Jump to content
Annons

Cleant ljud


Exil

Recommended Posts

Jag håller inte med om att mastering kan ersättas av en plugg. Liknelsen med gitarrförstärkar-simuleringarna, var inte bra. Alla någorlunda ljudmedvetna gitarrister tycker att det låter bättre att micka upp en riktig förstärkare.

Däremot tycker jag att man inte behöver mastering. Eq kan göras i mixen. Kompressor kan göras i mixen, limiter också.

Det finns inte mycket som inte kan göras i mixen. // Det borde vara det optimala.

Jo, du kan mycket väl ha rätt (både angående gitarrer och mastering/mixning)!

Intressant är även att teoretiskt vore det mycket svårare att simulera gitarr-förstärkare än mastering-tekniker!

Och när nu många ändå anser att exempelvis POD och GuitarRig lytckats riktigt bra så...

(Gitarr-förstärkningen är föränderlig medan masteringen är statiskt och det är oändligt mycket svårare att dator-simulera föränderliga förlopp.)

(PS till kryckan. Är inte bitter, utan när ingen verkade vilja svara så provcerade jag litet men... det var uppenbarligen inte viljan som saknades!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 180
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det här med lyssning går också att lösa. Man kan ha ett pår högtalare för mix och ett för mastering och switcha. Man kan också mastra varje spår för sig genom mastering-racket och sen mixa ihop de.

Det där med lyssning handlar liksom inte bara om högtalare utan ännu mer om rummet. Jag har sagt det två gånger tidigare tror jag.

Man kan inte mastra varje spår för sig efter som mastering MER ÄN NÅGOT ANNAT är just sammansättningen av premastern, som sedan ska dupliceras. Även om mixen är snobra och skivan ska säljas så måste man ju fortfarande framställa ett medium att pressa ifrån. Om man komprimerar eller inte avgör inte om det är mastering eller inte.

I rest my case.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller inte med om att mastering kan ersättas av en plugg. Liknelsen med gitarrförstärkar-simuleringarna, var inte bra. Alla någorlunda ljudmedvetna gitarrister tycker att det låter bättre att micka upp en riktig förstärkare.

Däremot tycker jag att man inte behöver mastering. Eq kan göras i mixen. Kompressor kan göras i mixen, limiter också.

Det finns inte mycket som inte kan göras i mixen. // Det borde vara det optimala.

Jo, du kan mycket väl ha rätt (både angående gitarrer och mastering/mixning)!

Intressant är även att teoretiskt vore det mycket svårare att simulera gitarr-förstärkare än mastering-tekniker!

Och när nu många ändå anser att exempelvis POD och GuitarRig lytckats riktigt bra så...

(Gitarr-förstärkningen är föränderlig medan masteringen är statiskt och det är oändligt mycket svårare att dator-simulera föränderliga förlopp.)

Skulle nog säga tvärtom även om jag inte är någe proffs, en gitarreffekt ska bara arbeta om gitarsignalen till att låta dist. För olika ljudbilder, olika beräkningar. Väldigt statiskt, den beräknar inte mycket mer än så. Medans en mastringslugg skulle behöva tänka mänskligt, och ha en känsla för musiken, nått som jag tror är väldigt svårt att simulera.

Mycket läsvärd tråd, även om hans faktist borde gå tillbaka i tråden och läsa om den för att få svar på sina frågor, istället för att upprepa sig hela tiden.

Jag är inget proffs, jag är ändå inte helt färsk heller, har hållt på med Demoinspelningar och produktioner i den storleken i ca 2 år.

Och i mina mixar osv läggar jag oftast på slutlimiter, flerbands-kompressor och lite eq (om det behövs). Men jag skulle inte kunna tänka mig en plugg där jag valde en preset typ "pop/rnb" eller "rock/metal" och varför inte "FM-komprimering" då alla låtar är anorlunda, och kräver därför inviduellt instälda eq:ar och kompresorer...

