Jump to content
Annons

krull

Recommended Posts

Jag skulle behöva en micpreamp för inspelning av sång och dyligt... Hade tänkt mig att lägga ut nånstans kring 2000... Finns det nån prisvärd där ute som bara väntar på att bli uppköpt av mig?!

/fredde

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Självklart finns det sådana... 😄

Ett par exempel på populära preamps som kan vara trevliga:

Studio Projects VTB-1: 1350:-

Joemeek ThreeQ: 1995:-

Line Audio Design DMP: 2750:- (jag vet - över 2000:- - men den är ruggigt bra för de pengarna! 🙂

Lite som skiljer dem åt:

DMP är 2-kanalig, medan de andra två är 1-kanaliga.

DMP är väldigt ren, medan de andra färgar ljudet mer.

DMP är väldigt lågbrusig och klart bäst i detta sällskapet när det gäller brusnivån.

VTB-1 innehåller rör som är urkopplingsbart om man vill (flexibelt och bra, med andra ord), medan de andra två är transistorpreamps.

VTB-1 innehåller även en högohmig instrumentingång, något som inte finns hos de andra.

ThreeQ innehåller förutom preampen, både eq och kompressor i samma burk - medan de andra två är rena preamps utan andra funktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en ART MP vilken jag tycker är ok för hemstudiobruk. Jag har inte så mycket att jämföra tyvärr. Jag kollar på lite preamps med flerkanaler nu - gärna åtta. Är det någon som kan tipsa om något bra?

Line Audio Design OMP. 🙂 Suveränt bra, med ofärgat ljud och lågt brus, till rimliga pengar (listpriset är 5500:- ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur Samson C-valve står sig mot tex. Studio Projects VTB-1, de ligger i samma prisklass och med liknande funktioner, men C-valve innehar S/PDIF. Eller är det omöjligt att bygga något med S/PDIF för denna peng? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

VTB-1an verkar ju helt klart intressant... brusar den nå mycket? Finns det mic-ingång på den (bilderna jag sett så syns bara en teleingång)

/fredde

VTB-1 är mycket bra för sitt pris. Micingången sitter på baksidan. Telekontakten i fronten är en högohmig instrumentingång, som kommer väl till pass om du skulle vilja spela in gitarr eller bas direkt, utan att micka upp förstärkare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsätter lite i den här tråden...skulle vilja ha en hyfsat billig mic pre med s/pdif utgång...den billigaste tycks vara samson C-valve, är det någon som testat denna eller finns det någon annan mic pre som är bättre för ungefär samma pengar? Hittar inte mycket till recensioner av den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsätter lite i den här tråden...skulle vilja ha en hyfsat billig mic pre med s/pdif utgång...den billigaste tycks vara samson C-valve, är det någon som testat denna eller finns det någon annan mic pre som är bättre för ungefär samma pengar? Hittar inte mycket till recensioner av den.

Tjena

Ett tips på billigare micpre med spdif digitalutgång...

Tycker att du skall kika på M-Audio DUO.

Förutom att det är en micpre med 2 kanaler så funkar den även som ett USB ljudkort. Upp till 24 bit 96 khz. Låter helt OK enligt mig!

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...