Jump to content
Annons

Kontakt 2


Jonte

Recommended Posts

Hej alla glada!

Jag har köpt Kontakt 2 för några dagar sedan. Jag har ännu inte registrerat det, så det kanske finns någon bra uppdatering som man borde ladda ner. Anledning är att musikdatorn dels är i behov av att installeras om igen, och dels inte har någon kontakt med internet (vilket den kommer ha under ominstallationen, så jag löser det då).

Ljudmässigt är jag nöjd, prestandamässigt inte så.. Så jag tänkte att någon annan som har Kontakt 2 kanske vet vad det kan bero på.

Jag har följande dator:

P4 3,2 GHz uppklockad till 3,52 GHz

1024 MB Ram

2 * 160 GB HD, där Kontakt 2 ligger på den andra disken.

Delta 1010LT

Program jag kör:

Cubase SX3

Kontakt 2

mm

Mitt problem:

En del ljud ur biblioteket fungerar ganska bra, andra, exempelvis pianot vad det nu heter, fungerar väldigt dåligt. För samtliga ljud så är det hopplöst att spela från midiklaviatur. Toner missas och latencyn går upp och ner. Den är annars ställd på 12 ms i 44,1 KHz (kommer inte ihåg buffersizen det blir). På pianot missas även toner vid uppspelning, trots att alla voices inte är upptagna.

Jag har noterat att CPUn går väldigt mycket upp och ner. Jag har även ställt om pianot så att den som "sampler" istället för "DFD". Jag ser ändå att DFD lampan blinkar varje gång jag spelar en not.

Som tillägg kan jag säga att BFD (trummor som jag också har köpt) fungerar utmärkt liksom The Grand (som jag dock inte äger).

Jag kör egentligen mestadels audio, bortsett från trummor, Men har tänkt att växla över allt som inte är gitarr eller elbas till midi. Även audio fungerar klockrent, inklusive lite medhörningsreverb på sång.

Mina egna tankar:

Är detta ett problem som löses av någon uppdatering?

Hur mycket minne behöver man för att kunna nyttja Kontakt 2 fullt ut (funderar på att skaffa 2 GB till, men har ju precis spenderat 6000 kr på musikgrejer så har inte råd på rak arm)?

Burken behöver installeras om, så en ominstallation och upprensning. Samt därefter en defragmentering av disken där mina ljudfiler ligger är tanken.

Är det någon som har några idéer? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tjaba! ladda först och främst ner 2.02-uppdateringen från NI's hemsida. de är på gång med ännu en ny uppdatering här i veckorna eftersom Kontakt 2 tett sig ganska instabil för de flesta användare hittills. med 2.02-uppdateringen fixas iallafall problemen med t ex Steinway-pianot (det där att den rätt som det är börjar hosta)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar!

Då blir det till att installera om datorn i helgen, kan ju inte sitta med Kontakt 2 och inte kunna använda det 🙂

Precis det svaret jag ville ha, även om det är tråkigt med program som inte fungerar. Var lite orolig för att det var Kontakt 2 som krävde grymt med resurser, och i så fall hade jag ju köpt fel produkt helt klart.

Men då blir det ominstallation till att börja med och nerladdning av updaten. Därefter får behovet styra om det blir mer minne och kanske två hårddiskar till som man stripar för alla samplingar.

Redigerat av Jonte
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej Jonte,

Hur gick det med Kontakt 2 uppdateringen?

Fungerar det nu fin-fint?

Funderar själv att köpa också Kontakt 2 +

VSL Horizon Solo Strings...

...alternativt Quantum Leap Symphonic Orchestra Gold Edition

till ett mycket kraftigt reducerat pris.

Är mycket intresserad av ditt svar...

Kommer att köpa till mer minne så att det

blir 1 GB RAM...

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Missade ditt förra inlägg, får be om ursäkt för det 😉

Men vad gäller uppdateringen, så gjorde den susen i mitt fall. Har fortfarande inte hårdtestat 😉 men jag kan spela pianot utan problem, och har gjort ett intro med piano, stråkar och blås med hjälp av Kontakt2 och det fungerade fin fint.. Har även använt en del effekter i Kontakt 2 och det gick också som det skulle.

Men tyvärr har det inte blivit så mycket spelande det senaste, mest på den akustiska. Har plockat ner grejerna för att jag skulle hjälpa en kompis lite, och orkar inte plocka upp allt igen innan rummet har isolerats. Fastighetsägaren har lovat hjälpa till, delar på kostnaden och arbetet, (Har ett rum i källaren i ett mindre hyreshus med 4 lägenheter) då han inser att det behövs, oavsett om jag nyttjar rummet eller någon annan. Jaja, nog med svammel =)

Något minne eller hårddiskar har inte införskaffats, och kör som sagt med 1GB minne. Kommer fortsätta så ett tag till, har inte märkt något behov av att uppgradera så 😉

Har inte direkt någon erfarenhet om annat en det jag kör, men Miroslav Philharmonic Orchestra kanske kan vara värd en titt också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jonte,

Tackar för svaret!

Detta låter uppmuntande.

Är mycket mycket svag för fioler etc så

VSL Horizon Solo Strings ligger varmt om hjärtat.

Har du lyssnat på deras demos av VSL.. Strings?

