Jump to content
Annons

Funkar det bra med AMD X2?


nurfen

Recommended Posts

Jag har sökt lite men mina färdigheter inom området verkar vara begränsade då jag verkligen inte hittar det jag letar efter..

Hur som helst, hur är det med AMD:s X2-processorer och SLI-moderkorten (finns väl bara nForce 4-moderkort till Socket 939?)? Innebär 64-bitars något problem? Jag vill uppgradera min dator rejält, och eftersom jag just nu har en P4 på 3 GHz så känns det som att en AMD X2 3800+ är det enda valet jag har i human prisklass (eller har jag missat något?).

Jag kör Cubase SX 3.1 och Windows XP SP2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ebbot (oregistrerad)

Hej

Jag har precis skaffat ny dator med AMD processor 64 X2 4200. Har alltid haft intel förut men kollade massa trådar innan inköpet. Detta med moderkort är inte lätt, men jag köpte ASus A8V Deluxe och det funkar bra. Testar också 64-bitars Windows XP, (finns att ladda ner som testversion hos microsoft), och alla pluggar och Cubase funkar bra. Jag har bara haft datorn ett par veckor så några riktiga tester har jag inte hunnit göra, förutom att några tunga projekt verkar flyta på bättre än förut.

hälsningar

Ebbot

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med X2...eller rättare sagt - jag försöker köra med X2.

Har en massa problem med det. Får det inte alls att fungera med Nuendo.

Får en massa sprak & knaster - kör jag bara med en cpu fungerar det fint.

Men då är det ju ingen idé att kör X2.

Hur som helst - för många verkar det fungera fint men för mig har det varit en katastrof.

Om nån har nåt tips på hur jag kan få min att fungera så är jag tacksam.

Min setup:

X2 3800+

Asus A8V Deluxe

4x512 Kingston HyperX RAM

2x250gb Seagate (raid 0)

60 gb IDE Seagate

RME Fireface

Nuendo 3.2

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Majken,

Kör med ett pci FW kort. Har även provat med det inbyggda på moderkortet.

Dessutom har jag provat att köra med moderkortets inbyggda ljudkort och med ett gammalt Echo Darla 20 kort.

Så här låter det oavsett vad jag gör:

http://www.tublenco.com/404/n3test.mp3

Har även provat med och utan UAD-1 kortet. Ingen skillnad.

Antar att det är nån konflikt nånstans men ingen aning var.

Skumt att det fungerar när jag stänger av en cpu/core. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Läskig info där, fudgesson. Det är det här som är problemet.. Jag har ingen aning om det kommer att fungera. Sedan, om det inte fungerar så vet man ju inte på vilken sida felet ligger. Är det hos mjukvarutillverkaren eller kan det vara något fel på processorn, eller moderkortet? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

nurfen: precis - man har ju ingen aning om det kommer att fungera eller inte.

Jag har dessutom bytt moderkortet 2 gånger (Asus A8V Deluxe) och även provat med ett Abit AV8.

Har aldrig varit så sugen på Mac som nu. Fast nu med deras Intel övergång så finns ju risken att det blir lika mycket strul där. Åtminstonde i början.

Thomas: Yeps - det är när jag bockar av "Multi Processing" som det fungerar.

Kör med senaste Nuendo 3.2 vesionen. Både med min lagliga dongle version och har faktiskt även provat den crackade versionen i ett desperat försök.

Men problemet kvarstår på båda.

Fortsätt gärna komma med idéer/tips/råd. Känns som jag provat allt.

Men kanske är det nåt jag missat.

Har annars en AMD 3500+ cpu i andra datorn. Kanske får börja köra med den istället.

Så får X2:an användas till en sample player dator. Hmm...

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns felet där konstant eller bara när du använder Kompakt?

Det verkar vara ganska relaterat med EWQL Gold & Gold XP som då kör Kompakt som player.

Men jag kan även få lite sprak & klick utan dom. Dock inte lika kraftigt.

