Jump to content
Annons

Hur att bästa använda Sonitus multiband?

Recommended Posts

merik (oregistrerad)
Postat

Hejsan alla, min första fråga på forumet!!

Jag har Sonar 4 producer edition och är nybörjare i mastrandets ädla konst.

När min låt är mixad och klar, hur använder jag bäst sonitus multiband om säg att jag endast vill ha volymhöjning?

Om jag sen vill bli mera konstruktiv i mitt användande av multibandet hur går jag vidare i tanke och handlingsätt?

Fler pluggar i Sonitus FX som är användbara då jag försöker mastra?

Andra bra masterprogram?

Om nån med visdom vill svara,, stor tack på förhand!

merik :_))

Annons
Postat

Multibandskompressorer fungerar på samma sätt som vanliga kompressorer, rent tekniskt, med den skillnaden att allting är x3 eller x4 och du kan ställa hur mycket av respektive band som kompressionen ska påverka.

I användning är det kanske mer tycke och smak hur du applicerar den, men det finns ändå några riktlinjer om man är osäker på att det man hör håller sig på banan och inte är nere i diket o plöjer 😠

se bl.a den nya länken som finns här. Waves Tutorials

Hmm det krävs nog en smärre avhandling hur du ska gå vidare med mastering, då ämnet är stort och inte helt enkelt att uttrycka i skriven form, men lyssna på de presets som följer med programmet och se vad de gör, bilda dig sedan en uppfattning om det du hör låter bra.. gör det det, fortsätt att skruva tills det låter illa och backa bakåt därifrån.

Låter det illa: Använd något annat verktyg, då kanske musiken är för komprimerad redan i mixen, eller så behöver inte musiken multibandskompression.

Sist men inte minst: Använd öronen - de är det mest använda verktyget i masteringssammanhang.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.