Jump to content
Annons

Nybörjare


Bajenuffe1

Recommended Posts

Halloj...

Jag antar att ni är skit trötta på rookies som mig och har förmodligen svarat på frågor av den här typen 1000 gånger, men jag behöver verkligen hjälp att komma i gång. Jag är helt ny när det gäller den digitala inspelningstekniken, dock ej ny när det gäller musik eller datorer. Jag har spelat Rock i band i 20 år, men nu börjar repandet bli en fysisk plåga.

Jag har därför gått och införskaffat följande produkter

PC Pentium4 med 140 Gb HD 256MB RAM (Skall uppdateras)

Ljudkort WaMi Rack 192L (http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=3)

Digitalt trumset

Jag installerar Ljudkortet och drivrutinerna går in som de ska (Enligt manual)

Cubase SX 3

Jag har försökt på alla sätt och vis att spela in sång på en kanal i Cubase, men det är helt omöjligt. Jag använder line in 1 . Jag kan se att volymindikatorn rör på sig, men jag kommer inte upp till hälften ens enligt indikatorn. Jag har full styrka på ljudkortet (Rackenheten) Och max på volymkontrollen i Cubase. Har testat med alla alternativ som finns på rackenhetgen. Phantom matning intryckt...Mic intryckt.

Steg två är att komma på hur man spelar in... Jag har Rec intryckt på kanalen som jag anslutit micken till, sedan trycker jag på play. Detta måste vara fel sätt att spela in på, för ingenting händer.. Vore glad och någon kan ge mig en "Crasch course" i detta

Slutligen.

Vilket är det bästa sättet (anslutning och inställningar) för att spela in följande instrument.

Sång/Mick

Elgitarr

Bas

Digital trummor (Är mäkta konfunderad, Det finns en L och en R utgång på Trumhjärnan. Betyder det att man skall koppla in trummorna till 2 inputs på Ljudkortets rack?)

Midi

(Enda Midi anslutningen som jag kan se är den som Rackenheten är ansluten till)

Jag skulle bli så otroligt glad om någon kunde hjälpa mig att komma igång.

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej...

Jag använder de ingångar som ser ut som de som man pluggar in i en gitarrförstärkare / Hörlurar... Är detta XLR ingången?

Jag har "Mic" knappen intryckt på racket. Skall detta även ställas i Cubase? I så fall vart?

Otroligt schysst att ni tar er tiden att svara.. Imponerad var ordet!

/B-Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte svara på varför du inte får något ljud i din mick, men jag kan bidra med ett och annat väldigt grundläggande tips gällande inspelning av stränginstrument.

Först och främst är det nog bra om du bestämmer dig för vad du vill uppnå i slutändan. Är smidigheten viktigare än ljudkvalitén kan det vara värt att investera i en gitarr-preamp med högtalarsimulering. En billig sådan är Behringers V-amp och V-amp2, och bland de lite dyrare märks exempelvis Line6 POD och VOX Tonelab. Med en sådan kan du spela in elgitarr och elbas med s.k. lajnad signal (i motsats till inspelning genom att micka upp ett högtalarkabinett). I regel låter det sämre med lajnad elgitarr jämfört med mickad, men det finns såklart inga regler utan undantag. Tilläggas bör väl att det främst är distade ljud som låter sämre lajnad - många förstärkaremulatorer emulerar rena ljud ganska bra.

Ett alternativ, då, om du känner att du hellre spelar in ett mer "genuint" ljud är då att micka upp förstärkaren. Då är mitt tips att investera i en klassisk, billig standardmikrofon: Shure sm57. Sök sedan på forumet, så kommer du att hitta tonvis med tips på hur du bäst mickar upp en förstärkare. Köp även gärna Studios Inspelningsspecial, som fortfarande kan köpas hos återförsäljare eller beställas från Studio.se.

