, eftersom den håller i ljudet lite, innan man skickar in det i datorn. (Tänker inte bli mer teknisk än så)

Sen är det egentligen bara att plugga in mikrofonen(!) och börja spela in!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och man måste inte ha en mic preamp om man kör dynamisk mik  det kan duga för enklare sessioner

Jo... micpreamp måste man ha till ex. audiophile2496. Du kanske menar Phantom-matning, men det är en annan sak. 😎

Nej jag menar på mixern. 🙂 glöm det med dynamisk mic 😎😛

Dom flesta "minimixrar" har ju inbyggd micpreamp idag. 🙂

Redigerat av Starion
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, nu skall vi inte krångla till det för "cinoc".

Som jag sa så måste man ha en micpreamp för att kunna koppla in sin mikrofon till ett ljudkort som audiophile2496.

Även om du köper ett litet mixerbord så har det inbyggda mic-preamps. En micpreamp kan även vara fristående.

Du blandar nog ihop det med Phantommatning? (Ofta finns ju även ett par sådana ingångar även på billiga små mixers). Ofta behövs sådana för att ansluta en kondensator-stormembransmick. Det finns ju även kondingmickar som är batteridrivna.

Dynamiska mickar är en annan sak, men du kopplar även dessa till en micpreamp, oavsett om den är inbyggd i mixern, eller fristående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Right 😎 För att göra det enkelt! köp ett ljudkort typ 24/96 och en liten mixer med inbyggd preamp! 😎

och en lämplig Sequencer typ Cubase SE

saken är klar 🙂

Redigerat av Starion
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill tipsa om M-box. Där har du två relativt bra preampar med +48 matning, du får med ett sequencer program i form av ProTools LE (som i alla fall jag tycker är mycket lättjobbat), det är usb så du slipper ta upp din sista pci plats och i vissa fall kan man till och med få med en hyfsad mick på köpet. Pris nytt ca 3500-4000kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag han aldrig uppfatta om du va ute efter någon mic. Men jag skulle så ifall kunna rekomendera en klassisk mic som heter Sure SM58 eller SM57. Dom har funnits med ett tag och är rätt så stryk tåliga och ger ett helt OK ljud. Men detta är väll en mic ofta uppfattas som en scen mic. Dock fortfarande väldigt bra.

Sen utöver Beringer mixarna skulle jag rekomendera Alto mixarna i S serien. Dom har väldigt låg brus nivå och väldigt mycket head room. Använder själv en Alto S-12, men i ditt fall räcker det nog med en S-6. Ligger väll i pris mellan 500-800 kr. Kolla på www.jam.se eller www.polysonic.com som har argenturen för priser.

Kan till lägga att jag också använder Audiophile 2496 som ÄR ett väldigt bra kort. Du kommer inte att ångra dig ifall du köper det. Det är annars risk för att man köper ett för avancerat kort man inte kan få att fungera riktigt. Audiophile är lätt använt.

Sist men inte minst. Monitorer är inte helt fel att ha. Men då blir nog allt som allt priset över 3500. Så det kan väll vänta tills ni vill lära er att mixa..... Om du inte redan kan det

Link to comment
Dela på andra sajter

cinoc (oregistrerad)

Det där med Soundblasterkorten, är det helt ute att använda? Vi har en mick, Pulse PM2656, har väl än så länge inte någon uppfattning om den annat än den fungerar bra. Dum fråga kanske, det här med phantommatning.....? Preamp måste vara en typ av förförstärkare, hmm... bättre att fråga nu än att låtsas begripa. Förstår ju att olika typer av mickar behöver strömmatning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo. Det finns i stort sett 2 micktyper som man brukar använda. Dynamisk mik och kondensator. Klassiska dynamiska är t ex Sm58, Sm57, Beta57 mm... vilka fungerar utmärkt till vissa applikationer. När man behöver känsligare membran använder man en konding mick som lätare tar upp svaga ljudkällor. Det som är negativt med kondingarna är väl att membranet kan gå sönder lättare än i en dynamisk och passar därför sämre till starka ljudkällor.

