Jump to content
Annons

Tystare stämmor


Hemluth

Recommended Posts

I de tyngre partierna i symfonin jag håller på att skriva provade jag att muta allt annat än de tysta instrumenterna (de som i praktiken inet hörs alls på grund av brass mm) och huh så vackert det låter. Jag gjorde en snabb audiorip från midins playback (så ljuden är direkt från Finales halvkassa sampler, och jag är inte så intresserad av ljudkvaliten just nu).

Vad tycker ni? Jag blev jätteförvånad när jag hörde bara dessa stämmor ihop, det låter helt anorludna än med allt brass över (kommer snart en version med det på med).

Tystare_St_mmor.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Det är lite pop feeling över det här har på nått sätt lite svårt att föreställa mig detta som symfoni. Missförstå mig inte nu jag gillar det här och förmodligen så faller myntet på plats när man får höra hela stycket.

Lycka till

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaba. Det är liksom iden med en symfoni. Du har 30 minuter i 4 satser på dig att presentera några teman och utveckla dem fram och tillbaka. Det varierar mellan snabbt och långsamt, mellan starkt och svagt. Finalen innehåller återblickar tillbaka och tar upp temana nya sammanhang.

Inga instrument spelar hela tiden. Många spelar kanske bara en tiondel av tiden eller mindre (som trombonist kan jag intyga det, sällan så himla mycket att göra). Örat tröttnar snabbt när det är jämntjock och starkt. Mycket vackrare med bara sådär fyra träblås i stämmor. Det blir som vackrast i kontrast mot det brutalare starkare när brasset och pukorna kommer in.

Nå, mina tankar.

Du är på god väg.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kommentarerna!

Det jag skriver just nu varar dock bara i ringa 6 minuter (där större delen är rätt bombastiskt med mycket brass), men jag funderar på att antingen låta stycket ingå i en musical som en sorts ouvertyre/tema elelr så skriver jag helt enkelt om det till 30-minuters-symfoni.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...