Jump to content
Annons

Feedback


Falk

Recommended Posts

Alla idéer och infallsvinklar när det gäller att till exempel svara på demopostningar är naturligtvis bra och intressanta.

Men personligen så är jag tveksam till regler, rutor och "formulär". De är alltid hämmande för kreativiteten tycker jag. Och kreativitet är väl vad mycket handlar om för alla musikskapare. Även när man skall tycka om andras alster.

Nja..regler är inte alltid hämmande...hur skall man annars uppfostra barn!?..skall de få göra hur som helst.. 😆 ..nja regler är oftast bra..då de ger struktur..vilker är ett behov hos alla..jämte kreativiteten..o där ligger det en konflikt..

Men det är sillnad där!

Och dessutom skulle nog många sluta svara på demoinspelningar om de var tvugna att följa något. Jag vet att jag skulle det iaf... 🙂

Ok..men de allra flesta följer ju reglerna för demopostningar..o det är väl ok!?..eller!?..så jag förstår inte vaför det skulle vara så himla hemskt att följa en mall när vi ger feedback + där det ges utrymme för utförliga kommentarer!..på vilket sätt skulle det hämma kreativitet eller vad det nu är..eller är det den vanliga skeptiska inställning till ngt nytt!?..Ok en stilla undran som jag har..kanske skall jag göra en Gallup på just den här frågan!?

Men alltså. När man ska lägga up en låt så är det ingen ansträgning att följa "postningreglerna" för då har man redan ansträngt sig mer. Och dessutom så får man faktiskt lägga ner lite mer tid om man skapar en råd. Ska man däremot svara så tycker jag verkligen inte att man ska få "anstränga" sig. Här kommer man och gör något av god vilja och så helt plötligt säger någon att man inte får göra det som man vill 😉

Utan man måste ha God vilja fast på ett specielt sett.... Gillar inte det 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 75
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

"Men alltså. När man ska lägga up en låt så är det ingen ansträgning att följa "postningreglerna" för då har man redan ansträngt sig mer"

Ok..låter som dagens citat..men motsägelsefullt

Link to comment
Dela på andra sajter

"Men alltså. När man ska lägga up en låt så är det ingen ansträgning att följa "postningreglerna" för då har man redan ansträngt sig mer"

Ok..låter som dagens citat..men motsägelsefullt

bläää... jag menar att man redan har gått igenom en viss ansträgning. Då verkar inte reglerna proportionellt sett vara en så stor utmaning 😉

*ifall detta gör det vettigare?"

Link to comment
Dela på andra sajter

"Men alltså. När man ska lägga up en låt så är det ingen ansträgning att följa "postningreglerna" för då har man redan ansträngt sig mer"

Ok..låter som dagens citat..men motsägelsefullt

bläää... jag menar att man redan har gått igenom en viss ansträgning. Då verkar inte reglerna proportionellt sett vara en så stor utmaning 😉

*ifall detta gör det vettigare?"

Näpp 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

"Men alltså. När man ska lägga up en låt så är det ingen ansträgning att följa "postningreglerna" för då har man redan ansträngt sig mer"

Ok..låter som dagens citat..men motsägelsefullt

bläää... jag menar att man redan har gått igenom en viss ansträgning. Då verkar inte reglerna proportionellt sett vara en så stor utmaning 😛

*ifall detta gör det vettigare?"

Näpp :rolleyes:

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår tanken med förslaget...

...men är det inte bättre med spökslag?

Håll med nu. Snäääälla!? 😛

Men seriöst. Kan man verkligen ha fasta mallar för detta?

Alltså låt säga ett man ska säga vad man tycker om mixningen, luftfuktigheten, m.m.m.

Alltså det finns ju hur mycket som helst som man kan påpeka som jag tror kan vara svårt att göra en mall på.. alltså.

Helt seriöst så är iallafall jag helt emot förslaget.

