Jump to content
Annons

Musikspapande, vad innebär det för dig?

Recommended Posts

Guest soundscape
Posted

Hey, håller på och sätter ihop ett stort projekt arbete om musikskapande. Så då tänkte jag höra om folk här på forumet kanske skulle vilja bidra med sina egna erfarenheter kring fenomenet att skapa musik.

mina frågor är följande:

Vad är ditt största mål med ditt musikskapande?

Hur påverkar ditt musikskapande dig?

Vad tänker du främst på när du gör musik?

Vad motiverar dig att göra musik?

Hur skulle ditt liv se ut utan ditt musikskapande, vad skulle det innebära?

Känner du att det är viktigast att du skapar något eller är själva framträdandet viktigare?

Känner du att du förmedlar något med din musik?

dela med dig avdina åsikter så är det till väldigt stor hjälp. Någon som känner att de vill bidra till mitt projekt? tveka inte o skriv

Annons
Posted

Målet är inte målet i sig, det är resan dit som är det härliga. Men till största del är det väl ett sätt att få utlopp för all den kreativitet man trots allt går och bär på. Sen vill jag med min musik gärna förmedla ett budskap. Sen så vill man ju utvecklas och hela tiden bli bättre, det är väl kanske det som driver en, målet blir då att uppnå någon slags personlig orgie i tillfredställelse, om man nu får lov o vara så ego centrerad.

Den påverkar allt, jag blir tokig när jag inte har tid att tänka eller greja i ”studion”.

Att jag hela tiden måste bli bättre 😱

Den tillfredställelse jag får utav färdigställandet av ett material, sen är ju själva skapandet underbart då man i ett känslomässigt virrevarv slängs mellan hopp och förtvivlan

Skulle nog hålla på med något annat lika stenhårt o mycket. Filmade ganska mycket förr, men fastnade inte helt för det då musiken är mycket roligare att pyssla med. Kreativiteten finns väl i allt man gör, det är bara det att den råkat riktas extremt mycket på musikskapandet och allt runt det.

Känner du att det är viktigast att du skapar något eller är själva framträdandet viktigare?

Svår fråga. En kombination, skapandet är nog viktigare men jag skulle nog inte hålla på om jag inte viste att jag skulle få rätt mycket cred av vänner och bekanta för det man gör.

Absolut, lägger ner ofantlig tid på att få mina texter att bli bra! Förövrigt tror jag det är omöjligt att skapa något som inte förmedlar något. Allt skapar känslor, bra eller dåliga sådana.

Posted (edited)

Att bli nöjd, att må bra av det jag gör.

När jag blir nöjd med en komposition känner jag mig glad och upprymd.

Jag försöker att inte tänka alls, utan att låta musiken komma till mig. Låter flummigt men jag är antagligen inte ensam om det 😱

Att det är min allra största hobby, min dagbok kan man säga. Terapi.

Det skulle vara otroligt mycket fattigare. Jag har alltid skrivit musik och kommer antagligen alltid att göra det. Det finns inte riktigt i min sinnebild att INTE skriva musik.

Det är själva skapelse processen som är det viktiga för mig. Framförandet har starkt underordnad roll.

Ibland. Jag hoppas alltid att jag gör det men man kan inte styra vad människor är mottagliga för.

Edited by Eliasson
Guest soundscape
Posted

myckdet intressanta svar, bara det skriver fler så kommer det var till stor hjälp.

Posted

Jag svarar lite nu och då eftersom större delen av mitt musikskapande var innan mitt långa uppehåll och jag entligen inte mer än bara "småbörjat" om nu. Är det inte intressant med både så stryk bara förr.

Förr: Att få spela och skriva musik på heltid. Således inte ha något annat jobb.

Nu: Att få spela och skriva musik på fritid.

Förr: Var ett totalt underbart universum att vara i. Men tyvärr var det lite för mycket som en drog jag var tvungen att ha stora doser av. Jag klarade inte av att kompromissa med andra aspekter av livet.

Nu: Är fortfarande underbart och en stor källa till "livets meningsfullhet" men jag känner inte att jag är så beroende som förr. Behöver inte bli/vara "officiell musiker".