Otroligt realistiska stråkljud!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tyvärr inte gjort det, men ska göra vid tillfälle, tackar för tipset =)

Håller med om att stråkljud är nice, och gärna en fiol som kör lite solo. Tyvärr tillåter inte ekonomin några inköp just nu, om jag inte tar det på avbetalning 😄 Och det har jag lovat mig att hålla mig borta från just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

kräver kontakt mycket resurser?! jämnfört med typ halion?!

Jag kör Kontakt 2 på en PC (3,2 GHz, 1Gb ram) och har ännu inte slagit i taket. Är på det hela mycket nöjd med Kontakt 2, mycket lättare att arbeta med än ettan och riktigt bra inbyggda effekter (bl.a. convolution med ett rejält impulsbibliotek). Gör man ett helt samplingsbaserat arr behöver man inget annat. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

ok men jag har en 2,5 Amd och 512 i ram har jag för mig 😆

tror du att det funkar bra då?!

ingen som vet om det är snålare än halion med ett laddat sample kit?

det är ju en väldans fördel det där med att det är inbyggda effekter!

fast är dom snåla också eller?!

finns det någon sida med info om det och kanske ev kritik någon känner till?!

Link to comment
Dela på andra sajter

ok men jag har en 2,5 Amd och 512 i ram har jag för mig 😛

tror du att det funkar bra då?!

ingen som vet om det är snålare än halion med ett laddat sample kit?

det är ju en väldans fördel det där med att det är inbyggda effekter!

fast är dom snåla också eller?!

finns det någon sida med info om det och kanske ev kritik någon känner till?!

Ingen aning, faktiskt. Kontakt 2 har ju DFD (direct-from-disk streaming), vilket är en fördel om man har lite ram. Vet ingenting om Halion.

Minimikrav enligt NI själva: Windows XP, Pentium III 1 GHz/Athlon 1.4 GHz, 512 MB RAM

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
  • 2 veckor senare...

kontakt i sej e funkar nice för mej men vill du lägga in ett ljudbiblotek frå tex kompakt börjar det skitasej fett,jag postar ett utdrag från NI som inte hjälper!!

dom vet fan inte själva vad som funkar!!läste på deras forum att många användare gått till baka till ver 2.0 för där kan funkar det bätre med ljudbiblotek från tex east west osv.

Re: registration errors with third party libraries fixed in 2.1?

--------------------------------------------------------------------------------

Hi all,

we looked into that issue 1000 times and once more today after some more info from the 2.1 beta test.

here is our best guess of what is happening:

* we think that there is a difference in the registration evaluation code between different Kontakt versions; Kontakt 2.1 is more strict

* we also think that only users are affected whose system has changed since registering the library; i.e., system ID and registration key do not match any more

* uninstalling your lib will not help unless you also delete all registry keys and plists

here is a way to check out our theory. please send us feedback ASAP via this thread if this did indeed fix the problem.

1) Delete the following

PC: HKEY_CURRENT_USER\Software\Nat ive Instruments\<library name>

[Enter "regedit" into the Windows help if you are not familiar with editing your registry!]

Mac: <user name>/Library/Preferences/<library name>

2) Start the Registration Tool for that library

3) Enter your serial number

4) Re-register your product

5) Try to load a library patch into Kontakt 2.1

Best,

Markus

__________________

Product Manager, NI

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är i tankarna om att införskaffa Kontakt 2. Men har lite funderingar över ljudbiblioteket som följer med. Precis som pluffo frågade.

Någon som kan berätta lite om kvalité på ljuden? Eller någon som kankse kan rekomedera något samplingsbibliotek som kan vara värt att köpa om man som jag sitter och gör Pop/R`n B? Är inte ute efter några specifika ljud, utan lite almänt schysta bibliotek.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Kontakt 2.1 är mycket mindre CPU krävande än 2.0 det finns video på hemsidan där man kan jämföra akt av. men för min del vill jag kunna köra kompakt bibliotek till kontakt, om de inte funkar i 2.1 är det surt. 😄

Vad jag hört är inte kontakts bibliotek i samma klass som EWQLsilver edition, men ni kanske har andra synpunkter på de?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag hört är inte kontakts bibliotek i samma klass som EWQLsilver edition, men ni kanske har andra synpunkter på de?

Just den orkestrala delen har jag hört mycket gott om.

Jag har varit och prövat Kontakt 2 "hands-on" sedan sist och jag kan tyvärr inte säga att jag var speciellt imponerad över ljuden. Dock så kan jag ha fel. Jag stod ju ändå i en skräning musikbutik och försökte filtrera ut vad som var en samplad gitarr och vad som var en förskoleklass som sprang omkring och bankade på digitalpianon.

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan utan problem köra alla kompakt player-baserade bibliotek i Kontakt 2 bara du installerar den medföljande playern. du får med precis alla specialgrejer som keyswitch, DXF etc då du öppnar patcher från t ex EWQLSO i Kontakt sen. Kör du dem i 2.1.1'an och låter bli att köra kompakt playern alls kan du räkna med att allt blir mycket stabilare.... eller ja... det har iallafall jag själv upptäckt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter på en PC på 3,4Ghz 1 gb i ram.

Allt i kontakt 2 funkar finfint för mej även om jag inte lärt mej programvaran ill 100%. Har dock problem att tanka in vissa ljud, samplingar som fattas osv, men det är nog min tabbe under installationen.

När det gäller den medföljande ljudbanken måste jag säga: Den är nice, låter okej och så.. men det räcker verkligen inte i längden.

Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...