Jag menar, alltså om du hör och vet vad som är fel med en mix tillexempel och du vet vad som kan förbättras så tror jag helt ärligt att svaret kommer naturligt..

Alltså helt seriöst. Är det meningen att man ska leva efter en malljävel?

Nån måtta får det väll ändå vara?

Kan man inte lita på en gubbjävel om han säger att det är för mycket diskant?

Kan man inte lita på nån om man råkar ramla utanför ramen?

....äre nån som fattar vad jag skriver?

:rolleyes:

Jag tror, som jag sagt tidigare (men ingen läser det jag skriver...eller?) att om personen ifråga lägger upp en låtjävel och han/hon ber om att få tips om mixning. MÅSTE man ha en mall för det?

Nä jag tycker inte det.

Jag fattar precis hur du tänker! alltså jag har samma åsikt, och tycker det är helt ok som det fungerar idag, dessutom så lär sig folk av varandra att formulera sig!...en mall tar ju bort språket på någotvis!...

Link to comment
Dela på andra sajter

När man pratar om musik med någon som inte känner sig så hemma på området så får de ofta svårt att definiera olika sidor hos en låt.

Skall man på demoinspelningar kräva att man skall ha så mycket att säga om en låt så tror jag det bara blir de som är varma i kläderna som kommer att våga uttrycka något. De som är lite färskare inom musik kommer nog att tystna.

Dock är det väl inget fel att ha som tips på saker man kan tänka på vid lyssnandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Falk: Jag är ju emot det förslaget men alltså det är ju jag det... Släng iväg ett förslag till Olsberg? eller nått.

Var bara en tanke...

Tack Grahn 😄 ..ja Olsberg kan säkert bli mer intresserad..det är värt att testa det iaf..tycker jag 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår tanken med förslaget...

...men är det inte bättre med spökslag?

Håll med nu. Snäääälla!?  😉

Men seriöst. Kan man verkligen ha fasta mallar för detta?

Alltså låt säga ett man ska säga vad man tycker om mixningen, luftfuktigheten, m.m.m.

Alltså det finns ju hur mycket som helst som man kan påpeka som jag tror kan vara svårt att göra en mall på.. alltså.

Helt seriöst så är iallafall jag helt emot förslaget.

Jag menar, alltså om du hör och vet vad som är fel med en mix tillexempel och du vet vad som kan förbättras så tror jag helt ärligt att svaret kommer naturligt..

Alltså helt seriöst. Är det meningen att man ska leva efter en malljävel?

Nån måtta får det väll ändå vara?

Kan man inte lita på en gubbjävel om han säger att det är för mycket diskant?

Kan man inte lita på nån om man råkar ramla utanför ramen?

....äre nån som fattar vad jag skriver?

😄

Jag tror, som jag sagt tidigare (men ingen läser det jag skriver...eller?) att om personen ifråga lägger upp en låtjävel och han/hon ber om att få tips om mixning. MÅSTE man ha en mall för det?

Nä jag tycker inte det.

Jag fattar precis hur du tänker! alltså jag har samma åsikt, och tycker det är helt ok som det fungerar idag, dessutom så lär sig folk av varandra att formulera sig!...en mall tar ju bort språket på någotvis!...

Nja en mall kan även utvidga tänkandets struktur..oops va det lät..o fungera som stöd vid feedback..

Link to comment
Dela på andra sajter

När man pratar om musik med någon som inte känner sig så hemma på området så får de ofta svårt att definiera olika sidor hos en låt.

Skall man på demoinspelningar kräva att man skall ha så mycket att säga om en låt så tror jag det bara blir de som är varma i kläderna som kommer att våga uttrycka något. De som är lite färskare inom musik kommer nog att tystna.

Dock är det väl inget fel att ha som tips på saker man kan tänka på vid lyssnandet.