Nu som då: Jag genomströmmas av massa små tankar, känslor, stämningar när jag skapar musik. Tror att alla dessa påverkar resultatet.

Ibland tänkar jag en konkret tanke som t.ex. att pröva den stilen etc. men det är inte det vanliga.

För mig föds nästan alla idéer från lek med ett instrument. Sedan läggs pusselbit för pusselbit utan någon egentlig tanke på ett visst slutresultat.*

Sneglar väldigt lite på vad som är populärt, vad som kan ge framgång. Lars von Trier sa i en intervju att han inte alls bryr sig om vad publiken tycker. Att han gör film för sig själv inte för någon tänkt publik. Känner igen mig i det. Det enda primära är att jag själv gillar det, att skriva sådant jag själv vill höra (eller åtminstone försöka). Om någon annan gillar det - bara roligt.

* När man tänker efter lite till så är nog skapandeprocessen och dess tankebanor betydligt mer komplicerade än så. Det är ju massor med saker som är med och spelar in även om jag har en rätt fri yttre form.

Nu som då: Oj, svår fråga. En stor del är säkerligen terapeutisk. Att få gå in i samt i viss mån kontrollera starka utryck/intryck. Att vara gud och skapa en fantastisk värld.

Kort sagt: Utan att uttrycka mig musikaliskt känns livet fattigare.

Eftersom jag höll upp under en lång period (1994 - 2005) så vet jag att det kändes så här: Vaakumkänsla under några år, lite som att sluta röka och känna att nu är det meningslöst att dricka kaffe. Fann till slut något som under en tid blev en blek men dock ersättning - programmering. Även upptäckt att det finns en del annat i livet och att man kan leva utan att syssla med musik. Vill dock fr.o.m nu kunna hålla på hela livet.

Förr: Skapandet var absolut viktigast men jag siktade även på att framföra.

Nu: Skapandet, siktar inte på någon som helst scenkarriär.

I mitt fall är jag rätt övertygad om att då jag är långt ifrån en "naturtalang i musikutövande" så blev att skriva låtar tidigt det viktigaste sättet att "vara i musiken". Kunde göras långsamt och till slut mejslas ut till något bra. Detta till skillnad från mina taffliga solon, klantrytmiska kompande, dåliga notläsande, otillräckliga gehör, scenskräck (replokalskräck) osv.

På samma sätt som andra bra musikstycken förmedlar något till mig skulle de av mina låtar med störst potential kunna förmedla något till andra. Dock är det inget som har eller troligtvis kommer att realiseras.

En annan sak är att min musik faktiskt förmedlar någonting till mig själv. Dels finns aspekten att vara i skapandeprocessen, dels om man talar om slutprodukten så har den ett stort och starkt värde om jag har lyckats utföra det så väl så att jag inte bara anar potentialen utan upplever den.

Posted

Att bli rik såklart 😕

Nä, men att få ut min musik på den stora marknaden så att jag kan leva på musiken 😄

Musiken är ju fenomenet som gör att livet är värt att leva...

Att ha kul och att det ska bli ett fint slutresultat

Vet inte, jag kan inte låta bli.

Katastrof!

Skapandet är viktigast, men produktionen och hela den biten är också viktig.

Jag hoppas det, men det är väl upp till var och en att avgöra.

.Viktor

Posted (edited)

Att få hålla på med sina egna idéer och såsmåningom nå en lite bredare skara

Otroligt mycket,har jag inte flyt när jag komponerar har jag inget flyt i livet

Inget speciellt förutom tonerna

inre drivkraft

Jag var utan musik under en ganska lång period(instrumentmässigt) men det var hela tiden musik i huvudet men inte via instrument och jag tänkte att allt har sin tid(barn,barn,barn,barn)

och den tiden kom också :rolleyes:

skapandeprocessen är viktigast för mig men visst är det kul om framförandet blir åt det hållet man vill

jag har sedan jag joinat forumet fått otroligt fin respons på mina alster och känner att visst, en del tycker om mina låtar och det är i sig en kick men jag skulle vilja förmedla lite textmässigt också...

That's how I think about it 😉😆

Edited by karl