Jump to content
Annons

Problem med import av filer till Cubase!


red_house_painter

Recommended Posts

Har lite trubbel med importering av ljudfiler. Har en skiva där jag behöver ha första spåret från. Har gjort så att den nu finns på datorn i både mp3 samt i wav. (Går även att fixa till wma men mitt cubase 5.1 stödjer inte det)

När jag sedan ska importera det till cubase så går det jättesnabbt med mp3! Alltså, hastigheten har ökats och pitchen likaså. Tvärtom händer när jag importerar en wav fil. Då blir filen seg istället.

Vad är problemet och hur löser jag detta? Måste få det fixat så snart som möjligt! Kan inte gå vidare i arbetet pga det här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kan det ha med olika Hz på ljudfilerna och ditt Cubase-projekt att göra tro?

Ja det skulle väl kanske kunna vara möjligt! Men hur vet man sådant då? Och hur ställer man in vad det är i Cubase?

Vad använder du för ljudkort? (på vissam som mitt audiofile 2496, stället du in Hz på kontrollpanelen, men det går även att ställa i Cubase, vad start av nya projekt)

För det låter verkligen som om du har spelat in delvis med 48000 Hz och det andra med 44100 Hz..

Så om du gör om det, högerklicka på filen.. välj egenskaper.. och kolla vad för Hz du har på filen.. se sedan till att när du konverterar den, att du får samma Hz där.. så löser det sig nog..

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej ska försöka lösa det. Visste inte att det skulle få filerna att gå i olika hastigheter och så.

Jag har EMU1820 kort

Ja, det kortet vet jag inte alls hur det funkar.. men jo så är det med hertzen.. att de kommer gå i olika hastigheter.. säkert inte så konstigt om man förstår principen.. fast det har jag inte lärt mig att göra.. dessvärre.. Vet bara efter "trial&error" att det är så..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte ihåg vad som är default, men misstänker att det kan vara 44.1kHz... Det är ju enkelt att ändra, så kan du prova vad som är rätt.

Kolla förresten på egenskaper för filen som du vill plocka in. Där brukar det stå bitrate och samplingsfrekvens, på fliken "Sammanfattning".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...