Jump to content
Annons

Någon gång ska ju vara den första


mornel

Recommended Posts

Absolut snyggt och säkert! Snyggt ljud och skön bas. Stora tummen upp till det här, speciellt med tanke på att det är din första trancelåt.

Men du ville ha lite klagomål sa du ? 😕

Melodin som kommer in vid 1:50 tycker jag är lite.....mesig kanske. Det blir lite "glad tv-spels melodi" av det hela. Den känns inte lika elegant som resten av låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
seriöst mornel, för första trance är det JÄVLIGT imponerande..

Coolt. Då får vi hoppas att det inte är en engångshändelse utan att jag kommer utvecklas.

Link to comment
Dela på andra sajter

lowlife (oregistrerad)

Hmm...ok, MINA tankar efter en lyssning:

1) Helt ok grundarrangering och ljudbild, dock händer det för lite

2) Något trista (slitna) harmonier och lite uddlös melodi

3) Ljuden känns dans, och mest trance och funkar...ganska bra

4) Rythm-ljudet som håller igång beaten hela tiden är mkt bra

Förslag som jag tror kan göra att låten passerar helt klanderfritt på ett dansgolv kring midnatt:

1) VOCALHOOK (om tjej = enligt reglerna, om kille = antingen superflipp eller superflopp beroende på sångaren), bör slipa rejält på melodin för denna. Kanske krydda den med lite uppklippningar här och var (har du RMX 1.5? Kör Chaos Buzz och testa lite...framförallt i breaket, kanske).

2) Lite mer "fula" ljud (det är liksom lite för snyggt och stelt nu). Kanske räcker med att dubba nån slinga med nån form av distat ljud. Ett mer percussivt ljud som rythmar med nuvarande padsen kan kanske passa till detta också.

3) Prydz-filtret (verkar aldrig slå fel även om man kanske ska dra ner lite på effekten av det för denna genre)

Ok, det var mina tankar. För hålla med de andra om att det är ett mkt bra försök...det är inte långt till att du får till en riktigt schysst paketerad låt om du fortsätter så här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...ok, MINA tankar efter en lyssning:

1) Helt ok grundarrangering och ljudbild, dock händer det för lite

Det har jag tänkt på själv, men vet inte riktigt vad jag kan göra åt det. Jag tror att det kommer med tiden.

Förslag som jag tror kan göra att låten passerar helt klanderfritt på ett dansgolv kring midnatt:

1) VOCALHOOK (om tjej = enligt reglerna, om kille = antingen superflipp eller superflopp beroende på sångaren), bör slipa rejält på melodin för denna. Kanske krydda den med lite uppklippningar här och var (har du RMX 1.5? Kör Chaos Buzz och testa lite...framförallt i breaket, kanske).

Jag skulle gärna ha sånt på låten, men känner ingen sångerska/sångare som skulle passa. Med lite tur dyker någon passande talang upp i bekantskapskretsen snart 😉

Jag har inte RMX. Förklara gärna vad det skulle ge mig!

2) Lite mer "fula" ljud (det är liksom lite för snyggt och stelt nu). Kanske räcker med att dubba nån slinga med nån form av distat ljud. Ett mer percussivt ljud som rythmar med nuvarande padsen kan kanske passa till detta också.

Vettig kritik. Det är det som gör Radiohead till vad de är, tycker jag. Så fort det blir lite för snyggt så plockar de ner det och smutsar till. Värt att tänka på!

3) Prydz-filtret (verkar aldrig slå fel även om man kanske ska dra ner lite på effekten av det för denna genre)

Prydz-filtret? Nu är jag inte med.

Ok, det var mina tankar. För hålla med de andra om att det är ett mkt bra försök...det är inte långt till att du får till en riktigt schysst paketerad låt om du fortsätter så här.

Tack! Och tack för synpunkterna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har absolut talang och potential för det här.

Åh, tack 😉

Angående build-uppen.. att leaden kommer in så tidigt i låten (före breaket) förstör lite av "woah" känslan när låten slamrar igång efter breaket igen. Smyg lite på leaden och skapa lite förväntning i builden!

Fattar du vad jag menar eller cyklar jag? 😄

Du cyklar inte. Jag förstår vad du menar, och visst går det emot trancepraxis. Introt blev för tråkigt om jag höll på slingan, så jag valde att introducera den lite tidigare. Ska nog ta det som en varningssignal nästa gång 😄

Tack för kommentarerna!

Link to comment
Dela på andra sajter

...jag sa ju att jag laddade...🙂

Himla skön låt!

Breaket 2:50 osv är helt rätt sätt... lägg till lite försiktiga vocals för att variera med:

Du har redan helt rätt inställning!

-den ligger i mp3-spelarn...

("första gången för mej" ...tsss...så säger alla pojkarna 😄

/Hwagang

Redigerat av Hwagang
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Mornel,

Detta är inte min genre 😆

Men måste säga att jag tänker mig ett stort dansgolv med kristallkronor i taket, tok-ös, och känner mig genast rätt onykter 😆 Detta passar utmärkt på ett stort dansgolv!! Bra jobbat!

Du vill ju ha kritik så: Jag gillar inte hatsen. väldigt statiskt och sen när basen kommer in vid 00:56 ökar de i volym vilket inte är snyggt. Testa att lägga på en riktig hihat det skulle bli en skön kontrast mot beatet och få det hela att låta mer intressant tror jag.

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt det där! Ösig... Gillar horn-leaden eller vad det är. Väldigt mycket demoscenekänsla över det... brukade själv pula med den typen av musik när jag höll på i scenen... I like. Skön bastrumma.

BTW, jag lyssnade bara på den uppdaterade versionen och har inte hört nåt annat du gjort innan, men den är jäkligt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...