Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Nu har jag försökt koppla min keyboard till PCn i en evighet. Det har fungerat förrut men nu Àr det dött, antingen gör jag nÄt simpelt nybörjarfel eller sÄ Àr nÄtt sönder.

Keyboarden Àr en Casio CTK-651 och jag har kopplat midi in/ut till datorns ljudkort via en midisladd.

Sen öppnar jag Cubase SX 3, sÀnder Buldsnd ifrÄn synten samt stÀller in rÀtt channel och sÄnt. Men ÀndÄ sÄ tar cubase inte emot nÄgon data, har satt pÄ midi i ljudegenskaper och pÄ IN stÄr det SB Live! MIDI UART och pÄ OUT har jag B: SB Live! MIDI synth.

Vad kan jag ha missat? Ni fÄr gÀrna gÄ egenom stegen hur ni skulle gjort.

Annons
Postat

Du... jag har alltid instÀllt pÄ "All midi inputs". DÄ skall den kÀnna av allt! Testa det. Funktionen finns i SX 2.2 sÄ den borde ocksÄ finnas i Sx 3.

Om det inte funkar vet jag inte. Testa och kolla lite i Soundblasters "AudioHQ".

Postat

Jo jag har ocksÄ kört "All midi inputs" men det hjÀlper inte.

Va kan man göra i AudioHQn?

Cubase verkar inte reagera pÄ den "inbyggda" keyboarden heller.

Postat

prova att i enhetshanteraren" ta bort" keyboardet. Stang av datorn o koppla in keyboardet + starta datorn o "installera ny hÄrdvara."

Det borde fungera dÄ.

I Cubase, se om du hittar nÄt under "options/midi setup"

Postat

Vad man kan göra i HQ? Det finns ett vĂ€ldigt bra sĂ€tt att fĂ„ reda pĂ„ det.... TESTA 😄

Jo, men testa... Det skiljer sig nog mellan olika versioner. Det Àr vÀrt ett försök. Det Àr inte omöjligt att du finner lösningen pÄ problemet dÀr!

Postat

SX 3 o Soundblaster Live... :rolleyes: ...... 😏😕😳 .. alltid lika kul att se den kombinationen..*host*.. ja.

Har du kollat i Transportpanelen om Midi Note on och Note off fungerar? den röda och gröna stapeln som indikerar midiaktivitet.

Att du har Midi-synt som output krÀver att du har synten inkopplad i ditt audiosystem och att du har initierat in och utgÄngar rÀtt annars hör du ju inte syntmotorns ljud.

Ett annat alternativ Àr att starta en VSTi och routa midi-output till den ( Midi-input ska vara stÀlld till ditt klaviatur sÄ som du redan gjort.) och se om det hÀnder nÄt dÄ.

Personligen tror jag inte att det Àr midi't det Àr fel pÄ utan hur du routat signalen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.