Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag sökte pÄ google efter "musikdator".

Jag tror att de företag som konfigurerar musikdatorer gör ett bra jobb och producerar pÄlitliga, stabila, tysta och snabba system. DÀrför kommer jag nog köpa en dator av dem och inte bygga sjÀlv.

Nu Àr frÄgan, Àr det nÄgon som kan rekommendera en viss tillverkare eller ge nÄn slags jÀmförelse? NÄgon som har köpt en musikdator frÄn nÄgon av dessa företag? Eller bygger alla sina sjÀlva?

Jag hittade tvÄ svenska företag:

www.cluster-svm.se

http://www.frostnetwork.se/index.htm

FrÄgan Àr vÀldigt flummig, jag vet. Men vem ska man vÀlja lixom?

Vad Àr viktigt att ta hÀnsyn till?

Kan man jÀmföra dessa tvÄ företag pÄ ett lÀtt/bra sÀtt?

Annons
Postat

FrÄgan har stÀllts mÄnga mÄnga gÄnger i forumet.

Skriv in musikdatorer i sökfunktioner och vÀlj "Alla dagar" istÀllet för "30 dagar" under tidsperioden.

Postat

Vad gÀller stationÀr dator sÄ Àr det egentligen inga problem att fÄ ihop en stabil konfiguration bara man Àr nogrann nÀr man vÀljer komponenter och gör nÄgra fÄ enkla instÀllningar i operativsystemet (vi pratar XP i det hÀr fallet förmodar jag?).

Kontrollera kompabilitetslistor hos programvarutillverkare och hör dig för vad andra anvÀndare kör med för konfigurationer sÄ kan du komma undan mycket billigare.

NÀr det gÀller laptops kan det vara lite klurigare, (köpte sjÀlv en frostlaptop för att slippa ev. problem) men om man lÀgger ned en del tid pÄ research och ominstallation av en laptop sÄ Àr det fullt möjligt att göra.

Lite mer info om Desktops/Laptops till PTLE finns hÀr: Digidesign User Conference

LÀnken riktar sig till Pro ToolsanvÀndare men de datorerna fungerar Àven utmÀrkt med cubase, live mf.

Postat

antar att man fÄr kolla sjÀlv...

problemet med mÄnga tidigare trÄdar Àr ju att folk gör det sjÀlva. "funkar den hÀr konfigurationen?" osv.

det finns sÄ otroligt mÄnga tillverkare och modeller av hÄrdvara..

försök sÀtta ihop en dator pÄ datorbutiken.se dÀr du konfigurerar allt sjÀlv.

Förutom att det Ă€r en dĂ„lig sida eftersom rullningslisterna t.ex. inte kan dras Ă„t sidan och det Ă€r FÖR MKT fakta..sĂ„ vet man inte var man ska börja.

DÀrför frÄgade jag om nÄn slags recension av nÄgon frost-dator eller annan.

Har just börjat prenumerera pÄ studio sÄ jag har inte lÀst nummer 05-3 och det finns inte att lÀsa om nÄgonstans. DÀr kom ju pÄ delad förstaplats med nÄn annan dator en frost-dator med ett modellnummer som inte lÀngre finns pÄ deras sida..

DÀrför vill jag pÄstÄ att jag i alla fall försökt leta i gamla trÄdar innan jag startade trÄden.

Postat

NÀr du köper en musikdator betalar du 5000 kr för support och att nÄgon bestÀmmde att DE delarna ska vi ha.

Postat
NÀr du köper en musikdator betalar du 5000 kr för support och att nÄgon bestÀmmde att DE delarna ska vi ha.

Samt tar pÄ sig ett ansvar för att det faktiskt ska funka prickfritt? SjÀlv tyckte jag att jag var vÀldigt nogrann nÀr jag köpte ny dator förra hösten, bÄde vad gÀller installation, val av hÄrdvara o s v. Fast det tog ett bra tag innan det funkade ÀndÄ. Sen jag uppgraderade till SX3 verkar det dock flyta pÄ lite bÀttre, peppar peppar... Likadant, första versionen av Battery skapade lite konstiga klickljud och sÄnt ihop med DFH, hur mycket saker jag Àn stÀngde av. DÀremot, med Battery2, sÄ kan jag utan vidare köra tvÄ instanser (room-samples i ena, close i andra) plus en gÀng andra instrument och ljudfiler utan vidare, och utan klickljud.

Hursomhelst, hade jag köpte dator i dagslÀget hade jag utan vidare köpt en fÀrdig musikdator, sÄ hade man kunnat lÀgga lite mer tid pÄ att göra musik istÀllet för att felsöka och leta info pÄ internetet...

Postat
Det finns nĂ„gra vĂ€lfungerande exempel pĂ„ byggen, i mitt recensions-forum (som fler borde ta sig tid att skriva i... đŸ˜Č ).

Hade jag kÀnnt pÄ mig att min dator kvalificerade sig som ett stabilt bygge lovar jag att jag skrivit dÀr! Men jag vill icke leda andra in i det stora felsökningstrÀsket. Funkar som sagt för tillfÀllet, men jag har inte nÄgon aning om varför.

Postat

ÅssĂ„ finns ju förstĂ„ss det ypperliga alternativet Mac G5. Funkar ocksĂ„ med Cubase Reason etc.. Fast Logic borde vara ett mer logiskt val đŸ˜Č

En Mac behöver du inte pilla lika mycket med som en PC för att den ska funka stabilt. Mac OsX/G5 har ett bra optimerat "musik"-datorstöd redan frÄn början och Mac G5 Àr byggd pÄ stabilt fungerande komponenter frÄn början.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.