Hur som helst verkar det som att du har en dynamisk mik, tippar jag på. Om du tycker den fungerar fint så vet du iaf vilken nivå du vill hamna på. Jag skulle tippsa om audiofilkortet med en liten Alto S-mixer som man kan få för ett par hundralappar nästan (mycket billiga). Då får du eq, preamp och grejhöjta i mixern som du kan använda. Tror även det finns insert för t ex annaloga-reverb eller kompressormojjar. Om du saknar en bra sequencer så tycker jag att Cubase i den smalaste versionen är ett bra alternativ. Köp dock inte Cubasis då det inte går att uppgradera, som de billigare versionerna av cubase gör.

Mina åsikter. Lycka till! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående SoundBlasterljudkort så måste även jag utfärda en stark varning och kolla på dig som något som katten har släpat in 😆

SB-korten kanske ser bra ut på pappret med alla ingångar, finesser och det låga priset men kvaliten på själva kortet är inget att hänga i julgranen. Jag har själv ett SB Augidy och jag är inte speciellt nöjd. Förutom att det ibland uppför sig konstigt och bråkar så är det ett oerhört brusigt kort vilket betyder att du i uppspelning och inspelning får med ett hörbart rätt iriterande brus.

Satsa på något annat ljudkort istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta om Soundblaster-kortens vara eller icke vara i musikproduktionssammanhang har ju ältats förr, åtskilliga gånger. Jag skulle vilja säga att det är helt och hållet upp till de krav man ställer på sin utrustning och sina inspelningar, för PRISMÄSSIGT är det ju fenomenalt att kunna köpa ett ljudkort med audiodel + 2 midisynthar + hyggliga effekter för ca 400 spänn... syftar då på SBLive. Du har fördelen att kunna ladda stora och välljudande ljudbankar (i form av sf2) och köra dessa utan att belasta datorns prestanda särskilt mycket alls, du kan köra kortets inbyggda effekter på dessa (och reverbet är faktiskt mycket bra), du kan köra direkt-monitoring (noll latency) vid inspelning av audio, och dessutom kan du köra kortets effekter i lyssningen vid inspelning av t.ex sång utan att effekterna spelas in. Jättebra om man har en sångare som vill ha massor av reverb i lyssningen. Senaste wdm-drivrutinerna för xp är jäkligt stabila, och vill man köra asio så går det också bra om man använder universaldrivarna ASIO4all. Då kommer man ner i mellan 5-10ms latency vilket är fullt spelbart om man vill köra mjukvaruinstrument eller effekter i realtid.

Kontentan av ovanstående är, att om man vill ha fördelen att på ett enkelt sätt (i hårdvara) jobba med midibakgrunder, och t.ex spelar in sång i sovrummet med dynamiska mikrofoner genom billiga behringer-mixern med datorsus och andra störningar i bakgrunden, så kanske SBLive eller dylikt kan vara ett bra alternativ? Skillnaden i kvalitet mellan ljudkorten har i vissa fall kanske inte så stor betydelse?

Jag kör Audiophile 2496 idag, men har gjort många bra inspelningar med SBLive genom åren. Alla gitarrsolon på vår förra platta (som är utgiven i typ 25 länder) är inspelade här hemma, med en uppmickad Marshall JMP från 1973 i klädkammaren, genom en Behringer-preamp och rakt in i SBLive. Vi släpper dessutom en singel i början av juni (reklam, reklam) där ett spår är inspelat ENBART med mitt SBLive. (låter så HÄR!) Lite hafs-verk, och de programmerade trummorna låter inte så värst bra, men det är ju bara en demo. Kändes lite bizarrt att sitta i Polarstudion och mastra den låten till en kostnad av ca 20 ggr mer än vad ljudkortet kostar, hehe...

