Jump to content
Annons

Sångljud i PTLE


Cliff

Recommended Posts

Hej!

Vore kul att höra vad ni har för effekter i era "inserts" på sång. Har själv kört fast lite i sångljudet och skulle må bra av lite inspiration/tips. Det är ju självklart olika från låt till låt och från mick till mick, men det vore kul att höra lite allmänt hur folk gör, eller om någon har någon "specialare" som inte är någon industrihemlighet 😕 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

de-esser

eq

kompressor

industrihemligheten med att få ett bra sångljud är att använda sig av en bra sångare.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

...och rätt mikrofon... och rätt mikpreamp och rätt ljudkort och rätt producent...

Alltså....

Mer än en skiva har spelats in med endast en SM57:a från Shure på sången.

En deesser behövs knappast idag med tanke på automationsmöjligheterna som finns i alla framstående multitrack-program.

En kompressor som lägger på ett lock för att minska dynamiken är vad som behövs sen får du skruva efter låtens egna behov.

Regler finns inga när det kommer till musik, bara referenser som snabbar upp arbetet.

En plugg som faktisk fungerar bra är Antares Micmodeler.

Kul leksak som kanske inte låter bäst, men den förändrar i alla fall karaktären på din nuvarande mikrofon och det kommer du långt med.

Självklart förutsätter jag att personen som ska fästas på tape verkligen kan sjunga för annars finns det en bra modell som tar hand om det problemet!!!

GIGO!!!!!

Ha det gött!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Jag brukar använda Waves Renaissance Compressor samt Focusrite d2 (eq) på sången. Vidare så kör jag stenhårt med riktigt bra klass A preamps och rörmikar eller vanliga stormembranare. Ibland lägger jag till Aphex Aural Exciter på vissa sångljud, det funkar svinbra ibland, men inte alltid. Sedan brukar jag ibland köra två olika typer av fusk-dubbing trix för att för rösten att kännas "större" liksom.

EDIT: jag såg för sent att det handlade om LE, sorry! Jag jobbar i HD och alla dessa pluggar finns inte för LE har jag för mig.

Redigerat av ProTools
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle man automatisera bort "s-ljud" sänks hela sångljudet där, så en de-esser skulle iaf jag hellre använda, eller var det så du menade Cruncher?

I övrigt så är väl reverb och delay vanligt och mycket användbart på sång. Ibland har det hänt att jag använt någon form av förstärkaremulering eller liknande för att skita till sångljudet lite...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...