Drik Postat 20 december 2005 Postat 20 december 2005 (redigerat) Blir galen pĂ„ detta.. Om jag t ex. har en strĂ„k som tonas upp pĂ„ en kanal, och jag exporterar kanalen "solo" till en 48khz 24-bit wav, sĂ„ blir det knaster vid lĂ€gre volymer, lĂ„ter som bubblande dricka.. Original spĂ„ret i cubase lĂ„ter perfekt NĂ„gon som vet varför det blir sĂ„ hĂ€r? đł Dator: P4 3.2ghz 1gb ram cubase sx 3.02 emu 1820m ljudkort. Redigerat 20 december 2005 av Drik
Majken Postat 20 december 2005 Postat 20 december 2005 AnvÀnder du dithering nÀr du exporterar? Om inte, lÀgg en UV22HR sist pÄ masterspÄret, exportera pÄ nytt och se om problemet finns kvar. /Majken
Drik Postat 20 december 2005 TrĂ„dstartare Postat 20 december 2005 Tack Majken, ska kolla genast nĂ€r jag kommer hem đ
Bone Postat 20 december 2005 Postat 20 december 2005 AnvÀnder du dithering nÀr du exporterar? Om inte, lÀgg en UV22HR sist pÄ masterspÄret, exportera pÄ nytt och se om problemet finns kvar. /Majken UrsÀkta den korkade frÄgan, men vad Àr UV22HR för nÄgot?
hegobald Postat 20 december 2005 Postat 20 december 2005 AnvÀnder du dithering nÀr du exporterar? Om inte, lÀgg en UV22HR sist pÄ masterspÄret, exportera pÄ nytt och se om problemet finns kvar. /Majken UrsÀkta den korkade frÄgan, men vad Àr UV22HR för nÄgot? Apogees patenterade algoritm som anvÀnds för att fylla ut de saknade bitarna dÄ man "downsamplar" frÄn ett högre antal bitar till ett lÀgre.. t.ex. för det "futtiga" 16 bitar som en audio-CD har. LÀs mer pÄ http://www.apogeedigital.com/products/uv22hr.php Och pÄ tal om det.. Majken? I Driks fall sÄ samplar han ju uppÄt.. frÄn 16 bitar till 24 va??? Eller Àr det Cubase interna 32 bit floating point som gÀller i detta lÀge?
Drik Postat 20 december 2005 TrÄdstartare Postat 20 december 2005 (redigerat) Jag har stÀllt in projektet pÄ 24-bit 48khz Det kan inte va nÄgot sÄ busenkelt som latency problem vid export eller? Redigerat 20 december 2005 av Drik
Drik Postat 20 december 2005 TrÄdstartare Postat 20 december 2005 antingen va de nÄgot skumt med den version av Stylus RMX jag hade eller sÄ löste det sig nÀr jag tog 50 latency (vilken vore skumt, dÄ det brusade vid 40 latency..?) MisstÀnker att det Àr nÄt med Stylus RMX...
surikatmamma Postat 20 december 2005 Postat 20 december 2005 Nu nĂ€r vi Ă€ndĂ„ Ă€r inne pĂ„ Ă€mnet sĂ„ blev jag idag klar med min första inspelning i SX3, och nĂ€r jag skulle köra Audio mixdown sĂ„ hĂ€nde ingenting, har satt markörerna pĂ„ rĂ€tt stĂ€lle men inget hĂ€nder nĂ€r jag trycker pĂ„ save. Hade brĂ„ttom ivĂ€g frĂ„n studion sĂ„ jag gjorde inga enorma försök pĂ„ att fixa det men det skulle vara kul om nĂ„n kunde berĂ€tta sĂ„ jag sparar tid under nĂ€sta session. đ± MisstĂ€nker att det hör ihop med en annan grej som jag stör mig pĂ„, nĂ€mligen att inspelning alltid börjar vid sjĂ€lva "strecket" som visar var i lĂ„ten man Ă€r, istĂ€llet för vid vĂ€nstra markören. Tips pĂ„ hur man fixar detta uppskattas ocksĂ„! Och... en till grej. Var hittar jag send-racket, dĂ€r man lĂ€gger in sina sendeffekter? Gick direkt frĂ„n SX till SX3 sĂ„ det Ă€r dĂ€rför jag har det lite svĂ„rt med grĂ€nssnittet.
