Jump to content
Annons

Köpa bil


JJRockford

Recommended Posts

Har ni några? Funderar på att köpa bil framåt vårkanten/sommaren. Med ärvda Volvo-diggar-anlag från min far så har jag främst kikat på t ex V40, en 96-98 under 60 000 hade nog varit lagom. Skulle även kunna tänka mig en sen 855 eller tidig V70. Men tycker att V40 är något sportigare. Hursomhelst, min sambo delar inte alls denna uppfattning, och har redan ställt sig på tvären. Så jag tänkte om någon har förslag på alternativ? (För den som inte redan förstått det, vill helst ha en kombi, eller i a f någon med bra lastutrymme).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag rullar runt i en V70 och är helnöjd, men jag hade V40 på gammla jobbet.. Det jag inte gillade med V40 var att lastrummet var ett skämt. Eftersom bilen är ganska rund i formen där bak så fick nästan ingenting plats.. Jag åkte runt med mycket dataprylar. Lådor för skärmar och datorer du vet.. Men det var nästan lögn att ens få plats med en komplett dator bak i lastutrymmet.

V70 är kantigare och mer anpassat för kubiska former (lådor etc..).

Så med tanke på de ekonomiska förutsättningarna och kraven på FUNGERANDE lastutrymme så skulle jag nog rekomendera en 855 🙂. Om det nu ska vara en Volvo!

Annars är det rätt fränt med en beggad Chevrolet Caprice kombi också, dom är rätt billiga .. En sån kan man lasta mycket i 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är lite tips som du och din flickvän kan fundera över:

http://www.traderamotor.com/showObject.asp...t_v8_4_2_290_hk

http://www.traderamotor.com/showObject.asp...en_xantia_combi

http://www.traderamotor.com/showObject.asp...at_2.0gl(kombi)

http://www.traderamotor.com/showObject.asp..._fin_bil_saljes

http://www.traderamotor.com/showObject.asp...hk__270_nm_1700

En del är fina en del är bara billiga men alla är stora och rymliga. JAg rekommenderar dig att tillsammans ned din flickvän besöka en bilhandlare och kika på alternativ. När du sedan har valt ut några modeller och lagt de på minnet kan du börja hetsjakten egter bil 😲

Tillägsinformation: Den överesta audin verkar sportig med sina 290 hk 🙂

Redigerat av Eternal
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen så länge! Fast jag kom på att jag kanske borde specificerat mig något mer. Vill alltså ha en kombi som inte ser ut som en familjebil, och dessutom är krocksäker i klass med en Volvo. De enda bilar jag hittat så långt som stämmer på dessa kraven, och som tilltalat min sambo/flickvän är Volvo V50 och Audi-kombi-bilar från 2004 och framåt... Men det lär ju dröja innan de kommer ner i acceptabla prisklasser! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp ingen V-40!

Vi hade en sådan tidigare, var bara SKIT!

Innertaket trillade ner, växellådan pajjade, hjullager rasade, HUR MKT SOM HELST!

Sedan köpte vi en saab 9-5 utan några probbs alls.

Håll span efter en 9-5a dom brukar gå ganska billigt nu! Underbara att köra också.

EDIT: Justja du var ju Volvokille, men ta rådet till dig. Du kommer bli frälst.

Redigerat av Mantel
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag vet, anledningen till att jag började kika på V40 från början var att jag tänkte att det kanske är lättare att driva igenom en sådan med regeringen, eftersom den ju ändå inte ser lika lådaktig ut som en V70. Själv hade jag gärna köpt en V70. Och nu har jag fått höra att V40 också ser alldeles för mycket familjebil ut. Såg en riktigt snygg Alfa Romeo-kombi tidigare idag, men en sådan har man nog inte råd med. Speciellt inte när dom går sönder.

Har kikat på Saab också. Skulle nog kunna tänka mig en sådan, om det är rätt modell. Tycker nog att de där som ser ut som en misslyckad blandning mellan Saab 90 och Porsche Carrera inte är speciellt vackra. Men annars, 9000 t ex. Är det ok att lasta i måntro?

BMW, är inte dom onödigt dyra? Som Mercedes ungefär? D v s, väldigt bra bilar, men kanske inget för den typiske handels-anställde musiker-wannaben... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag vet, anledningen till att jag började kika på V40 från början var att jag tänkte att det kanske är lättare att driva igenom en sådan med regeringen, eftersom den ju ändå inte ser lika lådaktig ut som en V70. Själv hade jag gärna köpt en V70. Och nu har jag fått höra att V40 också ser alldeles för mycket familjebil ut. Såg en riktigt snygg Alfa Romeo-kombi tidigare idag, men en sådan har man nog inte råd med. Speciellt inte när dom går sönder.

Har kikat på Saab också. Skulle nog kunna tänka mig en sådan, om det är rätt modell. Tycker nog att de där som ser ut som en misslyckad blandning mellan Saab 90 och Porsche Carrera inte är speciellt vackra. Men annars, 9000 t ex. Är det ok att lasta i måntro?

