Jump to content
Annons

Hur arrangerar man ett "fett" soul/party-blås?


ketri

Recommended Posts

Håller på med en seriös inspelning som kommer att resultera i en fullängdare med 11 eller 12 låtar. 15 låtar har tagit sig förbi första gallringen.

Jag som producent/tekniker/basist har fått lite idéer nu och funderar på om det inte skulle vara kul att prova att ha en lite blåssektion på några låtar. Problemet är att jag inte är 100 på hur man arrangerar det. Vad bör man tänka på om man vill att det ska kännas jävligt party utan att det låter tramsigt? Det ska låta skitigt och gött!!!

Är det sax, trombon och trumpet som gäller?

Vi spelar någon form av rock n roll med lite punkinslag (sång, trummor, bas och gitarr).

Om någon här är duktig på just detta så kanske det även kan vara intressant med ett litet sammarbete.

Redigerat av ketri
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Se till att du lånar in bra musiker. Använd hellre jazz/afromusiker än klassiska i detta sammanhanget.

Lyssna på blåssektioner på plattor du gillar och fundera på varför det är bra. Tpt, Tbn och Sax är en bra kombination.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag spelar trombon i ett soulband där vi också har trumpet och sax. När vi kommer på stämmor så brukar vi lyssna igenom och tjänna oss fram efter blåsstämmor. sätt er ner hela bandet och lyssna och testa på en keyboard eller sjung.

ett tips inspelningsmässigt är att dubba blåset-dvs att spela in samma sak två gånger. vi gjorde det på våran senaste demo och det blir mkt fetare. Detta förutsätter att det inte är för luriga stämmor...

om du vill ha lite insperation så kan du besöka mitt bands hemsida: pickadoll och några kompisar till oss:spacesuitballetdancers

lycka till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, duktiga musiker är ju ett måste.

Problemet är att komma i kontakt med dem. Min umgängeskrets består av ca 80% musiker men det verkar vara snålt med blåsare, ingen verkar känna någon.

dancedancedance: Jag såg att ni håller till i Göteborgstrakterna. Finns det möjlighet till att ni skulle kunna tänka er att ställa upp? Gitarristem i bandet bor i Gbg och jag skulle kunna komma med datorn, ljudkort och lite prylar och göra

inspelningen där en helg i januari.

Eller finns det några duktiga blåsare i Växjö?

Link to comment
Dela på andra sajter

dancedancedance: Jag såg att ni håller till i Göteborgstrakterna. Finns det möjlighet till att ni skulle kunna tänka er att ställa upp? Gitarristem i bandet bor i Gbg och jag skulle kunna komma med datorn, ljudkort och lite prylar och göra

inspelningen där en helg i januari.

det ska inte vara några problem. Vi har tillgång till studio också om det skulle bli meckigt. Du kan ju skicka låtar om du har några demos. Min mailadress är gardinkungen@hotmail.com. jag bevakar tråden också...

Link to comment
Dela på andra sajter

det ska inte vara några problem. Vi har tillgång till studio också om det skulle bli meckigt. Du kan ju skicka låtar om du har några demos. Min mailadress är gardinkungen@hotmail.com. jag bevakar tråden också...

göttgött!!!

om ca en månad har vi spelat in gitarr och bas färdigt. jag kan kontakta dig då så får vi se hur det blir. lyckas jag få tag i några här i stan så kör jag nog på dem. smidigare att göra det här... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

tRasH cAn maN (oregistrerad)

Paralell stämföring med accenter.

Testa treklanger med "drop 2" (Sänk andra tonen i treklangen).

Unisont givetvis (kanske med trombonen en oktav under).

Link to comment
Dela på andra sajter

Paralell stämföring med accenter.

Testa treklanger med "drop 2" (Sänk andra tonen i treklangen).

Unisont givetvis (kanske med trombonen en oktav under).

Förklara gärna unison drop-2 för mig.. Den fattar inte jag.

edit: Okej, nu är jag med.. Det är 3 olika tekniker.. 😆 Sorry

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Paralell stämföring med accenter.

Testa treklanger med "drop 2" (Sänk andra tonen i treklangen).

Unisont givetvis (kanske med trombonen en oktav under).

blir oxå lite osäker...

menar du att man sänker tersen?

nä.. tänk dig melodin och så skapar du en treklang neråt.. T ex, ackordet är C-dur och topptonen är ett G.. Ska du stapla ner normalt så blir det (uppifrån) G, E ,C.. I drop två flyttar man ner andra tonen en oktav. Heter spritt läge i klassiska termer och drop 2 i jazzsammanhang.

edit: i just detta fallet sänker man tersen en oktav.. men om melodin hade legat på C, så hade man sänkt kvinten en oktav.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Paralell stämföring med accenter.

Testa treklanger med "drop 2" (Sänk andra tonen i treklangen).

Unisont givetvis (kanske med trombonen en oktav under).

blir oxå lite osäker...

menar du att man sänker tersen?

nä.. tänk dig melodin och så skapar du en treklang neråt.. T ex, ackordet är C-dur och topptonen är ett G.. Ska du stapla ner normalt så blir det (uppifrån) G, E ,C.. I drop två flyttar man ner andra tonen en oktav. Heter spritt läge i klassiska termer och drop 2 i jazzsammanhang.

edit: i just detta fallet sänker man tersen en oktav.. men om melodin hade legat på C, så hade man sänkt kvinten en oktav.

fan att jag har glömt den mesta av musikteorin jag läste på gymnasiet för 8-10 år sedan... men ok... jag tror att jag fattar. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar trombon i ett soulband där vi också har en sax och en trumpet, och mitt bästa råd är att du provar dig fram. Lägg upp några schyssta ljud i datorn och prova lite olika stämföringar helt enkelt. Lyssna sen in dig på Earth wind & fire och Maceo Parker så vet du hur det kan/ska låta. 😉

Blåssektionen kan ju ha många olika roller: lägga bakgrundsmattor, spela unisona melodier med mera. Några råd är att prova att lägga stämmorna tätt, eller att helt enkelt lägga det unisont. Det senare låter i många fall väldigt fett och bra. Men, det bör tilläggas, jag är ingen expert alls.

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Det är lite olika från musikstil till musikstil men man kan säga att ganska vanligt är att melodier och en del padsgrejer läggs med Trumpet och sax unisont och trombon samma ton fast en oktav under. Ackord använder man mest i accenter (dvs när ngpt ska betonas) och allra häftigast blir det i rytmiska accenter.

Drop 2 tekniken som nämns tidigare går ut på:

Om vi tar exemplet som nämns att Ackordet är C-dur och melodin är tonen g så om du vill att blåset ska spela ett ackord så skulle det normala vara att

Trumpeten spelar G

Saxen ett E

Trombonen ett C

Drop 2 innebär att andra tonen uppifrån läggs ned en oktav MEN det gäller bara tonen, saxen oktaverar INTE ned utan i praktiken så innebär det att

Trumpeten spelar ett G

Saxen ett C

Trombonen ett E

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...