Märkliga är att jag körde den där Thonex test (som finns nånstans på nuendo forumet)

så fungerade det fint med "multiprocessing" aktiverat.

Har du hört nåt om Kompakt och X2?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej inte om just kompakt och jag har kört Ra som är kompakt baserat. Däremot vet jag att SFZ och Basement Arts Frantic åtminstone har haft problem med dualcore maskiner.

Men allting fungerar alltså som det ska i övrigt? Det är bara vissa pluggar som kärvar ihop systemet? Eller uppstår spark och knaster även när du kör låg latency och bara spelar in eller spelar upp ljud?

En sak att testa kan väl vara Hyperion drivrutinerna till moderkortet. Du hittar dem på www.viaarena.com - En liten varning är att det verkar vara lotteri om de gör nån skillnad och om de då gör en bra skillnad. Värt ett försök åtminstone.

Personligen har jag inte haft några bekymmer alls, tills igår 😆 - Jag köpte ett nytt grafikkort för att kunna spela lite och lyckades pricka ett som inte är kompatibelt med K8T800 chipset'et för fem öre. Jag kan köra det i en fjärdedels hastighet och då är det bra precis lika snabbt som mitt gamla kort.. Ehh.. 😄 - Fungerade inte i min gamla trofasta P4'a heller. Blir nog en runda till datoraffären för att se om jag kan byta eller reklamera.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Har provat med latency från 96 samples till 1024 men det spelar ingen roll.

Hyperion drivrutinerna har jag också installerat.

Det verkar helt klart vara nåt knas när det är multiprocessing i Nuendo.

Fast 3.2 ska ju stödja det. Även när jag inte har så mycket igång så håller cpu mätaren på och verkar mer bete sig som en VU mätare.

Men så fort jag slår av multiprocessing stabiliserar den sig.

Skulle det kunna vara grafikkortet? För det har jag inte bytt.

Har ett Creative FX5900 nu. Tycker bara det verkar märkligt om det skulle påverkar när jag slår på multiprocessing i Nuendo. Hmm...

Vänta lite nu - jo jag har provat byta grafikkort också till mitt gamla Matrox G450DH.

Damn! Min X2 dator är en bajstolle!

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Jag har också ett snarlikt problem som detta. Har en AMD Athlon X2 4800 som jag kör SX 2 på.

Jag har inte lyckats köra datorn i botten än i och med att aktivitetshanteraren (i Windows) ligger på runt 14% med en hel hög VSTi och VST plug-ins igång. Allt funkar klockrent på så sätt och jag ser oerhörd potential, men nästan varje gång jag rör musen så hackar det till och sackar för att sen ganska omdedelbart hoppa tillbaka rätt. Ganska irriterande! Nån som har en aning om vad detta beror på?

/Oakleaf

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter inte lovande detta, håller på och sätta ihop en ny dator med

opteron 165, nforce 4 ultra chipset, geforce 6600, 2 gig Kingston minne.

Får väl ge en statusrapport när bygget är klart och testkört!

Ang de problem med nforce 4 så verkar det som om barnsjukdomarna är borta, syftar på inquirer artikeln som var daterad 20 oktober 2004.

hittade detta http://www.adkproaudio.com/PCI-E.cfm så jag får väl helt enkelt hålla tummarna. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att tråden vaknat till liv!

De som har fungerande X2-datorer får jättegärna skriva upp vad de har för moderkort och CPU, ljudkort, osv. Så man vet vad som är "säkert" att köpa, så att säga.

Vegetal: Du måste bygga klart din dator och testa NU! :rolleyes:

oakleaf: Verkar ju vara grym prestanda om du bara ligger på 14%.. Men det där med musen förstår jag inte.

Majken: Så du har testat EWQL RA och det fungerar på X2? Kan någon annan än fudgesson testa EWQL orkesterpaketen?

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Kul att tråden vaknat till liv!

De som har fungerande X2-datorer får jättegärna skriva upp vad de har för moderkort och CPU, ljudkort, osv. Så man vet vad som är "säkert" att köpa, så att säga.