BMW, är inte dom onödigt dyra? Som Mercedes ungefär? D v s, väldigt bra bilar, men kanske inget för den typiske handels-anställde musiker-wannaben... 😱

Opel Astra och Mazda 626 är ju 2 bilar som är väldigt billiga i drift såhär i "svindyrbensin"-tider.

Inte särskilt dyra vid inköp heller, samt att det finns hyfsat många av dem ute på marknaden vilket pressar ned priset en aning.

För 50-60 000 borde de ligga strax innan / strax efter årsmodell 2000 vilket får anses vara hyfsat nytt.

Om man sedan inte vill gillar Opel eller Mazda så kan man ju få en jättefin folkvagnskombi som gömmer sig under namnet Skoda Oktavia. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, Alfa Romeo 03, får man verkligen sådana runt 60 000?

Mitsibutschin var väldigt tjusig. Vad heter modellen?

Far min hade faktiskt en Opel Astra ett par år, han blev utsatt för en väldigt duktig försäljare, men sålde den nyligen och köpte en V50, vilket han verkar mer nöjd med. Men för min del så hade det nog klart varit ett alternativ. Tror han fick runt 70 000 för sin, och det var en 02... Och Mazdan antar jag är i samma klass. Någon som vet hur krocksäkerheten är i dessa bilar? (Jag har nog en hel del fördomar om den i utländska medelklassbilar).

Skoda har jag faktiskt kikat på också, dom har ju verkligen tagit sig i kragen med designen på senare år. Är dom verkligen så lika Volkswagen som det sägs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, Alfa Romeo 03, får man verkligen sådana runt 60 000?

Mitsibutschin var väldigt tjusig. Vad heter modellen?

Far min hade faktiskt en Opel Astra ett par år, han blev utsatt för en väldigt duktig försäljare, men sålde den nyligen och köpte en V50, vilket han verkar mer nöjd med. Men för min del så hade det nog klart varit ett alternativ. Tror han fick runt 70 000 för sin, och det var en 02... Och Mazdan antar jag är i samma klass. Någon som vet hur krocksäkerheten är i dessa bilar? (Jag har nog en hel del fördomar om den i utländska medelklassbilar).

Skoda har jag faktiskt kikat på också, dom har ju verkligen tagit sig i kragen med designen på senare år. Är dom verkligen så lika Volkswagen som det sägs?

Astran fick bra betyg i Euro ncap testerna. 5:a i krocksäkerhet för vuxna (full pott) och 4:a i krocksäkerhet för barn.

Mazdan vet jag inte, men mer info borde gå att få påEuro Ncap's hemsida

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, en buss hade varit coolt. Fast då skulle jag nog hellre ha en sådan där som den store killen i "A-team". Dodge eller Chevrolet, kommer inte ihåg vilket. Fast dom är nog inte så billiga att köra? Borde väl utan vidare dricka 3 l/mil eller något i den stilen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag hade haft råd så hade jag nog haft svårt att övertala den miljömedvetna delen av mig till en sådan bil. Inte för att det är speciellt miljömedvetet att ha bil överhuvudtaget (har ni tänkt på vilken grym motsägelse det finns i begreppet "miljövänlig bil"?), men ibland är det ju rätt praktiskt. Får man skylla på frihetskänsla?

Link to comment
Dela på andra sajter

...fast då skulle jag nog hellre ha en sådan där som den store killen i "A-team". Dodge eller Chevrolet, kommer inte ihåg vilket. Fast dom är nog inte så billiga att köra? Borde väl utan vidare dricka 3 l/mil eller något i den stilen...

Haft flera sådana...faktiskt riktigt ekonomiska att både äga och köra...och mycket komfortabla. Lastbilsreggade för 5 pers (skatten runt en lusing) och bagage med plats för en V70. Ofta fullrustade med A/C, snurrfåtöljer och en massa elektriskt mojs. Det är tunga pjäser runt 2,5 ton så accar man försiktigt och låser farthållaren på 80km/h så knallar de under litern. Över 90km/h börjar luftmotståndet kiva och då kommer törsten. Över 110km/h hänger inte fjädringen med riktigt (det är ju en lastbil, många glömmer det) så då börjar det svaja. Och ska man tvunget krocka...så är man glad om man sitter i en Chevy Van...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju inte helt fel ändå. Fast lastbilsreggade, det innebär att det inte räcker med vanligt B-körkort?

Btw, jag som gillar att åka skidor, det låter inte som någon idealisk bil för att slira runt på taskiga vägar i norra Sverige, Norge eller Alperna?

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju inte helt fel ändå. Fast lastbilsreggade, det innebär att det inte räcker med vanligt B-körkort?

Btw, jag som gillar att åka skidor, det låter inte som någon idealisk bil för att slira runt på taskiga vägar i norra Sverige, Norge eller Alperna?

Lastbilsregistrering är inget problem.

Du får ju köra lätt lastbil (under 3,5 ton) på ditt B-körkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...