Jump to content
Annons

Elgura + Amplitube?


m_ericsson

Recommended Posts

Hej

Min kompis har en elgitarr står vars förstärkare är trasig, men han snackade om att man kunde ansluta gitarren direkt till datorn (line-in?) och om man vidare hade programmet Amplitube så kunde man använda det som sin virtuella förstärkare. Jag vet så mycket som att Amplitube ÄR en massa virtuella förstärkare, men går det verkligen att ansluta guran mot datorn och lira i Amplitube? Hur? Varför? Vad?

Alla detaljer kring denna mystiska teori mottages gärna!

(Visste inte riktigt under vilken forumdel som denna tråd passade in, men det har väl på sätt och vis med inspelning att göra.)

/Macke

Redigerat av m_ericsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man bör ha en högohmig instrumentingång. Om man använder en vanlig lineingång, så är det nämligen stor risk att ljudet blir betydligt tunnare och tråkigare på grund av den dåliga impedansmatchningen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bör ha en högohmig instrumentingång. Om man använder en vanlig lineingång, så är det nämligen stor risk att ljudet blir betydligt tunnare och tråkigare på grund av den dåliga impedansmatchningen...

Men visst går det; Amplitude eller Native Instruments Guitar Rig är två exempel på utmärkta virtuella förstärkare.

Helt klart värt att utforska. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bör ha en högohmig instrumentingång. Om man använder en vanlig lineingång, så är det nämligen stor risk att ljudet blir betydligt tunnare och tråkigare på grund av den dåliga impedansmatchningen...

Men visst går det; Amplitude eller Native Instruments Guitar Rig är två exempel på utmärkta virtuella förstärkare.

Helt klart värt att utforska. 😳

Visst fungerar det - men grundljudet är viktigt att det är riktigt bra - annars blir det gärna riktigt illa efter att ha kört det i AmpliTube eller liknande - speciellt med distprogram...

Därför är det lämpligare att ha en instrumentingång än att köra på en vanlig lineingång. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Amblitube har ingen aning om vad du anslutit, den applicerar de förändringar på ljudet som du säger till den att göra. Den är heller inte en förstärkare i den mening att den gör om en instrumentsignal till linjenivå dvs du måste antingen först förstärka din gitarrsignal på riktigt eller, som Claes sa, koppla in den till en högohmig ingång till ljudkortet.

Eller för att korta ner lite kanske, Amplitube simulerar ljudet från ett antal olika gitarrförstärkare men förstärker inte din signal.

Link to comment
Dela på andra sajter

faktum är -och det är det fina med teknik- att den inte ens vet om du kan spela.

de är bara att haka på amplitube som vilken effekt som helst (vilket det är), och lyssna genom monitor när du spelar in (eller övar).

Hej!

Det går alltså inte att spela med Amplitube i "realtid", utan jag måste först spela in mitt gitarrspel på vanligt vis och därefter applicera Amplitube?

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Jo då. OM du har snabbt PC och ljudkortets drivrutiner stöder kort latency, så går det utmärkt att använda Amplitube i realtid. Hur skall du annars kunna spela med den känsla som t ex dist och delay kräver/ger?

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo då. OM du har snabbt PC och ljudkortets drivrutiner stöder kort latency, så går det utmärkt att använda Amplitube i realtid. Hur skall du annars kunna spela med den känsla som t ex dist och delay kräver/ger?

//nemo

Hej!

Okej, tack för svaret 😛

Kan du beskriva exakt hur jag gör detta, med vilket host-program o.sv? Jag provade Amplitube hos en kompis, och jag kan inte begripa hur jag kan applicera dist på någonting i realtid 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bör ha en högohmig instrumentingång. Om man använder en vanlig lineingång, så är det nämligen stor risk att ljudet blir betydligt tunnare och tråkigare på grund av den dåliga impedansmatchningen...

Men visst går det; Amplitude eller Native Instruments Guitar Rig är två exempel på utmärkta virtuella förstärkare.

Helt klart värt att utforska. 😉

Visst fungerar det - men grundljudet är viktigt att det är riktigt bra - annars blir det gärna riktigt illa efter att ha kört det i AmpliTube eller liknande - speciellt med distprogram...