Ok Gåligtgehör 😉 ..om man inte känner sig hemma då är ju en mall att utgå ifrån ett otroligt bra stöd att utgå ifrån!..jag tror det tvärtom att det är främst de som är osäkra som använder mallen..medan de som är vana kör på utan mall..eller 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att en mall kan, precis som du säger Falken, vara ett stöd för de som inte vet hur man bör kommentera musik. Men ibland känner jag att jag inte koll på hur landras låtar skulle kunna utvecklas, utan bara tycker att en låt exempelvis är bra. Kan även ha svårt att prescisera exakt vad det är som gör låten bra på dessa ställen, om det är harmonier, ljud eller sång. Däremot kan jag skriva vilka partier jag gillar och försöker vara konstruktiv när jag känner att jag får nån vibb. Ibland är man bara lite passiv när man lyssnar på demosar och känner mer för att lyssna och skriva in en kortare kommentar. Det är väl trevligare än att det inte blir nån kommentar alls vid dessa tillfällen om man var tvungen att följa en mall och ge konstruktiva förslag och rannsaka sina känslor om låten..

Jag tycker att det skulle vara bra att sätta upp tips på hur man kan ge konstruktiv kritik men i ärlighetens namn får jag hellre en kort kommentar än ingen alls. För jag tror att så skulle kunna bli fallet..

Tycker dock att det är bra att du försöker styra upp saker här, Falken! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att en mall kan, precis som du säger Falken, vara ett stöd för de som inte vet hur man bör kommentera musik. Men ibland känner jag att jag inte koll på hur landras låtar skulle kunna utvecklas, utan bara tycker att en låt exempelvis är bra. Kan även ha svårt att prescisera exakt vad det är som gör låten bra på dessa ställen, om det är harmonier, ljud eller sång. Däremot kan jag skriva vilka partier jag gillar och försöker vara konstruktiv när jag känner att jag får nån vibb. Ibland är man bara lite passiv när man lyssnar på demosar och känner mer för att lyssna och skriva in en kortare kommentar. Det är väl trevligare än att det inte blir nån kommentar alls vid dessa tillfällen om man var tvungen att följa en mall och ge konstruktiva förslag och rannsaka sina känslor om låten..

Jag tycker att det skulle vara bra att sätta upp tips på hur man kan ge konstruktiv kritik men i ärlighetens namn får jag hellre en kort kommentar än ingen alls. För jag tror att så skulle kunna bli fallet..

Tycker dock att det är bra att du försöker styra upp saker här, Falken! 😄

Ok Richie 😉.tack för ditt långa inlägg!..intressanta synpunkter du för fram..märker att du är inne på mitt spår..trots att du låter ngt ambivalent..om man nu skall lyssna på ngn annans låt o ge tips o råd m.m. för att hjälpa till i det kreativa musikskapandet så är det väl bara till fördel att utgå ifrån en mall där man tex. betygsätter sång, arr, mix, låten som helhet, rytmiken m.m.o där det ges utrymme till att kommentera varje betygssättning 😉 ..tycker själv att min idé låter bättre o bättre o jag "vet" att det finns fler som jag därute. Säg Ja till förändringar och var inte så skeptiska!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mall eller inte mall, det är frågan. 😏

Jag tror att om man vill ha hjälp med någonting tex mixning, så kommer den som har kunskap och erfarenhet att komma med tips. Vi lär av dom som är bättre.

Samma sak om det gäller att musicera. Om jag är nybörjare på piano och går till en pianist som kan spela så lär jag få en hel del tips.

Behövs mallar för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mall eller inte mall, det är frågan. 😎

Jag tror att om man vill ha hjälp med någonting tex mixning, så kommer den som har kunskap och erfarenhet att komma med tips. Vi lär av dom som är bättre.

Samma sak om det gäller att musicera. Om jag är nybörjare på piano och går till en pianist som kan spela så lär jag få en hel del tips.

Behövs mallar för det?

Ok Grahn 😉 ..mall är för det mesta bra..fungerar som ett stöd..ungefär som stödhjul för barnet som lär sig cykla..till sist behövs dem inte längre..men det är en annan senare fråga

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...