Så jag tror helt klart att mastring behövs och kommer behövas i framtiden, ett datorprogram kommer aldrig att kunna ersätta det mänskliga örat och omdöme.

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)
(Gitarr-förstärkningen är föränderlig medan masteringen är statiskt och det är oändligt mycket svårare att dator-simulera föränderliga förlopp.)

Ehh, är det inte tvärtom? Skulle säga att en låt skiftar sjuhelsikes mycket mer än en gitarrsignal. Man sätter ju produkten på självaste inkommande signalen.

Gitarrsignalen är oftast liknande hela vägen medans en låt kan skifta så otroligt mycket, med helt olika instrument i helt olika stereoomfång, närvaro och frekvensområde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller inte med om att mastering kan ersättas av en plugg. Liknelsen med gitarrförstärkar-simuleringarna, var inte bra. Alla någorlunda ljudmedvetna gitarrister tycker att det låter bättre att micka upp en riktig förstärkare.

Däremot tycker jag att man inte behöver mastering. Eq kan göras i mixen. Kompressor kan göras i mixen, limiter också.

Det finns inte mycket som inte kan göras i mixen. // Det borde vara det optimala.

Jo, du kan mycket väl ha rätt (både angående gitarrer och mastering/mixning)!

Intressant är även att teoretiskt vore det mycket svårare att simulera gitarr-förstärkare än mastering-tekniker!

Och när nu många ändå anser att exempelvis POD och GuitarRig lytckats riktigt bra så...

(Gitarr-förstärkningen är föränderlig medan masteringen är statiskt och det är oändligt mycket svårare att dator-simulera föränderliga förlopp.)

(PS till kryckan. Är inte bitter, utan när ingen verkade vilja svara så provcerade jag litet men... det var uppenbarligen inte viljan som saknades!)

Om du verkligen tror att så är fallet om vad som är lättare eller svårare så kanske du kan berätta varför "din plugg" inte finns?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man säga att mastringens område mer och mer ersatts av mixning och att det numer många gånger bara är den sista kvalitetssäkringen?

Lyssna igenom! Japp den var bra, nästa! Men att vissa har svårt att släppa fornstora dagar och gärna vill att mastering ska vara mycket mer...

... än det faktiskt är, eller? För på vinylens tid var ju mastering ngt helt annat, ngt som verkligen var svårt och som krävde stor skicklighet!

Kan det vara somså att det som finns nu mest är ett luftslott man byggde upp så att alla f.d. vinyl-proffs inte skulle bli arbetslösa och att det sen dess

bara trampat på utan vare sig mål eller riktning och att då loudness-racet blev sista halmstråt innan man blir bortrationaliserad av ett datorprogram?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför finns det ingen plugg som sköter hela mixningsjobbet, inspelningsjobbat, och varför inte själva musikskapandet?

Bortsett ifrån att ingen vill ha det så, så vore det inte bara omöjligt utan även teoretiskt omöjligt!

Mastering är dock teoretiskt klart möjlig att ersätta med ett datorprogram. (.. och kanske redan är det, Vem vet? (Svar: ingen i denna tråd 😉!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

haha... dina inlägg är ganska roande...

Men till saken, jag tror att det är så att du hans, borde lyssna på de som kan/vet mer än dig. (och jag säger inte att det är jag) Än att hela tiden försöka förminska ett yrke som du inte verkar veta så mycket om.

Varför ha snickare när det finns robotar som bygger bilar, de kan ju lika gärna användas till att byga hus. Men riktigt så funkar det inte, för alla vill inte ha ett hus som ser ut som alla andra. (visst, ett hus byggt inomhus är säkert byggt med robotar, med de finns de som vill ha ett "personligt" hus, och de vill kunna anlita snickare)

Samma sak gäller nog musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)
Varför finns det ingen plugg som sköter hela mixningsjobbet, inspelningsjobbat, och varför inte själva musikskapandet?

