Jump to content
Annons

Lugn låt..


Richie76

Recommended Posts

LÅTNAMN:Another saturday night

ARTIST/GRUPP:Slowmoboy

GENRE:Pop

LÅTLÄNGD:4:30

KOMPOSITÖR:Rikard Sandberg

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:2005

FORMAT: MP3STORLEK: (ex. 5.3 megabyte)

STATUS: Så långt jag kan komma utan hjälp av hemmastudio-rävar!

In the shop..

Redigerat av Richie76
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

*Skriver medans ja lyssnar!*

Introt var skönt! Fina trummor, fint piano. Bra gitarrspel! Det låter faktiskt riktigt bra det här!! 😄

Du har en jättebra röst också, juh! Kanske lite högt mixad, tycker du inte de? eller nej förresten det låter bra, alltihop!

Skitsnyggt jobbat! Ja e verkligen imponerad! 🙂

\Dana 🙂

Edit:

STATUS: Så långt jag kan komma utan hjälp av hemmastudio-rävar!

🙂😄 ! 😛

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar Danabacken! 😄 Riktigt kul att höra, har fått klagomål på låg sång tidigare så jag höjde upp den en del! Hur ser det ut med EQ? Har så svårt att tyda mina monitorer.. 😛

Jag tycker om rösten som satan.. riktigt snyggt arrad låt oxå.. det enda som står ut lite mycket enligt mig är virveln.. den skulle kunna sänkas lite, midi va? den är lite för perfekt liksom.. men det är ju smaksaker.... Skitbra låt iaf.. klarhet i alla instrumenten..

asbra!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar som bockar, Pusa!! Kanonsköj! 😕 Ja, det är midi och jag gillar inte eller riktigt virveln.. självklart har jag redan bouncat trummorna men jag får se över det. 😛 Vad trevligt att jag kanske börjar kunna lita på mina monitorer då. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite fylligare virvel hade jag använt, denna känns lite plastig.

Tips, Lyssna på ELO...det finns visa paraller.

Du använder mycket "fina ljud", det låter väldigt rent allting.

Jag har en liten febless när det gäller nyanseringar;

om Du har en vacker låt såsom denna, ha något som INTE är vackert med

i ljudbilden, inte för att skapa kaos, men för att just det som ÄR behagligt och vackert framhävs på så sätt mera då, det skapas en kontrast. Med den skitiga gitarren efter 3 min är helt Du rätt ute.

Vill få fram sången mer på refrängen, även om jag hör den bra.

Allt som allt får Du toppbetyg för denna. Oerhört sinne för melodier och stämningar.

Du är helt klart en av de mest intressanta inslagen här på forumet tycker jag. 😉

Nad

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Ojdå Nad! Nu suger jag verkligen till mig av den fina kritiken! Tack så mycket! Ja, virveln har du helt rätt i. Vet bara inte hur jag ska fixa det förutom att ta ner den lite i nivå.

Ja du har nog en poäng i att lägga till nåt skitigt för att balansera upp ljudbilden något.. Har haft funderingar på att rocka till ljudet på melodigitarren en aning, undrar om det räcker? Får greja vidare med dessa funderingar.. thanx Nad. 😎

Är folk nöjda med EQ:n eller? Brukar ha en tendens att få med lite osköna burk-låtande frekvenser samt för lite bas! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojdå Nad! Nu suger jag verkligen till mig av den fina kritiken! Tack så mycket! Ja, virveln har du helt rätt i. Vet bara inte hur jag ska fixa det förutom att ta ner den lite i nivå.

Ja du har nog en poäng i att lägga till nåt skitigt för att balansera upp ljudbilden något.. Har haft funderingar på att rocka till ljudet på melodigitarren en aning, undrar om det räcker? Får greja vidare med dessa funderingar.. thanx Nad. 😎

Är folk nöjda med EQ:n eller? Brukar ha en tendens att få med lite osköna burk-låtande frekvenser samt för lite bas! 😉

🙂

My pleasure. Om Du är osäker på basnivån (jag tycker vi har nästan för mycket bas i våra låtar ibland), jämför bara med ett par andra låtar i så nära genre som möjligt till Din egen. Lyssna i lurar, i högtalare - på så många olika volymer som möjligt. Du har svårigheter att byta ut virveln? Vad har Du använt för inspelningsmetod?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är folk nöjda med EQ:n eller? Brukar ha en tendens att få med lite osköna burk-låtande frekvenser samt för lite bas! 😉

Det var först när jag läste det jag kom på, ja var fan är basen? Sen så hör jag ju att den ligger jävligt bra där den är, den ska ju inte ta så mycket plats! Snygg låt, och jag får drömma vidare om att en dag bli lika duktig som dig..

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

jag använder nåt som heter Drumkit from hell och lägger det via battery, har några virvelljud att välja mellan men alla trummor ligger på samma kanal. Sen bouncar jag och gör ett likadant spår med rumsljud som jag lägger lägre i nivå.

Vad tror du om att rocka till gitarren lite? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var först när jag läste det jag kom på, ja var fan är basen? Sen så hör jag ju att den ligger jävligt bra där den är, den ska ju inte ta så mycket plats! Snygg låt, och jag får drömma vidare om att en dag bli lika duktig som dig..

