Jump to content
Annons

Bygga en liten hemstudio


Jagärsnabb

Recommended Posts

Tjenna!

Tänkte fixa en liten hemstudio som är hyffsat enkel å billig.. till att börja med..

så ja tänkte ni kunde hjälpa mig med lite frågor som jag har.

Ja har kollat lite å ljudkort verkar man få hyffsade för runt 1.500 kr sådär.. vad rekomenderar ni i prisklassen?

Ja har tänkt mig ett mixer bord me. eftersom ja tänkt köra en mick till sång och micka upp en akustisk gitarr samtidigt.. så ja behöver micpreampsen då..

har tänkt mig prisklassen mellan 1000 - 2000 kr.. verkar som man kan få hyffsade bord för dom pengarna.. vad rekomderar ni? jag behöver inte väldigt många ingångar.. men kanske minst 4 mic skulle va bra.. om man kanske vill recorda lite trummor och så nån gång t.ex..

ska man ha digitalt eller analogt mixerbord?

sen har ja tänkt mig kanske 2 mickar till att börja med.. har kollat lite på Studio Projects B1.. funkar den även bra att köra akustisk gitarr på? eller ska man ha nån annan mick ist?

en fråga till.. Om man kör både sång och gitarr samtidigt i varsin mick genom mixerbordet, finns de nån möjlighet att få in de på 2 olika kanaler/spår i datorn så man har möjlighet att mixa nivåer efteråt? kanske mycke att begära av prisklassen? skulle kunna vara användbart..

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ljudkort : Esi Julia har fått lysande omdöme , kostar runt 1300-1500

Mixerbord : Det finns en uppsjö att välja emellan i din prisklass, märken som : Alto , Behringer , Yamaha , Phonic , Samson ,Soundcraft. Som med allt annat i livet finns det en del märken som har sämre status bland studiofolket. Alto och Behringer höjer ett skeptiskt ögonbryn hos många. Yamaha har ett gott rykte. Phonic och Samson är väl ungefär samma. Soundcraft skulle jag köpt.

SP B1 vill jag påstå är helt allround , det ska gå hur bra som helst. Kompetenta små rackare är dom också.

Jomenvisst kan du mixa 2 spår i datorn som du spelar in samtidigt över mixern. Alla ljudkort har minst 2 spår som du kan spela in samtidigt med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey.

Man tackar så mycke.. får nog bli två sånna mickar till att börja med då..

Men på mixern måste man väll typ ha direct out eller minst 2 bussar för att kunna spela in som ja tänkt? och då behöver jag ju minst 2 ingångar på ljudkortet? ja läste lite trådar här på forumet å snappade upp lite.. tror jag.. hehe..

Eller har ja missuppfattat totalt? de är iofs ingen jätte viktig funktion för mig.. iaf inte än.. men de kan ju alltid va bra att tänka lite på framtiden..

Edit:

är Soundcraft spirit 4 Compact en bra mixer? iofs bara 2 micingångar...

Redigerat av Jagärsnabb
Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade den lite på soundcrafts hemsida å den verkar riktigt schysst.. har inte hittat några priser nånstans men den ser ut att va lite dyrare 😳 hehe

nån som har en aning vad nypriset är på en sån? eller tror ni den finns att hitta begagnat nånstans i bra skick å så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...