Därför är det lämpligare att ha en instrumentingång än att köra på en vanlig lineingång. :rolleyes:

Nu pratar du ljudkort, Claes. Eller hur. Min dotter kör framgångsrikt in en Haarmony -65 med usla mickar i ett Soundblaster Platinum och det fungerar, tycker jag klockrent.

Själv har jag använt Amplitude på samplingar av gitarr som jag kört från Kontakt och spelat från midi. Funkat bra, tycker jag,

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pratar aktiv DI-box eller preamp med högohmig instrumentingång. Det kan göra en enorm skillnad för ljudkvaliteten, jämfört med en vanlig lineingång.

Det fungerar att använda en lineingång, som jag sade tidigare, men det blir bättre när man använder rätt prylar... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)
Jo då. OM du har snabbt PC och ljudkortets drivrutiner stöder kort latency, så går det utmärkt att använda Amplitube i realtid. Hur skall du annars kunna spela med den känsla som t ex dist och delay kräver/ger?

//nemo

Hej!

Okej, tack för svaret 😄

Kan du beskriva exakt hur jag gör detta, med vilket host-program o.sv? Jag provade Amplitube hos en kompis, och jag kan inte begripa hur jag kan applicera dist på någonting i realtid 😛

Du kan använda vilket host-program som helst som stöder VST - ex Cubase, Logic m fl.

Du öppnar Amplitube i det programmet och rattar in det ljud du vill ha.

Sedan är det viktigt att du routar tillbaka Outputljudet till mixer/förstärkare/hörlurar och att du, om du använder Logic, kollar att software monitoring är aktiverad. Annars kommer du inte att höra någon processad signal. Just det - mute:a direktljudet oxå - annars hör du en fasvriden dubbel signal.

Och tänk på det Claes säger - använd gärna en DI-box eller en mixer med högohmig instrumentingån - t ex Soundcraft Compact 4 eller liknande.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Micarna på en el-gitarr påverkas av den impedans man ansluter dom till.. Därför är det som Claes påpekar viktigt för grundljudet från gitarren att det är en högohmig anlsutning... En av det mest prisvärda DI-boxarna på marknaden som funkar suveränt både i studio och live är Behringer DI100 som kostar knappt en femhundring.. den har fördelen att den har en 1:1 galvanisk transformator också som hjälper i hög grad till att få bort brum som brukar uppstå om man direktansluter en gitarr till en dators ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan använda vilket host-program som helst som stöder VST - ex Cubase, Logic m fl.

Du öppnar Amplitube i det programmet och rattar in det ljud du vill ha.

Sedan är det viktigt att du routar tillbaka Outputljudet till mixer/förstärkare/hörlurar och att du, om du använder Logic, kollar att software monitoring är aktiverad. Annars kommer du inte att höra någon processad signal. Just det - mute:a direktljudet oxå - annars hör du en fasvriden dubbel signal.

Och tänk på det Claes säger - använd gärna en DI-box eller en mixer med högohmig instrumentingån - t ex Soundcraft Compact 4 eller liknande.

//nemo

För att av lite petig men..... Logic stödjer inte VST.... Inte dom senare varianterna i allfall.

Men annars kan jag rekomendera Amplitube för inspelning av gura, jag kör på det stenhårt och med ett bra resultat. Kör genom en Yamaha MG12 mixer. Men att använda Amplitube för att repa med är krånglit då är det allt mycket smidigare att köpa en liten övningsstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Logic för riktiga datorer gör det. Logic för Apple stöder väl något annat system som Amplitube levereras i?

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man får tro websiten ( http://www.amplitube.com ), så fungerar AmpliTube på OSX med HTDM, RTAS, VST och AU. Tidigare Mac är samma sak, fast utan AU. För Windows fungerar den som RTAS, VST och DX.

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic för riktiga datorer gör det. Logic för Apple stöder väl något annat system som Amplitube levereras i?

//nemo

På riktiga datorer..... 😉 (om du ska spela dataspel och inte spela in musik)

Jo man kör formatet AU när du kör Logic och det funkar kalas bra med amplitibe.

Redigerat av Mutz
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...