Jump to content
Annons

Cymbaler och trumskinn!


red_house_painter

Recommended Posts

Skulle behöva ha tips på cymbaler samt skinn till en hängpuka samt golvpuka.

Har ett mapex m-serie set med tillhörande Zildjian ZBT 20" ride och 14" hihat just nu (så egentligen behöver jag en crash men gillar inte ljudet i riden).

Tanken är att jag ska uppgradera skinnen på trummorna samt skaffa nya cymbaler då helt enkelt.

Så första frågan. Vilka cymbaler passar bra till "bättre" hemstudio?

jag vill helst inte betala för mycket då jag egentligen inte kan något om trummor men gillar att spela på dem. Hade tänkt beställa från thomann då jag ändå ska göra en annan beställning därifrån.

Har spanat lite på Sabian B8 samt XS20. Vad tror ni om det? Skulle jag vinna något på det att byta till B8 och köra på dem istället för mina ZBT cymbaler?

Enligt prisuppgifterna så kostar paketen lika mycket!

Letar jag efter tunna cymbaler eller?

Vad för typ av skinn funkar bäst? Coated?

Musiken som spelas är mest pop/rock country. Ingen metal.. Och som sagt, det är bara till för studiobruk..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Skulle behöva ha tips på cymbaler samt skinn till en hängpuka samt golvpuka.

Har ett mapex m-serie set med tillhörande Zildjian ZBT 20" ride och 14" hihat just nu (så egentligen behöver jag en crash men gillar inte ljudet i riden).

Tanken är att jag ska uppgradera skinnen på trummorna samt skaffa nya cymbaler då helt enkelt.

Så första frågan. Vilka cymbaler passar bra till "bättre" hemstudio?

jag vill helst inte betala för mycket då jag egentligen inte kan något om trummor men gillar att spela på dem. Hade tänkt beställa från thomann då jag ändå ska göra en annan beställning därifrån.

Har spanat lite på Sabian B8 samt XS20. Vad tror ni om det? Skulle jag vinna något på det att byta till B8 och köra på dem istället för mina ZBT cymbaler?

Enligt prisuppgifterna så kostar paketen lika mycket!

Letar jag efter tunna cymbaler eller?

Vad för typ av skinn funkar bäst? Coated?

Musiken som spelas är mest pop/rock country. Ingen metal.. Och som sagt, det är bara till för studiobruk..

Så du är i budget cymbalerna. Sabian/Zildjian kvittar. Båda gör lika bra grejer. Och båda budgetvarianterna låter ungefär likadant 😛

Har inte hört så mkt av någon av dessa så jag kan inte bedömma ljudet.

Cymbalens tjocklek gör att cymbalen får mer eller mindre attack och klarhet. Tunnare ger högre ton och snabbare attack 😛

Skinnen ska du bara köpa bra skinn. Coated och clear gör endast skillnad i ljudkaraktären. Alltså vilket ljud du tycker låter skönast, till ditt val boprde dock Coated funka skönt. Så köp ett par vanliga Remo ambassador eller några Evansskin ifall du vill. De är de två största märkena och de vet hur man gör bra skinn 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...