Vänta bara 😉

Men det är intressant det här, många tror att en sådan produkt ALDRIG kan komma att finnas som mastrar en låt... men aldrig säg aldrig. Vi har nyss börjat skrapa på den digitala erans kant och det är en lång färd framför oss. Det skapas sjukare och sjukare algoritmer varje dag som ingen nånsin vågade drömma om för nåt år sen.

Ta i musikväg t.ex. programmet som analyserar om låten ska bli en hit eller inte... det låter helt sjukt men då flera bolag har investerat i en sån kanske det inte är så galet när allt kommer omkring... det är ju "människliga örat enbart" som kan avgöra om det blir en hit eller inte? Eller? Allt går ju teoretiskt sett att sätta i siffror o variabler, matematiskt sett är nästintill allt möjligt. Men hur fort man kan ta fram något sådant än vet jag inget om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför finns det ingen plugg som sköter hela mixningsjobbet, inspelningsjobbat, och varför inte själva musikskapandet?

Vänta bara 😉

Men det är intressant det här, många tror att en sådan produkt ALDRIG kan komma att finnas som mastrar en låt... men aldrig säg aldrig. Vi har nyss börjat skrapa på den digitala erans kant och det är en lång färd framför oss. Det skapas sjukare och sjukare algoritmer varje dag som ingen nånsin vågade drömma om för nåt år sen.

Ta i musikväg t.ex. programmet som analyserar om låten ska bli en hit eller inte... det låter helt sjukt men då flera bolag har investerat i en sån kanske det inte är så galet när allt kommer omkring... det är ju "människliga örat enbart" som kan avgöra om det blir en hit eller inte? Eller? Allt går ju teoretiskt sett att sätta i siffror o variabler, matematiskt sett är nästintill allt möjligt. Men hur fort man kan ta fram något sådant än vet jag inget om.

Kan inte säga emot dig, men jag tror fortfarande det har gått jävligt snett i musikindustrin den dagen man sätter en super dator på att börja massproducera en massa musik.

Hade inte hört talas om någe som du nämnde, därimot läste jag någon artikel för nått år sedan som handlade om en DJ-robot, som genom att läsa av folket på dansgolvets reaktioner på musiken hela tiden skapade nya slingor och mixar av redan tillgägnlig dansmusik. Med då var det ju fortfarande människorna som reagerade på musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha... dina inlägg är ganska roande...

Varför ha snickare när det finns robotar som bygger bilar, de kan ju lika gärna användas till att byga hus. Men riktigt så funkar det inte, för alla vill inte ha ett hus som ser ut som alla andra.  (visst, ett hus byggt inomhus är säkert byggt med robotar, med de finns de som vill ha ett "personligt" hus, och de vill kunna anlita snickare)

Samma sak gäller nog musiken.

Tack 😆! Precis, du har helt rätt!

Jag talar enbart om själva "master-mastringen"! Allt annat räknar jag till mixningen och den kan ingen plugg ersätta! Lika litet som någon kan ersätta en tonsättare!

Visst man kan försöka men sålänge A.I. är en film så är det inte lönt! En plugg som ex Virtual Guitarist har jag lurat många med och visst den är kanon-bra men den

kommer aldrig kunna ersätta gitarrister och samtidigt skapar den ett intresse för att använda gitarr ibland dom som inte ens kunde spela gitarr och på så vis kanske

snarare chanserna att studiogitarristen får fler spelningar ökats genom skapandet av pluggen Virtual Guitarist!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

haha... dina inlägg är ganska roande...

Varför ha snickare när det finns robotar som bygger bilar, de kan ju lika gärna användas till att byga hus. Men riktigt så funkar det inte, för alla vill inte ha ett hus som ser ut som alla andra.  (visst, ett hus byggt inomhus är säkert byggt med robotar, med de finns de som vill ha ett "personligt" hus, och de vill kunna anlita snickare)

Samma sak gäller nog musiken.

Tack 😆! Precis, du har helt rätt!

