Jump to content
Annons

Brusfri mixer?


inflamer

Recommended Posts

Hej!

Jag har tänkt köpa mig en väldigt enkel mixer, mestadels för att plugga in gitarr och mic i den.

Är dock ute efter en brusfri men jag kan typ inget om mixers.

kan någon ge tips på en billig mixer som är brusfri?

pris mellan 500 och 1000 spänn.

Mvh/ Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Men du kan koppla en preamp in i ett Soundblaster också.

Men varför Soundblaster X-Fi? Varför inte bättre, och ändå billigare, ljudkort?

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha en brusfri inspelning, börja med att titta på mixrar med balanserade utgångar, och ljudkort med balanserade ingångar. Speciellt viktigt om du har tänkt att ha längre kablar. Om du funderar på att köpa ett soundblasterkort och samtidigt tycker det är jätteviktigt med en brusfri mixer har du helt galna prioriteringar. Din musikaffär har förmodligen väldigt bra ljudkort för 1000-1500kr, som tex ESI Juli@.

Mixrar.. tja, om ekonomi är viktigt kolla på lågbudgetmärkena. Behringer är märket som alla älskar att hata, och dom har helt okej mixrar som kostar allt mellan 650kr och uppåt. Billiga mixrar har ofta rätt dåliga mic-preamps däremot.

Alternativt kan du strunta i mixer och skaffa ett ljudkort med flera ingångar och sen köpa separat mic-förstärkare. Jag har separat mic-förstärkare till min Behringer-mixer, så det är en sån där sak som är bra att ha i vilket fall som helst.

Som alla andra innan mig redan sagt alltså... XP

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du kan koppla en preamp in i ett Soundblaster också.

Men varför Soundblaster X-Fi? Varför inte bättre, och ändå billigare, ljudkort?

Har du testat X-Fi?

Vilket kort skulle vara bättre än det menar du?

Alla !!! 😆

Du är förmodligen ironisk nu men jag tror att väldigt många här har lite förutfattade meningar ang det kortet. Visst är det inget dedikerat "studio"kort men är det någon som har gjort mätningar och tester som ni baserar era uttalanden på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det inget dedikerat "studio"kort men är det någon som har gjort mätningar och tester som ni baserar era uttalanden på?

Kortet har inte balanserade ingångar eller utgångar. Det är nog så illa och är en sån där grej som inte direkt förbättrar brus-situationen i praktiken. Speciellt eftersom en dator knappast är den mest brusfria miljön man kan tänka sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det inget dedikerat "studio"kort men är det någon som har gjort mätningar och tester som ni baserar era uttalanden på?

Kortet har inte balanserade ingångar eller utgångar. Det är nog så illa och är en sån där grej som inte direkt förbättrar brus-situationen i praktiken. Speciellt eftersom en dator knappast är den mest brusfria miljön man kan tänka sig.

Visst har du rätt i det å andra sidan är det inte bara där problemet ligger i ett ljudkort....eller hur? Om vi tex tittar på Audiophile 24/96 som många rekommenderar (tom Studio) så är det obalanserat också, det kortet har också ett ganska högt egenbrus enligt min uppfattning.

Har du testat X-Fi?

Jag berättade att jag fick ett kort av en bekant som jobbar på Creative för att utvärdera detta och jag har inte gjort några hårdtester ännu men kortet överträffar mina förväntningar måste jag säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då det visade sig att Thomas var bror till min kompis (After all, it's a small world) har vi pratat utanför tråden.

Han använder ett Audigy 2 ZS och jag rekommenderade kX-drivrutinerna för att få bukt med de latencyproblem som fanns. Så ljudkortsfrågan får kanske vänta tills kX är testat och utvärderat. 🙂

Däremot behövs nån fortfarande nån form av enkel preamp.

ART Tube MP Studio V3 är en preamp som faktiskt är helt okej. Finns hos Thomann, 4Sound (i ditt fall Musiklagret i Borås) eller hos Musikbörsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat X-Fi?

Nej, och det finns en anledning till det. Mitt första Creative-ljudkort var ett 8-bitars Sound Blaster 2.0, och sen dess har jag haft Sound Blaster 16, AWE32, AWE64 Gold och mitt sista Creative-ljudkort var ett Soundblaster Live. Varför berättar jag nu detta? Jo, därför att varje gång jag köpt ett ljudkort från Creative har det varit samma visa. Dåliga drivrutiner, dålig dokumentation och så fort en ny modell kommer ut så upphör Creative med support till den gamla modellen. När det gäller vissa grejer som Creative Midi Blaster så har deras support till och med förnekat produktens existens när jag kontaktat dom.

För Creative är inte dålig kundsupport en svaghet, utan en affärsmodell.

Jag berättade att jag fick ett kort av en bekant som jobbar på Creative för att utvärdera detta och jag har inte gjort några hårdtester ännu men kortet överträffar mina förväntningar måste jag säga.

Testa hur bra ingångarna låter. Det är normalt en svaghet hos Creative-ljudkort. Om jag fick ett kort gratis att prova skulle jag också känna mig frestad att testa. Däremot så tror jag, om man kollar på hur ljudteknologin ligger rent generellt hos ljudkort idag, att X-Fi inte är något speciellt anmärkningsvärt. Förmodligen ett himla bra ljudkort till spel däremot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat X-Fi?

Nej, och det finns en anledning till det. Mitt första Creative-ljudkort var ett 8-bitars Sound Blaster 2.0, och sen dess har jag haft Sound Blaster 16, AWE32, AWE64 Gold och mitt sista Creative-ljudkort var ett Soundblaster Live. Varför berättar jag nu detta? Jo, därför att varje gång jag köpt ett ljudkort från Creative har det varit samma visa. Dåliga drivrutiner, dålig dokumentation och så fort en ny modell kommer ut så upphör Creative med support till den gamla modellen. När det gäller vissa grejer som Creative Midi Blaster så har deras support till och med förnekat produktens existens när jag kontaktat dom.

För Creative är inte dålig kundsupport en svaghet, utan en affärsmodell.

Jag berättade att jag fick ett kort av en bekant som jobbar på Creative för att utvärdera detta och jag har inte gjort några hårdtester ännu men kortet överträffar mina förväntningar måste jag säga.

Testa hur bra ingångarna låter. Det är normalt en svaghet hos Creative-ljudkort. Om jag fick ett kort gratis att prova skulle jag också känna mig frestad att testa. Däremot så tror jag, om man kollar på hur ljudteknologin ligger rent generellt hos ljudkort idag, att X-Fi inte är något speciellt anmärkningsvärt. Förmodligen ett himla bra ljudkort till spel däremot.

Jag förstår att du är missnöjd med Creative med tanke på dina tidigare erfarenheter. MEN det betyder ju inte att deras nya ljudkort är dåligt faktiskt. Nu säger inte jag att det är ett proffskort och jag använder inte det i ljudproduktioner……på samma sätt som jag inte använder Audiophile eftersom det kortet inte uppfyller de krav som jag ställer.

Men för att besvara din fråga så ja, jag har jag testat hur ingångarna ”låter” och det låter absolut inte sämre än något annat kort jag har testat i den klassen. Däremot så är egenbruset förhållandevis lågt, vilket är positivt. Att det är obalanserat är dock inget som hamnar på pluskanten men för en hemstudioanvändare kanske detta spelar mindre roll…..vad vet jag?

Sen som du säger så är ju X-Fi tänkte för spel i förstahand och det är kortet suveränt på. Sitter o spelar Call Of Duty 2 och bara myyyyyyser!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...