Nu vet jag inte om vi överdriver här.. men tack iallafall! 😉 Kul att du gillar låten. Oftast känns det som om jag inte riktigt vet vad jag sysslar med. Har inte hållit på speciellt länge, men det blir alltid bättre när man fått lite synpunkter från boyzen här på forumet.. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Otroligt fin låt 😎 Mitt tips blir att inte dränka rösten i för mycket annat så den försvinner - för den är det bästa som binder ihop allt. Toppen 🙂 Glömde skriva att du låter lite som en av mina favoriter (nu igen 😉 ) Rufus Wainwright..

Rockypop

Redigerat av Rockypop
Link to comment
Dela på andra sajter

jag använder nåt som heter Drumkit from hell och lägger det via battery, har några virvelljud att välja mellan men alla trummor ligger på samma kanal. Sen bouncar jag och gör ett likadant spår med rumsljud som jag lägger lägre i nivå.

Vad tror du om att rocka till gitarren lite? 😉

Visst, ge den mera nerv..kan aldrig bli fel. OK, så trummorna ligger inte på midi

och kan bytas ut hursomhelst? Jobbar enbart i Reason och Cubase själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men det dra så mycket minne så jag måste bounca dem. Själv jobbar jag i Logic och stortrivs för det mesta. Skulle dock gärna fixa en separat virvel kanal och nåt nytt virvelljud. Funderar även på att köpa bas så småningom!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter proffsigt. Snygg låt, fin melodi, bra sång. Kanske lite för snäll ljudmässigt för min smak. Jag vill att det ska låta lite varmare, smutsigare, mer "organiskt".

Det som sänker låten en aning är trummorna. Visst, dom är inte dåligt programmerade, men likväl låter det lite "plast" om dem.

Synthstråkarna är lite smöriga.

En tjej på kör vore grymt.

Sammantaget jävligt imponerande i alla fall. Det låter sjukt bra faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra jobbat Richie fast inte min kopp of tea...en blandning mellan Barry Manilow och

Robbie Williams i mina öron...otroligt bra sound du fått till och du har en riktigt bra röst 😉  😛

Tack ändå Karl, Näe alla har vi olika musiksmak. Vad trevligt att du gillade mixen. Har gjort om den lite nu och dragit ner lite effekter och så.

Barry Manilow, den var jag inte beredd på!! 😛

Jarnis - gött å höra! Ja, jag är med dig på smörigheten, har försökt att göra det lite torrare och lagt på lite dist på guran.. Schyrrans att du tittade in! 😄

Är förövrigt rätt nöjd att jag efter typ ett halvår här på forumet listade ut just nu hur man gör en quote! haha! 😎🙂 Då är man inte bra på att vara hacker med sin data!! 😆

Ny version här nere om någon ids.. har även försökt att EQ:a sången men kan även ha sabbat den! 😎

Redigerat av Richie76
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Richie76 😉 ..mycket bra..tom får du av mig betyget MVG 😛 ..för mig var det första gången jag lyssnade på denna låt..o jag fastnade direkt för hur skickligt du har byggt upp låten 😎 ..rösten lät helt ok..iaf i mina lurar..det som skulle kunna lyfta denna låt är en saxofon!..fixar du det får du en klar hit i tex MF a la Logan med vibbar av bl.a The Blue Nile o självklart lite Logan!

Link to comment
Dela på andra sajter

..det som skulle kunna lyfta denna låt är en saxofon!..fixar du det får du en klar hit i tex MF a la Logan med vibbar av bl.a The Blue Nile o självklart lite Logan!

Haha! gamle Johnny! 😉 den såg jag inte heller komma!! 😛 Ojdå, MVG lät ju grymt trevligt.. riktigt kul. Känner mig dock lite hmhm rostig på saxen.. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

..det som skulle kunna lyfta denna låt är en saxofon!..fixar du det får du en klar hit i tex MF a la Logan med vibbar av bl.a The Blue Nile o självklart lite Logan!

Haha! gamle Johnny! 😉 den såg jag inte heller komma!! 😛 Ojdå, MVG lät ju grymt trevligt.. riktigt kul. Känner mig dock lite hmhm rostig på saxen.. 😎

Tjena Richie76 🙂 ..sax kan du ju alltid fixa på synten 😆 ..även om det aldrig blir detsamma som en riktig..jag spelar saxofon så jag vet!..kör på Richie76..här har du en riktig bra låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken högoddsare! 😉 Sax! det hade jag aldrig kunnat gissa! 😎

Kan tänka mig dig i bar överkropp, a´la kenny G och spela för nån brud på en klippa i sommarsverige! 😛

Näe, men det är ju coolt. Du måste ju spela in på nån låt, så vi får höra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, såg honom på Södra Teatern (i Stockholm) för inte så länge sedan och det var helt fantastiskt :rolleyes: Min favorit CD är "Poses" - som var den första CD jag skaffade av honom - "Want one" är också väldigt bra.

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, såg honom på Södra Teatern (i Stockholm) för inte så länge sedan och det var helt fantastiskt :rolleyes: Min favorit CD är "Poses" - som var den första CD jag skaffade av honom - "Want one" är också väldigt bra.

Får ta en lyssning på poses, då! 🙁 Tack för tipset..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som om Du kom åt sångregeln efter 1.49. DÅ först kommer sången fram

i acceptabel nivå. DEN SKALL FRAM!! 😏🙂😄 FRAM MED DEN BARA!!!

Annars börjar det låta väääldigt trevligt nu. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...