Jag talar enbart om själva "master-mastringen"! Allt annat räknar jag till mixningen och den kan ingen plugg ersätta! Lika litet som någon kan ersätta en tonsättare!

Visst man kan försöka men sålänge A.I. är en film så är det inte lönt! En plugg som ex Virtual Guitarist har jag lurat många med och visst den är kanon-bra men den

kommer aldrig kunna ersätta gitarrister och samtidigt skapar den ett intresse för att använda gitarr ibland dom som inte ens kunde spela gitarr och på så vis kanske

snarare chanserna att studiogitarristen får fler spelningar ökats genom skapandet av pluggen Virtual Guitarist!

Nu tror jag du är ute och cycklar, det som du menar är inte det som jag menar. och själva master-mastringen kan jag inte förstå vad du menar, är det limiteringen du menar så finns det redan en massa pluggar.

Det som du söker låter verkar vara en laudness-knapp. För det är ungefär var din plugg skulle vara. Om du nu inte kan få din plugg att vara ansluten till en persons hjärna och på så sätt annalysera vad personer tycker kan förbättras i mastringen.

Nu är det jävligt off-topic och jag är jävligt trött.. god natt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hans, vart vill du egentligen? Antingen håller du på bara för sakens skull vilket är ganska roande när man scrollar sig igenom tråden, eller så har du missat något grundläggande. Vad är det för snack om automatisk mastering?

Vi låtsas att ett album ska mastras. Omslaget är klart: det är en bild på en grotta och två vampyrer. Musiken är ganska suggestiv och tonspråket bygger på mycket disonans. Texterna har generellt en mörk ton och handlar om döden. Mixarna är klara och alla i bandet är nöjda!

Alternativ två: Exakt samma musik, mix, instrument, men ett helt annat omslag på plattan (glada bilder med lyckliga barn) och istället för deprimerande texter handlar det om euforisk, lycklig kärlek.

Hade du som mastringstekniker mastrat plattorna identiskt om du fått båda jobben? Hade din påtänkta plugin kunnat analysera fram någon skillnad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror jag du är ute och cycklar, det som du menar är inte det som jag menar.

Intressant... när jag inte ens beskrivit vad jag menar 😆! Alltså, folk och läsa inlägg - det ena utesluter liksom det andra! Jag ger faktiskt upp 😆!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade du som mastringstekniker mastrat plattorna identiskt om du fått båda jobben?

Hade din påtänkta plugin kunnat analysera fram någon skillnad?

Nej, därför att du talar om mixning inte mastring!

Eh? Bandet kommer ju med mastern till dig som masteringstekniker. Dom är nöjda med mixen. Du ska mastra. Skickar du hem dom och säger åt dom att mixa om? Eller vad snackar du om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror jag du är ute och cycklar, det som du menar är inte det som jag menar.

Intressant... när jag inte ens beskrivit vad jag menar 😆! Alltså, folk och läsa inlägg - det ena utesluter liksom det andra! Jag ger faktiskt upp 😆!

ojojoj.. Hans Hans Hans, att du är ute och cyuckar menade jag att jag inte menar samma sak som du menar, men att du ändå skriver "Tack🙂! Precis, du har helt rätt!". där är du ute och cyclar, och angående ditt senaste inlägg så tor jag du misstolkar Vacum.

Vacum menar att om du fått en mix som skulle gå till mastring, så hade mastringen nog blivit anorlunda beroende på den känsla som albumet är tänk att förmedla. blommigt omslag, en annan mastring än till ett dödskalle omslag.. <-- inte vad jag själv tror, utan min tolkning av Vacums inlägg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade du som mastringstekniker mastrat plattorna identiskt om du fått båda jobben?

Hade din påtänkta plugin kunnat analysera fram någon skillnad?

Nej, därför att du talar om mixning inte mastring!