Vegetal: Du måste bygga klart din dator och testa NU! 🥰

oakleaf: Verkar ju vara grym prestanda om du bara ligger på 14%.. Men det där med musen förstår jag inte.

Majken: Så du har testat EWQL RA och det fungerar på X2? Kan någon annan än fudgesson testa EWQL orkesterpaketen?

Hej Nurfen,

Jo du vet prestandan blir jag nästan kissnödig av för den känns så bra. 🙁 Lite av en dröm för mig att nu kunna mixa största delen av mina alster utan bounce. Dock är det de här med musen, 🙁🥰 men jag misstänker nån form av hårdvarukrock eller nån drivrutin som inte är optimal. Ska forska vidare så hittar jag nog nån lösning så småningom.

Här är min kompletta spec:

CPU

AMD® ATHLON® 64BIT X2 4800 1MB L2 Cache

Memory

Corsair 4096 MB DDR400 PC3200

Motherboard

ASUS® A8N-E: DUAL DDR, S-ATA, x16 slot, 3 PCI etc

USB Options

SIX USB 2.0 PORTS (4 REAR + 2 FRONT)

Hard Drive 1

Western Digital SATA 36 GB HARD DISK @ 10000rpm 8mb cache

Hard Drive 2

Western Digital SATA 300 GB HARD DISK @ 7200rpm 16mb cache

Raid

NONE

CD Writer/Combi Drive

16X DVD ROM WITH 48X CD ROM

DVD ROM

NONE

Dvd Writer

4x +R DUAL LYR DVD WRITER (16x +/-R) (& RW) + 40x CD-RW

Graphics

128MB RADEON X300-SE PCI Express + DVI + TV-OUT

Power Supply & Cooling

Silent 550W PSU + 120mm internal Fan

Keyboard

Logitech® Cordless Internet Pro Desktop Keyboard + Mouse (Black)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nurfen: Japp! Jag hade inga problem med RA på min burk. Här är förresten lite ljudexempel på hur det lät:

http://studio.idg.se/tjanster/laddaner/sho...75&EditionID=25

Jag har en väldigt standardkonfigurerad X2'a med ett Asus A8V Deluxe moderkort i ett Antec Sonata chassi.

Och jag löste förresten mitt grafikkortsproblem genom att lämna tillbaka 6600GT kortet och byta det mot ett Asus 6600 istället. 😉

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Stirra dig inte blind på processormätaren i Nuendo. Den stämmer inte för fem öre, kolla istället på processorbealstningen genom att trycka ctrl+alt+del och hålla koll på aktivitetshanteraren.

/Majken

Iofs men så fort "multiprocessing" är påslaget så flippar den deluxe.

Kan det vara min mus & tangentbord som spökar?

Kör med Logitech S510 (bluetooth).

Fast det borde väl inte påverka tycker man men när det gäller datorer så vet man ju aldrig. Ska prova fråga på Native Instruments forum också.

Jag suckar uppgivet vidare...Död åt X2! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Flippar gör den hos mig med. Eller kanske inte med nyaste Cubase, men med den gamla versionen av trean åtminstone. Men att den flippar har inget med prestandan att göra. Det är bara Cubase som inte klarar av att visa processorbelastningen på två kärnor samtidigt.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Vegatal, vilket moderkort har du valt? Jag gissar på Asus A8N-E då det tycks vara det vanliga. Eller har du hittat något annat? Blir spännande att få höra hur bygget fungerar🙂

Nej majken jag har pratat med lite olika datorföretag och valde at satsa på ett MSI kort med Nforce4 då det verkar som barnsjukdomarna är borta + att det chipset verkar mycket bättre när man ser benchmarks mellan KT890 och Nforce 4,

Datorn kommer att monteras så fort grejerna kommer ,, speaking of which,

Det är inte någon som är intresserad av en AMD 64 3200+ , 1 gig minne moderkort, antec sonata, grafikkort och 480 W nätagg för 3000:-

+ Att jag sitter på en extra Opteron 165 om någon är intresserad!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...