Jump to content
Annons

Musikrelaterad prao


johlin

Recommended Posts

Har prao nu vecka 14. Skulle vara rätt skoj att praoa på något som har med musik att göra. Musikaffär? Studio? Vad som helst. Är man bara ivägen och blir tillsagd "gå och sortera pluggarna a-ö nu. Hejdå", eller får man göra något?

Skulle vara nice med lite tidigare erfarenhet från liknande. Några ställen att akta sig för? Några guldkorn där man verkligen får göra något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är inte nästan alla prao:er så att man får sortera pluggarna från A till Ö? Jag har hört väldigt få historier från folk som fått göra något riktigt kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte följa en musiklärare?

Hade en sådan praktikplats ett tag, fantastiskt kul och oerhört lärorikt.

Visst, man fick löda lite kabel, men oftast satt jag och lirade bas, läraren piano och

någon elev med sitt instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte följa en musiklärare?

Hade en sådan praktikplats ett tag, fantastiskt kul och oerhört lärorikt.

Visst, man fick löda lite kabel, men oftast satt jag och lirade bas, läraren piano och

någon elev med sitt instrument.

Det har jag med gjort! Var med en lärare i års 7 och 9. Det tråkigaste jag gjorde var att stränga en gitarr. Annars var det lära ut instrument och annat skoj.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Prao är skit! Så är det bara.

En kompis praade i en skivaffär. Han blev utskälld för att han spelade Pink Floyd och fick sluta utan ett tack, utan istället "vad fan, är du kvar, har du inte gått än?"!

Själv har jag praat bl.a. på Fastighetskontoret och hade en senil översittare till chef/handledare, som såg ut som 90 år. På 2 minuter max, skulle han pränta in hela datorsystemet och programvarorna i huvet på mig och åkte sedan på en långresa. Ingen på det kontoret kunde ett skit om de programvarorna eller datorsystemet knappt heller. När han kom tillbaka efter drygt ett dygn fick jag världens utskällning för att jag inte hade gjort allt det skrattretande stora jobb som han lämpat över (i storleksordningen två meter (!!!) med pappersarbete). Fick sedan reda på av andra där att det var sånt han själv skulle klara av närmaste två veckorna. Det var jobb för minst 80 timmar för en väl insatt...

En riktig dunderidiot och min första kontakt med arbetslivet, vid 13 års ålder (i 7:an).

😱

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Prao är skit! Så är det bara.

En kompis praade i en skivaffär. Han blev utskälld för att han spelade Pink Floyd och fick sluta utan ett tack, utan istället "vad fan, är du kvar, har du inte gått än?"!

Själv har jag praat bl.a. på Fastighetskontoret och hade en senil översittare till chef/handledare, som såg ut som 90 år. På 2 minuter max, skulle han pränta in hela datorsystemet och programvarorna i huvet på mig och åkte sedan på en långresa. Ingen på det kontoret kunde ett skit om de programvarorna eller datorsystemet knappt heller. När han kom tillbaka efter drygt ett dygn fick jag världens utskällning för att jag inte hade gjort allt det skrattretande stora jobb som han lämpat över (i storleksordningen två meter (!!!) med pappersarbete). Fick sedan reda på av andra där att det var sånt han själv skulle klara av närmaste två veckorna. Det var jobb för minst 80 timmar för en väl insatt...

En riktig dunderidiot och min första kontakt med arbetslivet, vid 13 års ålder (i 7:an).

😱

:musik

Hej du.

Låter inge vidare. Får hoppas att jag har bättre tur då.

Borde väl vara rätt skönt att sitta i en musikaffär?

Dom enda som kommer in på dagen är ju vintage-freak i 60års-åldern, dom behöver man ju inte prata barnspråk med för att förklara.

Sen på eftermiddagen kanske några andra kommer in, men det är ju lungt.

Resten av tiden kan man ju bara sitta och plinka på någon uppställd rigg där ju?

Eller drömmer jag bara?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Njaa...jobba utav bara f*n kan de nog se till att du får göra. Ställa ordning i lagret. Hämta lunch till alla. Kanske hjälpa till att informera/sälja. Vara telefonvakt. Laga instrument. Koka kaffe. Sköta bokföringen. Det beror på vilka krav de har...

Önskar jag kunde ha fått praa i en musikaffär.

Du kanske får rabatt sedan, om du gör ett bra jobb.

😱

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns när jag gick i 8:an och hade prao hos AudioVideo.

En dag pratade jag TV-apparater med kunder i affären. En annan dag satt jag i reparationsverkstaden och lödde om en en Korg-synt. Minns inte modell, men den var blå. 😱

Vem sa att man inte kunde ha rolig prao?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag praade ju i 8:an och 9:an också. Hos Volvo fick jag svara i telefon och sortera bläckpennor i 40 timmar. Hos ett Arkitektkontor fick jag räkna ut hur mycket timmer som skulle gå åt till chefens planerade sommartorp, samt bli bjuden på restauranglunch varje dag!!

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har praoat på en videoredigeringsstudio, Mc Donalds, Sweet(en godis affär) samt Triumf glass fabriken. Även om man fick äta hur mycket man ville på de tre sista ställerna så var ändå redigeringen det roligaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, vecka 18/19, det är kanske i april.

Vi har en musikbörsen 5 minuters bussresa från där jag bor, där är dom skitrevliga. Annars är det in till stan som gäller, och det tar en halvtimme om man har tur. Så det vore nice om man lyckades lägga vantarna på den där musikbörsen innan någon annan gör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi tog ibland emot praoelever i studion jag jobbade i, och måste säga att det var riktigt svårt att hitta roliga saker för grabbarna att göra. Risken finns ju alltid att du får sitta o vakta cdbrännare eller sortera sladdar dagarna i ända och det är ju inge vidare. Har du lite flyt och dom som jobbar där är sjyssta så kan det ju alltid va kul att få vara med vid lite större inspelningar och plocka upp ett och annat tips på hur man kan jobba. Har samtidigt hört skräckhistorier om ställen där praktikanterna inte fick hålla till i kontrollrummet när det var kunder i studion. Skittråkigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förr ett par år sedan fick jag någon form av praktik i en studio i hornstull vi a en kontakt min bror hadde. GudRecordings (http://www.gudrecordings.com) fast han flytta till gottland så....:s

Det jag fick göra där var typ: Vad jag kännde för:) så det var ju skojjigt!

Vart bor du?

Jag vet lite smått hemligt att det går att få pratik på propellerheads som gör musikprogram (Reason). Fast vad man får göra vettikatten. Koka kaffe åt alla prograeringsnissar kanske? eller bygga en egen synth som sedan kommer med i rsn 4.0 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Praoade i en musikaffär när jag gick i åttan.

Var väl .. 1993-1994 någon gång där.. tror jag.

Det var väl ... kul; i viss mån.

Fick ventilolja till mitt euphonium gratis! 😎😎😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...