MEN trots allt ovanstående; om du ska köpa nytt ljudkort idag och kan tänka dig att lägga ca 1700:- på det, så är det nog M-Audio Delta Audiophile 2496 som gäller. Om du däremot HAR ett SBLive så ska du inte luras att tro att det är oanvändbart.

Lycka till!

Redigerat av Fredrikgroth
Link to comment
Dela på andra sajter

cinoc (oregistrerad)

Tack för svaren, det som Fredrikgroth skriver ligger det ju naturligvis en hel del sanning i, speciellt det med att det finns en hel del ljud runtomkring som inte går att skärma sig ifrån. När familjen som hos oss består av sex personer + ett antal kompisar så är det förmodlingen inte hos ljudkortet största problemet ligger. Dom senaste Audigy 2 korten som jag nämnt tidigare, är det någon som har erfarenhet av dom? Prismässigt så kommer man ju upp i över 2000kr för ett sådant kort, men man får ju med en massa utgångar för högtalare o dyl. Hur är deras mjukvara? Det skall ju helst fungera utan problem också, samtidigt som det skall vara något så när lätt och roligt. Vore skoj att höra om det finns någon som har erfarenhet av dessa kort, Pluffo gillar ju inte dessa kort, men det kanske var en tidigare version som han erfarenhet av? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm... som tillägg till mitt ovanstående inlägg så måste jag ju då säga att om du ändå ska lägga ut pengar i den storleksordningen (kring eller t.om över 2000kr), och det alltså inte är ett lågbudgetkort du är ute efter så finns det ingen anledning att köpa Soundblaster. Audigy är ett kort för spel, det har surroundljud och flashiga effekter för spel, och om inte huvudanledningen till inköpet är att spela spel så bör du nog sikta på ett annat kort.

Fråga: vad är det hos Audigy som tilltalar dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

cinoc (oregistrerad)

Egentligen är det väl att layouten tilltalar mig, extern box, fjärrkontroll o.s.v, förmodlingen påverkad av reklam också, har en pojk som gillar spela spel på internet. Bättre att fråga här än att gå in i en datoraffär och bli överkörd av någon försäljare som kör en massa fackuttryck, men som det sen i slutändan visar sig kanske ändå inte kan någonting om det här. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett Soundblaster Audigy 2 Platinum. Och jag är nöjd med detta.

Att tillägga är väl kanske att hade jag köpt ett kort idag, nu när jag har lärt mig lite mer, så hade jag köpt ett annat kort, avsett för musiker.

Men i alla fall. Alla pratar om hög brus nivå, detta är inget som jag har märkt av överhuvudtaget. Jag inbillar mig att Soundblaster Audigy 1 är sämre än 2:an och att Soundblaster dras litegrann med det ryktet.

Men jag har i det kortet 6 separata monoingångar och utgångar som jag kan styra som jag vill. Du får (om dom inte har plockat bort det) med Cubasis vilket är ett budget program. Jag kan inte Cubasis eftersom jag inte kör det, men kan tänka mig att det räcker utmärkt för att spela in lite sång, gitarr och keyboard. Själv spelar jag in hela bandet, med uppmickning av trummor och förstärkare genom ett mixerbord, och tycker att det fungerar alldeles utmärkt.

Jag tror att du får vad du betalar för, och att Creative (Soundblaster) riktar sig till hemanvändare som främst spelar spel och vill ha ett fräckt ljudkort. Så ett musikerkort är säkert bättre, och även jag måste ändå rekommendera detta. Men om du känner dig hemma med Soundblaster Audigy och vill köpa ett sådant, så tror jag inte att du blir missnöjd.

Vad gäller inspelningen hemma, så tror jag för övrigt att du klarar dig alldeles utmärkt med en stereo ingång för inspelning. Spela in keyboarden först på ett spår i stereo. Spela därefter in en av döttrarna i mono (1 mic). Och därefter nästa dotter. Känner döttrarna att dom måste sjunga samtidigt så har du faktiskt två mono ingångar (en stereo ingång). Spela in den ena till vänster och den andra till höger på varsin mic. Dock kommer tyvärr troligtvis den ena dottern att höras i den andra dotterns mic i detta fallet, och det blir lite svårare att mixa det bra.