Vet du föresten själv vad du snackar om? eftersom som jag ser det, så säger alla emot dig, du verkar inte kunna förstå vad folk skriver i sina inlägg. Och du verkar ha en jävligt dålig attityd.

Någon frågade efter din ålder lite tidigare i tråden, jag förstår varför. Beter dig som en trotsig pubertetsgosse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mastring är ganska begränsat så om ngn kommer med musik som är ganska suggestiv och tonspråket bygger på mycket disonans. men vill att skivan

ska förmedla euforisk, lycklig kärlek. tror jag inte att man fixar det med att mastra på det ena eller andra sättet?

Men jag vet inte särskilt mycket så det kanske man visst kan?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

[Mastring är ganska begränsat så om ngn kommer med musik som är ganska suggestiv och tonspråket bygger på mycket disonans. men vill att skivan

ska förmedla euforisk, lycklig kärlek. tror jag inte att man fixar det med att mastra på det ena eller andra sättet? Men jag vet inte särskilt mycket så

det kanske man visst kan? Tror ej ens att man trots oändligt mycket större möjligheter i mixen skulle kunna fixa det denna grupp vill att man ska åstadkomma!

Gör om skivan, skulle jag svara 😛!

jaja, du vill inte förstå min tanke. Men det är ok! Hej på dej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som förolämpat dig Hans. Det börjar bli fler än jag som börjar inse att du kanske inte förstår. Du gnäller som ett litet barn att ingen läser dina inlägg, men jag kan bara konstatera att du har ganska svårt att tolka de andras inlägg, du med.

Du har tjatat i fyra sidor eller något om att det har saknats argument, men det kommer ju bara fler och fler.

Jag börjar mer och mer bara tro att du har en mycket rolig stund hemma och totalt driver med allt och alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Mixning bör göras med öron

2. Mastering bör göras med öron.

ord.

Floskel!

Som inte betyder någonting överhuvutaget och som vem somhelst, som läst denna tråd men kanske haft öronproppar hela livet, skulle kunna skriva!

Okunskap i nära samarbete med "arrogans" = denna tråd! Det gäller i synnerhet Hans men även alla andra! Ingen kan någonting!

Förutom att dissa Hans! Men hur svårt var det... egentligen 😆?

Herregud Hans! Vad är det du vill egentligen? Varför vill du få ett helt forum mot dig?

Om nu mastering är helt onödigt så varför finns det då en sådan stor marknad? Visst kan man skapa en marknad och ett behov (se på cigaretter) men masteringen är ganska vital i en musikproduktion.

Om vi nu ska skruva till ditt påstående lite ytterliggare så skulle jag hävda då att mixningen inte behövs utan att allt ska låta perfekt redan vid inspelningsskedet och att man spelar in med de effekter som man vill ha! Så nu har man även fimpat bort alla dyra mixningstekniker….och ja det är väldigt vanligt att man har en inspelningstekniker och en helt annan mixningstekniker.

Jag skulle ärligt vilja höra en låt oss säga 10-spårsplatta som du har spelat in, mixat och inte mastrat eller skickat iväg till mastering, och en kopia av det som någon här (eller någon annan) testar att mastra så får vi ju svaret ”svart på vitt”, eller vad säger du?

U up for it?

//Fredster

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen skulle jag vilja påstå att dethär med "bra akustik/bra monitorer" inte väger in så jättemkt som det framställs.

Du behöver bara "känna" ditt ljud. Jag själv har alltid mixat i samma stereo och alltid lyckats relativt bra tycker jag 😆 (ingen som klagat på mixen alltså 😆 )

Sen förstår jag inte folk som lämnar mixen som en "slutgrej"

Mixning är (iaf för mig) nånting som finns med från första början. Det första ljudet du tar fram till en låta måste ju låta snyggt. Och sen resten av ljuden du lägger på måste ju låta snyggt tillsammans med det. (och varandra) Och Volymerna sjusteras ju medans låten byggs upp... Eller jobbar jag konstigt?

så gör jag med! Har svårt att kunna tänka mig ens hur folk gör när de lämnar allt med mixningen till sist, eller ännu värre, de lämnar den till någon annan!

