Jump to content
Annons

hur mycket skall man ta betalt som låtskrivare


Desecrated

Recommended Posts

Annons

"klienter"? Skriver du alltså låtar åt nån sångare/sångerska/grupp som fått kontrakt?

Det vanliga är ju att låtskrivaren får allt. 50% för musiken och 50% för texten, förutom om det ska va nåt avdrag för eventuella arrangörer.

Fast nu vimsar jag nog lite, det blir väl annorlunda när ett skivbolag kommer in i bilden...

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

du får ju inget för att du skriver låtar ... om det spelas mkt osv så får du ju STIM pengar...

Jag har proddat låtar med folk som skrivit låtar till George Michael, Faith Hill m.fl ... Och det är aldrig nå snack om pengar till nån, dom får sina STIM % eller motsvariga i deras länder, det är så det funkar däremot ...

är du producent så får du ju pengar på ett annat sätt ...

Link to comment
Dela på andra sajter

du får ju inget för att du skriver låtar ... om det spelas mkt osv så får du ju STIM pengar...

Jag har proddat låtar med folk som skrivit låtar till George Michael, Faith Hill m.fl ... Och det är aldrig nå snack om pengar till nån, dom får sina STIM % eller motsvariga i deras länder, det är så det funkar däremot ...

är du producent så får du ju pengar på ett annat sätt ...

Ok...Det har jag inte fattat innan. Trodde det vara STIM/NCB

som skötte det med...

Men hur SKA man göra då som producent...

Ska man skriva ett Producentavtal vid varje

produktion/låt. Och ta en hiskeligt massa

% för detta eller...

Hade varit bra med en PRODUCERS GUIDE TO MUSICMAKING 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

och hur mycket är producent avtalalet på.

det ä jag som skriver låten, och spelar in musiken, senfår artisten lägga sin del på, sen mixar och mastrar skivbolaget. stim känns som ingen ide eftersom låtarna aldrig kommer att haman på radio eller tv utan enda inkomsten kommer att vara via skivförsäljning.

Link to comment
Dela på andra sajter

och hur mycket är producent avtalalet på.

det ä jag som skriver låten, och spelar in musiken, senfår artisten lägga sin del på, sen mixar och mastrar skivbolaget. stim känns som ingen ide eftersom låtarna aldrig kommer att haman på radio eller tv utan enda inkomsten kommer att vara via skivförsäljning.

NCB är ersättningen till kompositör vid försäljning av musik. CD, vinyl, kassett som notpapper.

Är du som låtskrivare knuten till ett förlag kan du även få förskott (på framtida STIM-utbetalningar).

Producentens royalty vid albuminspelning kan variera stort. Men det brukar handla om en mindre fast summa (förskott?) och sedan kring 2-8 % av priset till butik per såld skiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du skriver låtarna är det väl ganska okomplicerat! Du är kompositören medan din klient är artisten och ni får respektive del!

(Ett tips, se till att få förskott om det går, har två kompisar varav den ena valde förskott (på +100,000:-) medan den andre valde bort

ett förskott (på +100,000:-) mot högre %-del uppå framtida försäljning vilket slutade med att han som tog förskottet i.a.f. fick förskottet

då bägge dessa mindre skivbolag gick i konkurs! Så helt ovanligt är det antagligen inte, har nämligen inte så värst många kompisar som

fått erbjudande om sexsiffriga förskott 🙂!)

PS Snart är det kanske att rekommendera att försöka få förskott även på stora skivbolag... man vet ju aldrig 🙁!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...