Jump to content
Annons

Få till feta stråkar?


oheimeryd

Recommended Posts

Hej.

Har just nu bara original-ljuden till Reason och lyckas inte få till några feta stråkar. Letar efter att göra något liknande det som är i Moneybrothers - They building walls around us (osäker på namnet).

Visserligen är det säkert gjort av en orkester och praktiskt taget omöjligt att göra i Reason.

MEN, om ni rävar fick för er att göra något liknande hur skulle ni göra och hur skulle ni skruva?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I "They're Building Walls Around Us" är det inga stora orkesterstråkar, utan snarare en liten stråksession och ett rivigt stråkarrangemang.

Det blir alltid bäst att spela in sånt här själv, men om du verkligen vill skapa dem i Reason skulle jag rekommendera att du köper ett packe rex-loopar med stråkkvartett.

T.ex. kan du köpa Strings Refill (Propellerhead/PowerFX). Där finns loopar uppdelade i separerade loopar för violinen, violan och cellon. Sedan kan du skriva ett nytt stråkriff genom att pitcha om de enskilda tonerna i varje stämma med Dr.Rex och skapa nya melodier/ackord ur loopar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Flyter nog runt en hel del artiklar om digitala stråkarrangemang på nätet. Handlar en hel del om var de olika instrumenten befinner sig, hur många av varje instrument man ska ha osv osv. Sen är det ju i slutändan en fråga om att skriva bra grejer också. Stämföring är a och o 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle använda en NN-XT patch per instrument, alltså typ två violin, en viola och en cello - i motsats till att spela en ensamble-patch.

Viktigt också att spela in midit till varje instrument för sig och att inte kvantisera.

Mixa är inte svårt, på med en rumsklang, panorera lätt som en ståkkvartett skulle kunna sitta, labba med olika blötning...

Så skulle jag gjort. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...