Jump to content
Annons

guitar rig

zeandreti (oregistrerad)

Recommended Posts

zeandreti (oregistrerad)
Postat (redigerat)

hur gör jag för att kunna spela in med guitarrig2 i cubase?som det är nu kan jag bara lägga på den efter att jag spelat in dvs jag kan inte höra den innan jag lyssnar på det jag spelat in? Förmodligen är detta hur simpelt som helst att få till men jag har stirrat mig blind på detta nu så tacksam för all hjälp jag kan få.

Redigerat av zeandreti
Annons
zeandreti (oregistrerad)
Postat (redigerat)

OK Tack ska ni ha:) nu fungerar iallafall det,fördröjningen kvar att fixa.Ztevie du skrev att det fanns i amplitude/guitarrig man kunde välja drivisarna till ljudkortets egna i det program man väljer att använda(guitarrig/amplitude? Kör med en vox tonelab som ren signal in först och sen mutar den så att jag bara hör guitarrig/amplitude(kör båda två fast inte samtidigt). tilläger att det är ett emu1820 kort jag använder mig av.

Redigerat av zeandreti
Postat

om du har en vox tonelab varför vill du då använda guitarrig/amplitude?

kan du inte få ett bra ljud ur den?

Postat
OK Tack ska ni ha:) nu fungerar iallafall det,fördröjningen kvar att fixa.Ztevie du skrev att det fanns i amplitude/guitarrig man kunde välja drivisarna till ljudkortets egna i det program man väljer att använda(guitarrig/amplitude? Kör med en vox tonelab som ren signal in först och sen mutar den så att jag bara hör guitarrig/amplitude(kör båda två fast inte samtidigt).

Nä. Du behöver inte ställa in asio-drivisar i guitarrig/amplitube om du använder dem som effekt i Cubase.

Däremot ska du göra det i Cubase. Devices/Device setup/VST Multitrack, där har du en dropdownbox för ASIO-drivisar.

Vad har du för ljudkort? Inte säkert du kan få ner fördröjningen om du har ett däligt kort. Du kan testa att hämta hem nån alternativ ASIO, men kolla först om du har ovanstående inställd på ljudkortets egna ASIO.

zeandreti (oregistrerad)
Postat

? kör cubase sx3 och har ett emu-1820 kort, men kan inte hitta vst multitrack i device setup menyn?är jag blind eller:) och svar på sixties fråga varför jag inte nöjer mig med tonelabens ljud, det är för att jag ska spela in lite experiementala blackmetal låtar och vill kunna gå in och ändra ljud o effekter i efterhand+att det blir en gröt av alltihopp om jag fläskar på med dist o sånt innan.

Postat
? kör cubase sx3 och har ett emu-1820 kort, men kan inte hitta vst multitrack i device setup menyn?är jag blind eller:) och svar på sixties fråga varför jag inte nöjer mig med tonelabens ljud, det är för att jag ska spela in lite experiementala blackmetal låtar och vill kunna gå in och ändra ljud o effekter i efterhand+att det blir en gröt av alltihopp om jag fläskar på med dist o sånt innan.

Jag har SX2, vet inte om 3:an har den någon annanstans. Leta, så hittar du den...

zeandreti (oregistrerad)
Postat

Nä hittar inte vst multitrack har sx3 någon motsvarighet tro?

Postat

Leta runt _överallt_ i "Device setup" till du hittar någon rullgardinsmeny där du kan välja "EMU Asio" 😄 Kan kolla mer exakt senare idag annars, om jag kommer ihåg.

zeandreti (oregistrerad)
Postat (redigerat)

ok jag hade de inställt redan det heter vst audio bay. exakt så här är inställningarna

Master asiodriver(e-mu asio) men finns två till alternativ

(asio directx full dublex driver och asio multimediadriver)

total input latency: 52.154ms

total output latency: 49,887ms

release asio drivers in background=Ibockad

directmonitoring=tom.

Sen under fliken expert

audio priority=high

preload amount=2 seconds(=lägsta)

lowerlatency= ibockad

multiprocessing=ibockad

adjustforrecordlatency=ibockad

recordplacement offset=0

Hoppas detta kan hjälpa er hjälpa mig.

(kanske man ska uppdatera e-mus drivrutiner?köptekortetför en månad sen vet ej om det finns någranya?)

Tycker att det måste gå att få bort släppet då kortet iallafall är hyffsat bra å andra sidan så kanske datorn är kass 3,6ghz 1024minne,satadisk(1stmen sak plocka i en till snart)

Redigerat av zeandreti
Postat (redigerat)

I ljudkortets inställningar har du säkert nåt som heter DMA Buffer size. Jag har min ställt på 128 och jag ligger på en latency kring 3-4 ms. Du ska absolut ha EMUs asio...

Vet inte alls vad allt annat ska betyda eller om du kan ställa in dem för att få lägre latency, det kanske nån annann vet?

Jag har AMD 2 Ghz, 512 Mb RAM, och vanliga IDE-diskar.. Så, ja, nog ska din dator räcka till, även om jag hört att SX3 kräver ganska mycket mer?

Redigerat av ztevie
zeandreti (oregistrerad)
Postat

Kanon fixade det 🙂 hittade buffer size i cubase o ändrade till 4ms(provade 2 o 5 men bara distaoklicka som fan då) stog på 50 ifrån början så nu är det bara o köra. Och stort tack till ztevie o alla andra som hjälpt mig(vad skulle jag göra utan er?) mvh_

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.