Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej igen!

Har nu kommit fram till att det troligtvis blir någon av CME:s UF-modeller. Finns ju UF5, UF5, UF7 och UF8. Alla har semivägda tagenter utom UF8 som har vägda, vad är skillnaden på den? Sedan har även UF8 hammer action klaviatur vilket jag heller inte vet vad det är. Någon som kan hjälpa? Är verkligen helt lost på det här planet.

Ska mest spela in stråkar och liknande i bakgrund, men kanske även något piano här o där som intro, är det värt pengarna att lägga på ett UF8? Får man så mycket mer? Behöver man alla extra oktaver?

Mvh Kristoffer

Annons
Postat (redigerat)

Ska du inte köpa en ren klaviatur med vägda tangenter???

Det blir ju mycket billigare så...

CME är väl en keybord med en massa

inbyggda ljud, så som min M1???

Eller ska du köra med den live??

PS: Oktaverna har du stor användning för

mvh

Sonefors

Redigerat av Sonefors
Postat (redigerat)

mvh

Sonefors

Nej, CME-klaviaturerna har inga inbyggda ljud, de skickar bara midi-data via usb eller midiporten.

Redigerat av mornel
Postat

Att UF-8 har vägda tangenter innebär att tangenterna är som på ett piano; lite tyngre och tjocka. De andra varianterna med lägre nummer har vanliga tunna, synthtangenter. Vad du vill ha är en fråga om tycke och smak.

Postat (redigerat)

mvh

Sonefors

Nej, CME-klaviaturerna har inga inbyggda ljud, de skickar bara midi-data via usb eller midiporten.

Okej! 😳 Midi biten förstog jag nog redan 😄

Redigerat av Sonefors
Postat

Asså jag ska inte spela live, utan hemma vid min studio bara.

Okej, jag tycker att det är skönt med vägda men kanske inte om det är keyboard jag ska spela. Dom gånger jag spelar piano kommer det vara bra, men jag vet inte. UF8:an är ju rätt så dyr också. Har inte den största plånboken.

Har ni några tips på andra liknande produkter i liknande prisklass som ni tycker är bättre?

Mvh Kristoffer

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Åk till en musikaffär och testa någon av dem.

Var o kollade på UF5 idag och jag tyckte att tangenterna var rätt sköna.

Sitter i samma sits som du. Jag behöver inget piano eller liknande utan bara så att jag kan få in "pluttarna" i Kobajs.

Vidare så ska jag spela lite stråk/pad/orgel ibland, kanske något enstaka enkelt pianospel och jag tycker att det räcker gott och väl med de mindre modellerna men det ÄR en smaksak.

Testa, enbart du kan avgöra vad du behöver.

Redigerat av KluZ
Postat

Jaa.. jag får ta o pallra mig in och prova 🙂!

tackar för tipsen =)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.