Link to comment
Dela på andra sajter

abnormalbrain (oregistrerad)

Inte så jävla konstigt egentligen. Jag gör på samma sätt, fast med den skillnaden att när jag är klar med låten mixar jag om den. Man har svårt att koncentrera sig på två saker sammtidigt. Det är bättre att man gör en extra noggran mixning när man är klar med låten, gärna efter att ha tagit en veckas paus och vilat öronen från den låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

abnormalbrain (oregistrerad)
Det här med lyssning går också att lösa. Man kan ha ett pår högtalare för mix och ett för mastering och switcha. Man kan också mastra varje spår för sig genom mastering-racket och sen mixa ihop de.

Det där med lyssning handlar liksom inte bara om högtalare utan ännu mer om rummet. Jag har sagt det två gånger tidigare tror jag.

Man kan inte mastra varje spår för sig efter som mastering MER ÄN NÅGOT ANNAT är just sammansättningen av premastern, som sedan ska dupliceras. Även om mixen är snobra och skivan ska säljas så måste man ju fortfarande framställa ett medium att pressa ifrån. Om man komprimerar eller inte avgör inte om det är mastering eller inte.

I rest my case.

Men om mixen är snorbra och man inte behöver komprimera eller eq:a eller komprimera/multibandskompressor/limiter, eftersom mixningsteknikern redan gjort det, återstår bara att göra en premaster. Då är det liksom "gör inget med själva musiken, gör bara en premaster att duplicera skivor från.", om folk vore så här bra på att mixa skulle inte masteringsteknikerna ha sina jobb kvar.

Men tänk om man tog en mastering-teknikers kompetens och sa "du får bara spåren för sig och inte mastern. Du måste få lika bra resultat, men endast vid mixnings-stadiet." - Sen får personen göra en premaster.

Då borde man kunna skita i effekterna på mastern. Det borde gå! Jag har funderat på att det skulle vara en bra lösning för en väldigt bra ljudbild. Om man upptäcker att något är fel kan man höja sänka instrument dessutom.

Om jag inte misstar mig läste jag en artikel i tidningen studio som handlade om en person som både mixade och mastrade sina låtar sammtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att mixa och mastra sina låtar samtidigt är ju praktiskt omöjligt om man beaktar vad mastering verkligen är. Visst händer det att i en mastering teknikern tycker att allt är så bra det kan vara och inte behandlar ljudet något, men det är ytterst ovanligt.

Allt är möjligt att göra med ljudet i mixstadiet men man väljer att göra en del saker i masteringen just för helhetsbilden och för enkelhetens skull. Likaså så krämar man ju skiten mycket mer ur singelversionen av samma låt eftersom den mer fokuseras mot radiolyssning, jämfört med albumversionen.

Att tänka att en plugg skulle sköta pq-kodningen är inget innovativt. Den funktionen existerar och har gjort ganska länge i bla Wavelab. Men om ni tror att den används så är ni inte förstådda med vad masteringen är.

På samma sätt som arrangemanget är bland det viktigaste i en låt så kan man titta på det PQ-kodningen i praktiken medför.

En automatiserad PQ-kodning sätter ju samma pauser mellan alla låtar och allt blir väldigt statiskt. Det är ju ungefär som att alla låtar skulle ha samma BPM och samma tonart. Det blir ganska tråkigt.

Att justera pauser, införa crossfades, sätta delar som index 0, etc är ju sånt som också är en del av mastering som ingen annan verkar beakta, men beroende på hur man gör detta så ändrar man väldigt mycket med hur produkten kommer att mottas av konsumenterna. Det är lite trist att så många stillar sig blinda på mastering och likställer det med att lägga på pluggar osv, för att denna hantering är bara en del och inte alls ett måste i processen mastering.

Redigerat av Kryckan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...