Jump to content
Annons

POD XT

Rockster

Recommended Posts

Har försökt söka på detta ämne på Line 6:s forum men kan inte få något vettigt svar.

Varför blir brummandet sju resor värre när jag kopplar in POD:en med USB-kabel i datorn? Jämför jag med och utan USB inkopplad blir det en enorm skillnad i brum/brus. Har det med datorns matarspänning att göra? USB-kabeln är väl inte skärmad? Om det är det: går det att göra någonting åt det? Hur? Finns det någon special-USB-kabel eller liknande? Har provat med olika placeringar på POD:en och olika eluttag, men utan resultat.

Vill gärna fortsätta att använda POD:en som externt ljudkort, så jag är väldigt tacksam för svar!

MVH

/B

Annons
Har det med datorns matarspänning att göra?

Det kan vara så illa. Har du jordade eluttag till både dator och POD?

USB från moderkortet eller ett USB-kontrollerkort?

Det kan vara så illa. Har du jordade eluttag till både dator och POD?

USB från moderkortet eller ett USB-kontrollerkort?

Jag har jordade uttag till både POD:en och datorn.

Jag har även provat att ansluta POD-USB:n till alla USB-anslutningar utan resultat.

Det som är intressant är att jag kan höra förändringar i bruset då datorn arbetar, ex scrolla/använda musen.

Kan det ha någonting med att datorlådan har dålig jord?

/B

Usch, Rockster! Det låter inget vidare! Extra läbbigt att Du kan höra förändringar beroende på vad Du gör på datorn. Jag har ännu inte provat att köra min POD via USB. Hade det varit nätbrum så hade jag rådit Dig att pröva att vända stickkontakten ett halvt varv i eluttaget, kan ofta fungera kanon.

Det Du beskriver låter dock som om någonting är dåligt skärmat. Har Du provat att flytta omkring POD:en? Har Du försökt att se till att inga kablage har någon som helst kontakt med varandra? Se till att strömsladdar inte ligger emot varandra. Se till att USB-sladd och annat kablage inte ligger i närheten av varandra. Uppstår det då någon förbättring? Kan Du låna en annan USB av någon?

Jag har haft problem med visst brum. Det har avhjälpts då jag flyttat POD:en en bit bort från datorn, ca 1/2 meter. Jag har då, i och för sig, kört med telekablar.

Problemet är nu löst...

Det var jag som var slarvig när jag kollade eluttagen. Det var visst ett ojordat uttag som jag hade kopplat in datorn i.

Naturligtvis finns det inte några jordade uttag i rummet där datorn står, så det blev att fixa en jordad skarvkabel och dra genom nästan hela lägenheten. Men vad gör man inte för att nå det "perfekta" ljudet... (Sambon kan ha synpunkter...)

Tack för alla råd!

MVH

/B

Jag ljög i förra inlägget... Det löste sig inte riktigt.

Det blev bättre, men fortfarande irriterande nivå på bruset. Efter några timmars sökande på Line 6 forum (igen...) hittade jag någon som rekommenderade att använda en annan USB-kabel. Lät inte speciellt trovärdigt eftersom jag redan provat med en annan kabel. Men jag kom på att jag hade en lång "dyr" USB-kabel som skrivaren är kopplad till, så jag gjorde ett försök. Det funkade!!!

Nu är det ingen skillnad oavsett om jag har USB-kabeln inkopplad i POD:en eller inte.

Hoppas någon får nytta av detta. Har blivit några timmars detektivarbete...

/B