Bone Postat 20 december 2005 Postat 20 december 2005 AnvĂ€nder du dithering nĂ€r du exporterar? Om inte, lĂ€gg en UV22HR sist pĂ„ masterspĂ„ret, exportera pĂ„ nytt och se om problemet finns kvar. /Majken UrsĂ€kta den korkade frĂ„gan, men vad Ă€r UV22HR för nĂ„got? Apogees patenterade algoritm som anvĂ€nds för att fylla ut de saknade bitarna dĂ„ man "downsamplar" frĂ„n ett högre antal bitar till ett lĂ€gre.. t.ex. för det "futtiga" 16 bitar som en audio-CD har. LĂ€s mer pĂ„ http://www.apogeedigital.com/products/uv22hr.php Och pĂ„ tal om det.. đ± Majken? I Driks fall sĂ„ samplar han ju uppĂ„t.. frĂ„n 16 bitar till 24 va??? Eller Ă€r det Cubase interna 32 bit floating point som gĂ€ller i detta lĂ€ge? Tackar.
DrHans Postat 21 december 2005 Postat 21 december 2005 Surikatmamma- Vid audio mixdown: kolla att rÀtt utgÄng Àr vald i fönstret du fÄr upp. Det skall vara din huvudutgÄng. AlltsÄ namanet pÄ masterutbussen. Det Àr det som Àr felet. Hade samma problem nÀr jag testade en piratkopia av sx3. Mitt köpta exemplar funkar bÀttre. Men kolla bara att den stÄr rÀtt sÄ funkar det. Ditt andra problem: Det finns inget sendrack. Man öppnar ett fxtrack och dÀrr öppnar man effekter som inserts och sen skickar man til den kanalen via högerspalten i fönsteret du fÄr upp för tracket nÀr du tryvkt (e). AlltsÄ eq fönstret. Hajjar du.
Caparison Postat 21 december 2005 Postat 21 december 2005 hejsan nu tĂ€nkte jag höra efter med er nĂ€r det Ă€ndĂ„ handlar om "knaster" đ± jag fĂ„r ett knaster ofta nĂ€r jag gör lĂ„tar eller sprak Ă€r det vĂ€ll snarare.. ibland blir det vĂ€rre nĂ€r jag viftar pĂ„ musen och ibland sĂ„ gĂ„r det inte att fĂ„ bort. vad beror det pĂ„ nĂ€r jag har kollat har inte processorn vart överarbetad heller.. Ă€ven fast det hĂ€nt ibland! nĂ„gra rĂ„d?! MVH Stellan
Drik Postat 21 december 2005 TrĂ„dstartare Postat 21 december 2005 Caparison, jag tror du behöver höja latency pĂ„ ditt ljudkort. NĂ€r latency Ă€r för lĂ„gt sĂ„ mĂ„ste datorn jobba mer, om den inte hinner med sĂ„ blir det knaster vid uppspelning. Kolla om det finns nĂ„gra instĂ€llningar för ditt ljudkort. Annars finns det i devices instĂ€llningar nĂ„gonting (har inte cubase framför mig..) dĂ€r du kan stĂ€lla in latency. Kolla cubase html hjĂ€lp i vĂ€rsta fall đ±
Caparison Postat 21 december 2005 Postat 21 december 2005 Caparison, jag tror du behöver höja latency pÄ ditt ljudkort. NÀr latency Àr för lÄgt sÄ mÄste datorn jobba mer, om den inte hinner med sÄ blir det knaster vid uppspelning. Tackar det ska jag ta o kolla upp.. Äterkommer vÀll med en sur min om det inte funkar hehe!!
DrHans Postat 21 december 2005 Postat 21 december 2005 Sudda sudda sudda sudda bort din.................
Majken Postat 21 december 2005 Postat 21 december 2005 Majken? I Driks fall sÄ samplar han ju uppÄt.. frÄn 16 bitar till 24 va??? Eller Àr det Cubase interna 32 bit floating point som gÀller i detta lÀge? Han samplar bÄde upp och ned. Eftersom han gör en volymfade gÄr ljudet över till 32 bitars floating point. NÀr han sedan bounce'ar samplar han ned till 24 igen vilket innebÀr att decimaler kapas bort. /Majken
hegobald Postat 21 december 2005 Postat 21 december 2005 Majken? I Driks fall sĂ„ samplar han ju uppĂ„t.. frĂ„n 16 bitar till 24 va??? Eller Ă€r det Cubase interna 32 bit floating point som gĂ€ller i detta lĂ€ge? Han samplar bĂ„de upp och ned. Eftersom han gör en volymfade gĂ„r ljudet över till 32 bitars floating point. NĂ€r han sedan bounce'ar samplar han ned till 24 igen vilket innebĂ€r att decimaler kapas bort. /Majken Aha!!! Tackar! DĂ„ fattar jag (nĂ€stan) ! đ Lite lurigt det dĂ€r med 32 bits interna hanteringen.. Hmm..
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.