Jump to content
Annons

Arete - to the sky


Arete

tanken är att den...  

12 röster

  1. 1. tanken är att den...

    • kommer bli görbra
      1
    • är helt okej men inte fullpott
      5
    • funkar, men inget jag skulle lyssna på
      2
    • rätt tråkig
      3
    • borde tas bort och hårddisken bör brännas
      0


Recommended Posts

* LÅTNAMN: to the sky

* ARTIST/GRUPP: Arete

* GENRE: pop/synt

* LÅTLÄNGD: 4.08

* KOMPOSITÖR/PRODUCENT: Mattias Andersson

* INSPELNINGSÅR:2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 5.8MB

* STATUS: Skiss

* LÅTLÄNK: to the sky <- ny version

Har gett mig fan på att försöka göra lite mer mjuk musik, så här kommer en halvfärdig låt som jag gärna skulle vilja ha lite kritik på.

Är inte helt hundra på strukturen, kanske ska bygga om den som vers-refräng eller nåt sånt? Hur funkar egentligen min röst till sån här musik? Alla idéer som vanligt varmt välkomna.

Redigerat av Arete
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nice! Introt ger mig Mortiis-vibbar.

Det här var riktigt bra.

Kanske är virveln lite vass och fjuppig.

Jag gillar inte riktigt att sången är dubbad. Det låter lite oprecist. Det skulle kanske räcka med partierna där det är stämmor.

Skitfin slinga som dyker upp efter första versen och sen hänger kvar.

Inte behöver du vers-refr-struktur på det här, men kanske borde det dyka upp nåt parti efter andra versen som fullkomligt knockar lyssnaren. Ett cresendo av nåt slag. Nu känns det som det bara tar slut och, jaha... liksom.

Sången är absolut inte dum, men kanske det svagaste kortet. Men det beror nog mest på att resten är kalas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar och återkommer med kommentarer. 😳

edit: Det låter skönt. Gillar (som Jarnis sa) slingan som följer med i resan. Sången tycker jag att du ska träna upp lite till, för resten av låten är på sin plats.

Den kan nog bli ännu skönare, om du jobbar vidare flitigt. :rolleyes:

\Dana

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var riktigt skönt! Själva kompositionen är perfekt, däremot soundet och arrangemanget tycker jag är lite väl "murrigt" dvs lite för många väl mörka toner som ligger och grötar ihop sig. Är väl mest en ren smaksak dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

@dana: Ja sången är ju som alltid lite av min svagaste punkt. Försöker bli bättre (och har väl blivit det egentligen) men har inte riktigt hittat "mitt sätt" att sjunga än.

@jejje: Jag var ute efter en grötig mix, så det är nog en smaksak som du säger :-)

Får tacka för lyssningarna, gött med konstruktiv kritik :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

* LÅTNAMN: to the sky

* ARTIST/GRUPP: Arete

* GENRE: pop/synt

* LÅTLÄNGD: 4.08

* KOMPOSITÖR/PRODUCENT: Mattias Andersson

* INSPELNINGSÅR:2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 5.8MB

* STATUS: Skiss

* LÅTLÄNK: to the sky

Har gett mig fan på att försöka göra lite mer mjuk musik, så här kommer en halvfärdig låt som jag gärna skulle vilja ha lite kritik på.

Är inte helt hundra på strukturen, kanske ska bygga om den som vers-refräng eller nåt sånt? Hur funkar egentligen min röst till sån här musik? Alla idéer som vanligt varmt välkomna.

Jag tycker att det är en riktigt skön låt, sådär härligt deppig lugn att man bara sjunker ned i fåtöljen och blundar.

Tycker dock att det blir lite för mycket med den "pad" eller vad man skall kalla det som du börjar låten med. Att ha det i introt låter grymt, men det blir för mycket ihop med sången och allt det andra. För egen del hade jag föredragit att den kom åter senare i låten som en liten trumf.

Ser fram emot att höra det färdiga resulttet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

@Kornsan: Har provat att ta bort "pad"-ljudet, men tycker det passar in bra personligen. Ville som sagt ha en grötig mix :-)

@baktakt: Kul att du gillar den :-) Inte hört blue for two vad jag vet, någon låt du kan rekommendera att börja med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut...detta funkar aldeles bra i mina öron....du kanske skulle skala av lite när sången är på....lite mer sparsmakat då för att sedan kanske växa i intensitet....bra jobbat ...ser fram emot den helt färdiga.... 🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ok Arete :rolleyes: ..som gammal syntare så föll jag direkt för den här..fick många olika vibbar tom lite DM.. 😉 ..rösten vajar dock när du går ner...kanske försöka göra den ngt starkare!?..o gå upp istället för ner när du sjunger!?..sen kanske du kan mixa så att det ploppar lite i hö resp vä lur 😉 Bra jobbat !

Link to comment
Dela på andra sajter

@Falk: Tja.. att gå upp istället för ner i sången känns som det skulle bli rätt konstigt ;-)

Men mixa lite mer i stereo kanske... Får se om jag orkar göra något mer med den här, men bra att tänka på i framtiden :-)

@Stolle: Ja smaken är som baken ;-)

Tack för lyssningarna och åsikterna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...