ThomasJ Posted January 10, 2006 Share Posted January 10, 2006 Sitter lite smått o kikar på lite kurser via folkhögskolor. Hittade en liten intressant sak, men detta är en distans kurs och undrra lite om om någon testat denna och kan säga hur bra det funkar att gå en sådan kurs via distans. Har tidigare tagit ett par programeriningskurser via distans men det är ju inte riktigt samma sak. http://www.natbildarna.nu/html/detaljerad_...info.asp?id=312 Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Mr Posted January 10, 2006 Share Posted January 10, 2006 Det låter ju skoj. Men frågan är väl om det ligger på din nivå. Maila dem och fråga mer specifikt vad du får lära dig, så de inte bara lär ut något du redan kan... The Mr... 😳 Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasJ Posted January 10, 2006 Author Share Posted January 10, 2006 Har just talat med två st därifrån. Skall återkomma senare under dagen! Har hållit på o pysslat med musik endel ett bra tag men kan inte påstå att jag kan så mkt, denna kurs värkar vara grundlägande och det är nog lagom för mig skulle jag tro. Men det är fem månader det handlar om så man vill inte "slösa" bort tiden Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasJ Posted January 11, 2006 Author Share Posted January 11, 2006 "Exempel på programvaror som används under kursen: Plogue Bidule, AudioMulch, Audacity, CDex och Buzz." Helt okänd aprogram för mig men tydligen har ett par av dom VST stöd. Någon som känner till dessa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted January 11, 2006 Share Posted January 11, 2006 Gratis program så att alla ska kunna använda samma mjukvara utan att behöva lägga ut pengar. Bidule Modulärsynt där även VST-pluggar kan användas som effektmoduler eller instrumentkällor. För patchkabel-fantasten 🙂 PC och Mac. Preview-versionen och alpha/beta-versioner är gratis i väntan på v1.0 och nuvarande version är 0.9 AudioMulch är lite liknande, fast mindre fokus på synt och mer på experimentellt skapande. Mer sequencerliknande. Shareware. Audacity är ett enkelt ljudredigeringsprogram. Klarar många filformat, bla. MP3 eller Ogg Vorbis. Inbyggda effekter, och kan även använda VST-effekter om "VST Enabler" installeras. Öppen källkod, och färdigkompilerade program finns för Windows, Mac och Linux. CDex är en cd-ripper. Bra. Enkelt och lättskött. Öppen källkod. Buzz är... ja, vad ska man säga? Det är en tracker, fast så mycket mer. Modulärsyntes, VST-pluggar, DX-pluggar, MIDI, Rewire. Personligen tycker jag att Bidule och AudioMulch inte är mycket att hänga i granen. CDex och Audacity är jättebra, och alla borde skaffa dem. 😄 Buzz imponerar verkligen. Svårt att komma på någon bättre gratis sequencer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasJ Posted January 11, 2006 Author Share Posted January 11, 2006 Okey! Tack för alla länkarna till programen! Väntar på att kursledaren skall hörav sig så jag får lite mer info. En fråga till: När man lärt sig jobba med dessa program, förenklar det för att sedan lära sig cubase tx? Just nu jobbar jag ju enbart med Ableton live och reason, så.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted January 11, 2006 Share Posted January 11, 2006 Inget av programmen påminner om Cubase direkt. Har du lärt dig Reason, har du lärt dig att jobba modulärt och koppla kablar och bygga. Och kör du Live kan du förmodligen komma igång med grunderna i Cubase ganska fort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts