Jump to content
Annons

Miracle


Recommended Posts

Hejsan!

Postar mitt första Cubase alster och för övrigt den första låten jag skrivit på 15 år 🙂 Det skall det förhoppningsvis bli ändring på nu.

Min 14-åriga dotter, Nathanelle, står för text och sång.

Håll gärna ut till 2.50 för då kommer det lite kör och grejor (så jag får sjunga lite också 😄 ).

LÅTNAMN: Miracle

ARTIST/GRUPP: Nathanelle Svaleklev

GENRE: Ballad/Pop

LÅTLÄNGD: 4.17 (inkl fade)

KOMPOSITÖR: Tom Svaleklev (Text: Nathanelle)

PRODUCENT: Tja, det är väl också jag

EV. MEDVERKANDE: -

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 4Mb

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: Miracle

Kommentarer?

/Tom

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Börjar med det negativa: Se över sångeffekten och lägg den närmare mixen eller bara ett bättre reverb. Byt ut åttisklinkljudet(30-33) låter lite moonlightning. tycker du borde testa lägga in nåt modernare trumljud.. typ lite mer beataktigt.

Positivt: När tjejen kommer igång sjunger hon grymt bra, speciellt för att vara 14 år, grymt. hur skön låt som helst, modernare arr på denna så funkar det kanon! 😉

Rock on! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för kommentarerna hittills. Jag är inte heller helt förtjust i mixningen, instrumentval eller plinkandet. Är dock ännu så länge amatör i Cubase och inspelningsteknik. Är heller inte någon klippa på att spela något speciellt instrument så det blir mycket "inspelning" i key-editorn och tyvärr enbart MIDI.

Utan tvekan skall jag börja sätta mig in i mixning- och effektsättningsvärlden snarast.

Om vi talar "låtstil" så vill jag att låten skall kännas 15 år gammal, minst 😉. Jag älskar Westcoast stuket (och liknande) från 80-talet. Talar vi "sound" så är det väl något som faller in i mina, ännu så länge, ringa ljudtekniska kunskaper. Skall kika på ett "tuffare" arr också.

Jag skall snarast meddela min dotter om dina omdömen Richie76. Hon kommer att bli såå glad. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehmmm...

Jag kan ana en del Air Supply här, och dom har jag lyssnat på mycket... Inte för att dom kanske är så tekniskt och musikaliskt bra, utan för att dom har väldigt bra melodier, och där kan man lära sej mycket...

Air Supply är fortfarande stora i Filippinerna, har du någon koppling där kanske...?

Lite puts på det här så kan det nog bli ok...

Det blir 😉😎 av 5

Link to comment
Dela på andra sajter

Lilleman, vågar jag säga vad jag köpte på Ginza för några veckor sedan?

I samband med en Queen hyllning på TV sprang jag i ett nostalgirus och beställde fyra Queen album (hade de visserligen redan på vinyl). Fortsatte beställningen med skivor av Meat Loaf, David Foster och - ja just det - ett Air Supply album 😕.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lilleman, vågar jag säga vad jag köpte på Ginza för några veckor sedan?

I samband med en Queen hyllning på TV sprang jag i ett nostalgirus och beställde fyra Queen album (hade de visserligen redan på vinyl). Fortsatte beställningen med skivor av Meat Loaf, David Foster och - ja just det - ett Air Supply album 😳.

bra jobbat, riktigt västkust ala Graydon, foster o funderburk

hon har en kanonröst......

Sen är det ju det här med att mixa sång, lite närmare som sagt.....o då menar jag även mina egna mixar 😳 som några påpekat innan!!

Lyssna på stämmorna i Airsupplys "stranded"........där får man ha en spark på rätt ställe! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Lilleman, vågar jag säga vad jag köpte på Ginza för några veckor sedan?

I samband med en Queen hyllning på TV sprang jag i ett nostalgirus och beställde fyra Queen album (hade de visserligen redan på vinyl). Fortsatte beställningen med skivor av Meat Loaf, David Foster och - ja just det - ett Air Supply album  😳.

Se där ja... Det var det jag trodde... Air Supply är ju stora i US, men slog ju inte så stort här... Som jag sa tidigare tycker jag att dom har mycket bra melodierm resten kanske är sådär i mina öron...

Men jag har bott ett antal år i Filippinerna och där är dom otroligt populära... Det var därför jag undrade om du hade någon koppling till Filippinerna... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix, har ingen koppling till Filippinerna.

Gick däremot på musikuniveristet i U.S.A. under två år i början av åttiotalet och där fattade jag tycke för dem.

Kan väl inte påstå att jag varit ett hängivet fan men av någon anledning fanns de i mitt bakhuvud när jag shoppade på Ginza. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru kommer ifrån Manilla, så jag får min beskärda del av Air Supply...

Billy Joel är populär i Manilla, och han har också gjort mycket bra som inte uppmärksammats så mycket här... Låten Honesty till exempel som jag tycker är en kanon ballad...

Det finns mycket bra ifrån 80-talet när man var ung och vacker... 😛

Nu för tiden är man ju bara vacker... 😳

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Träff i kryssare - igen!!

För några månader sedan hade jag ytterligare en notalgishopping på Ginza. Då låg Billy Joel's "greatest" dubbelalbum i shoppingvagnen.

Honesty tillhör mina favoritspår, har alltid gillat den. (Jag får nog kalla mig en hängiven ballad-älskare 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

sorry, va ute o cyklade innan...

blandade ihopa Airsupply med Airplay..... 😉  😄

även solen har fläckar......

På tal om cykla... 😄 Jag tycker din avtar ser ut som om du just har åkt vättern rundan... Det ser ut som en sån där cykel kepa... Är det så? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

sorry, va ute o cyklade innan...

blandade ihopa Airsupply med Airplay..... 😆  😛

även solen har fläckar......

På tal om cykla... 😛 Jag tycker din avtar ser ut som om du just har åkt vättern rundan... Det ser ut som en sån där cykel kepa... Är det så? 😛

hahaha....visst är det så, det blivit ett par rundor, men har mestadels hållt till runt tävlingsbanorna på Senior/Elit nivå!! 🙂😎

hade ett litet break från musiken några år och satsade på cyklandet.....men nu är man inne på den rätta vägen igen!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vad retro det lät här..ja..jag vill drista mig att nämna 80-talet här faktiskt..reverbet sänker låten ytterligare 10 år.

Men låten är ju fasen inte dålig..jag fick lite Jacksson5 vibbar en kort kort stund när din dotter tog ett par höga toner mot slutet 😉

Torrare mix, översikt med EQ och få den lite fylligare, kanske daska på med fetare körpaket och bättre ljudval borde göra att du/ni får ett bättre utgångsläge.

Potentialen finns där helt klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Så har då Svaleklev hört av sig med ett alster äntligen! För första gången på 15 år tydligen. Och tiden har stått stilla.

Positivt:

* Ambitionen att skapa ett melodiöst verk - det är väl främst det man saknar i senare års musik även när det gäller soulfacket, som det är tal om här.

* Den tänder till låten med lite fler röster en bra bit in. Kul.

* Kul att höra vibra slap i en låt.

Negativt:

* Det låter extremt low fi om detta! Och det gjorde inte musiken på 80-talet... Jag tycker det är dålig ljudkvalitet helt enkelt. Luddigt som bara den. 8 bit gissar jag på!

* Man får inget grepp om vad instrumenten tillför. De funkar mer som ett stöd till sångsolisten. Visst, det ska väl vara så och fungerar här, men är lite tråkigt i mina öron. På plats med ett litet solo i någon mittparti kanske?

* Och sätt musiken högre och fixa sången utan så mycket reverb. Den är nog fin även med ett lättare reverb, tror jag.

***/*****

I detta försök att visa upp vad dottern kan gällande sången så kan du hälsa att det är helt ok. Träna på bara, så blir det ännu bättre. Eller som Sparks frågade sig: "How can I get to Carnegie Hall?" Och svaret var givet.

:rolleyes:

Skivbolaget//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela låten skulle låta så mycket bättre med en uppdatering på ljudbanksfronten...du har en röst som skulle funka bra till detta men för att få känsla när man sjunger bör allt bakom vara schysst innan och ett annat reverb så är du hemma..... 🙂:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...