Ibland kan det även te sig som så, att varken den ena eller andra metoden är bättre än sitt alternativ. Därför är det exempelvis vanligt att både lajna och micka upp, när man spelar in elbas. Väl i mixerläge görs dessa två signaler till ett gruppspår med gemensamma effekter och mixas som en. Den lajnade signalen ger basen den botten som behövs, medan den uppmickade bättre fångar upp förstärkarens sound. Det mesta av basens sound brukar man säga sitter i mellanregistret.

Hoppas det är till någon hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Torwald...

Jag har en Gitarr preamp som jag inte testat än..men jag tror att hur jag skall spela in gitarren är ett problem som ligger lite längre ner i listan över problem..DOCK skall tilläggas att jag är meget tacksam över dina råd, för jag är 110% säker att jag kommer ha nytta av dessa när jag väl kommit över det faktum att jag inte får skiten att låta.

När jag kopplar in hörlurarna i rackets HP out så kan jag höra musik från Winamp samt metronomen från Cubase, men inte det jag spelar in.

Sedan har vi problemet med digitala trummorna som jag inte riktigt fattar. Skall jag behöva använda 2 kanaler för dessa då det endast finns en L och en R out utgång.

Går det att använda MIDI out från trumdatorn och assigna trumsettets pads till de ljud patchar som finns i Cubase..

Är det något som använder digitalt trumset och Cubase? Vore toppen att höra hur ni gör.

/B-Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för nån mick?

Bäst ljudkvalitet blir det om du kopplar den till en XLR-kontakt (de större uttagen på framsidan av racket som ser ut som ett gristryne med 3 hål), det är förresten en nödvändighet om du har en mikrofon som kräver fantommatning. Frågan är förresten om inte det "vanliga" jacket du använder nu endast fungerar för linje-nivå (vilket alltså är högre än mick-nivå, därav den låga volym du får ut)...

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående trummeriet, så är det ju så att om du vill använda de trumljud som finns i burken, så måste du använda de 2 utgångarna för att få stereoljud. Sedan så borde du ju absolut kunna koppla MIDI-sladden in till datorn och använda ljud från nåt plugin i Cubase, men där vet jag inte riktigt hur det funkar...

Link to comment
Dela på andra sajter

när du spelar in så har du rec intryckt på den kanal du vill spela in och sen trycker du på "rec" (brevid play knappen) inte på "play", då spelar du bara upp det som du spelat in.

högtalarknappen trycker du in när du vill lyssna medan du spelar in. sen klickar du ut den för att kunna lyssna på det du redan har spelat in.

Link to comment
Dela på andra sajter

1sta natten i studion..

Jag ville verkligen passa på och tacka er som svarat på mina, som det måste te sig för er , dumma frågor. Utan dessa svar så skulle jag förmodligen fortfarande sitta som en fågelholk och stirrat på prylarna. I går kväll lyckades jag faktiskt komma igång lite och som tack för att ni svarade, så tänkte jag informera er hur det fick (med följd frågor:-).

Efter att ha följt det eminenta tipset att läsa nybörjarhjälpen så fattade jag lite bättre hur det hela hänge ihop. Jag lyckades spela in elgitarr, digitaltrummor och sång samnt att få lyssningen att funka (ibland). Dock så uppstod det minst ett oönskat fenomen på varje instrument och dessa hoppas jag att ni kanske kunde hjälpa mig att komma med ideer om hur man åtgärdar dessa.

Generellt

Så fort jag börjar spela in något så blir "Audio track" rutan röd även om mixerindikatorn knappt ger utslag. Vaför?

Gitarr

Helt emot de råd som jag fick av säljaren om att jag skulle behöva köpa en preamp till elgitarren så körde jag gitarren direkt in på 1 'ans audio port och jag hade inga problem att få signal tillräckligt för att spela in, dock så lyckades jag inte få equalizern i Cubase att fungera på ljudet (varken vid uppspelning eller inspelning) och detta är något jag gärna skulle villja få förklarat varför? Jag provade även att köra gitarren igenom en preamp "gammal grej från digitech" men det blev inte bättre. Gitarren fick ett basigt, burkigt ljud vilket förmodligen är ok, men jag tror att equalisern är ett måste. Effekterna kunde jag applicera utan problem. (Det var inga höjdar effekter direkt till gitarr ..öh). Finns det bättre att tanka ner någonstans?