Så jag tycker att de andras tips är bra, köp ett kort med en stereoingång, och ett litet mixerbord, så kommer du väldigt långt. Det enda du får problem med att spela in är exempelvis ett trumset där man behöver fler ingångar om man ska micka upp virvel, pukor mm och kunna mixa detta i efterhand. I övrigt kan du spela in i princip vad som helst, dock en sak i taget (eller två saker om du kör mono).

Sen tycker jag att du ska fundera på att köpa en mic också, kanske som steg två när du vet att döttrarna använder utrustningen. En bra mic gör mycket för ljudet. Det finns andra här som är bättre på mikrofoner, så jag låter dom rekommendera någon i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är viktigt att fundera över om man måste ha ett program också. Billigaste för pc (om man ej vill ha gratis program) är är typ Cubasis och det går på ca 1000 spänn lägger man sedan på kostnaden för ett SB Audigy 2 à 2000 så är man uppe i 3000kr och då kan man få mycket mer lämpat kort ink program för samma pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit och letat på Creatives sida här och kan inte hitta någonting om Cubasis. Jag antar att det innebär att det inte längre ingår, och håller fullständigt med Tobbe.

Behöver du ett program också, så tycker jag att tipset om M-Box är värt en titt. Du behöver inte något mixerbord till det heller, och kan alltså köpa det och sedan sätta igång att köra om du redan har mikrofon.

Link to comment
Dela på andra sajter

cinoc (oregistrerad)

OK, det förslaget om ett Audiophile 2496 och en mixer Behringer UB802 verkar vara det vettigaste för mig, Cubasis mjukvara samt eventuellt en mick till, då klarar jag mig nog ett tag. Det här med externa ljukort typ firewire och USB, verkar vara något som kommer? Där borde man lättare kunna flytta mellan olika datorer?

Link to comment
Dela på andra sajter

cinoc (oregistrerad)

Fick ett erbjudande om att köpa ett Terratec DMX 6 fire 24/96, skulle det kunna ersätta ett Audiophile 2496 om man betänker den tidigare diskussionen? Ni som eventuellt har ett sådant kort, för- och nackdelar? Tacksam för åsikter. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

cinoc (oregistrerad)

Nu råkade det vara en breakoutbox på det kortet som jag blev erbjuden. Det var liksom inte det som var frågan, utan om någon visste hur kortet var. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Underhill (oregistrerad)

Ang Terrateckorten så har det du nämnde, DMX 6fire, en mic.preamp med fantommatning. Kortet i sig har dessutom hörlursutgång som låter HELT ok. Sedan har Terratec tyvärr fokuserat på mångfaceterat användande och låtit 2 av ingångarna vara gjorda för skivspelare, vinyl alltså..... (RIAA förstärkare)

Detta medför att du kan spela in 1 mic, och 2 line samt en skivspelare samtidigt.

Bra om det är denna kombination man söker men annars kan ni välja det jag kör: Terratecs EWS 88. 8 kanaler, LINE nivå +4dB och även -10dB.

8 kanaler samtidigt in och 8 ut. '

Jämför dock på JAM där man kan köpa en 8 in 4 ut för halva pengen. Är det bara låg latencykort, fördröjningen alltså, så blir ni nog nöjda med vilket som.

Men visst Terratec är, tykcer jag, KANON. 🙂😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det finns ett annat alternativ också. E-MU 1820. Jag plockade upp ett sådant igår och är mycket nöjd.

Med det här kortet behövs ingen extern mixer. De inbyggda DSP:erna gör sitt jobb bra och effekterna får med beröm godkänt. Mic-preamparna är också bra och väldigt tysta. Det här kortet är för övrigt helt knepptyst då hela den analoga delen sitter i en extern låda. Dessutom medföljer en fullversion av Cubase VST 5.1.

Kostar 4195 på Luthman och då behövs inget mer.

Redigerat av Zarwox
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...