Digitaltrummor

Ljudet från dessa är ju helt enormt, men det var när jag spelade in dessa som jag fick bemöta, det som de flesta talar om, LATENCY. Finns det ingen inställning i Cubase som kompenserar detta automatiskt? Jag är inte världens tightaste trummis, men SÅ kass som inspelningen säger är jag inte!

Sång/Mic

Detta skulle inte vara något problem enl. försäljare då kortet både hade mic/line/48v phantommatade anslutningar. Jag har inte testat det råd som jag fick ovan om att använda den stora "gristrynes" anslutningen till micken men igenom den vanliga XLR porten så blir signalen skitlåg i förhållande till gitarr och trummor. DOCK så indikerar audio track boxen att den är överstyrd genom att bli röd...eller är det ett sätt att visa att det "spelas in"?

Sammanfattat så har jag följande földfrågor.

1. Så fort jag börjar spela in något så blir "Audio track" rutan röd även om mixerindikatorn knappt ger utslag. Vaför?

2. Varför fungerar inte equalizern på gitarr ljudet, (ja jag har aktiverat den)?

3. Kan latency autokompenseras i Cubase? Är det överhuvud taget tekniskt möjligt?

4. Vilka typer av enheter ansluts till port med phantom matning? Vad gör denna feature.

När skall man använda den stora XLR kontakten (gristryne) och när använder man den vanliga (hörlurs plug)

Slutligen.... Hur höjer man ljudet på monitoreringen...Finns det monitoreringsförstärkare?

Nui tänker väl ni...fan! vi svarade på 4 rookie-frågor och fick 15 tillbaka.. Aldrig mer....

..men jag vill påpeka att jag verkligen uppskattar hjälpen och lovar att ta över jobbet från er då jag lärt mig fatta det här.

Stay cool!

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

ADAT (oregistrerad)

Tjena Uffe!

Phantompower (fantommatning) krävs för samtliga kondensatormickar och rörmickar. Vanliga dynamiska mickar behöver i regel ingen fantommatning, tex Shure SM58, Beta 58, SM57 mm. Det finns kondensatormickar med batterier i. Batteriet försörjer micken med den spänning som krävs varför extern fantommatning från tex ljudkortet i det fallet inte krävs. All fantommatning sker via XLR-kontakter och inte via TRS. Stiften i en XLR-kontakt är numrerade 1,2 och 3. 1.an är Jord/Skärm, 2:an är signal+ och 3:an är signal-. Det finns 2 typer av 6 mm telekontakt. Stereotele som kallas TRS (Tip, Ring, Sleeve) Tip= höger kanal +, Ring= Vänster kanal + och Sleeve fungerar som gemensam jord för både höger och vänster kanal. TRS används även för monosignaler och är då en balanserad signal. Tip = Signal+, Ring = Signal- och Sleeve = Jord/skärm. En TRS telekontakt känns igen eftersom den är indelad i 3 segment (hörlurskontakt). Den andra varianten är TS (Tip, Sleeve) och är indelad i bara 2 segment. Där är Tip =signal+ och Sleeve= Jord/skärm. Även kallad obalanserad Tele. Fördelen med balanserade signaler är att man har en särskild inverterad signal som inte använder skärmen för det. Det innebär att skärmen enbart används för eliminering av brum och störningar. Vid långa signalvägar rekkomenderar jag att du använer balanserade signaler om det är möjligt.

Lycka till! 🙂

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

ADAT (oregistrerad)
All fantommatning sker via XLR-kontakter och inte via TRS.

Inte all fantommatning. Det förekommer fantommatning via TRS också. Men det är inte vanligt. Kan vara bra att känna till dock.

Tack för upplysningen! Har aldrig stött på det själv... Man lär sig alltid nåt nytt!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...