Jump to content
Annons

Recommended Posts

Noumenon (oregistrerad)
Postat

Tjena!

Vi hÄller pÄ och spelar in en singeldemo och i sedvanlig ordning sÄ programerar vi trummorna (inte rÄd med annat just nu). PÄ förra demon fick vi lite kritik pga att trummorna var _för_ tighta.

Har hört lite om humanize och sÄ, men hur 17 gör jag det i sx3?

förslag?

-mattias

Annons
Postat

Pröva att spela trummorna pÄ midiklaviatur istÀllet för att stega in dom (i ngn form av step sequenser).

Undvik kvantisering pÄ trummor. Det kan upplevas som livlöst nÀr t ex hihat och bastrumma slÄr till exakt samtidigt.

Postat

du kan gÀrna ha hihat och bastrumma exakt samtidigt, problemet med kvanitfiering Àr nÀr allt hamnar exakt över taktslagen. man vill ha lite svÀng och en viss förskjutning i kompet, mellan kagge och bastrumma.

humanising brukar tyvÀrr bara sprida ut slagen lite hit och dit, sÄ att de enskilda taktslagen lÄter otajt, och det vill man ju inte.

jag efterlyser en plugg som skapar lite svÀng, istÀllet för att sprida ut noterna hit och dit.

Postat
du kan gÀrna ha hihat och bastrumma exakt samtidigt, problemet med kvanitfiering Àr nÀr allt hamnar exakt över taktslagen. [...] jag efterlyser en plugg som skapar lite svÀng, istÀllet för att sprida ut noterna hit och dit.

Klart du har rÀtt, svÀnget Àr viktigare Àn tajmingen. Ville bara dra ett snabbt och enkelt exempel.

Postat
du kan gÀrna ha hihat och bastrumma exakt samtidigt, problemet med kvanitfiering Àr nÀr allt hamnar exakt över taktslagen. [...] jag efterlyser en plugg som skapar lite svÀng, istÀllet för att sprida ut noterna hit och dit.

Klart du har rÀtt, svÀnget Àr viktigare Àn tajmingen. Ville bara dra ett snabbt och enkelt exempel.

jo, lite övning pÄ klaviaturet brukar ge det bÀsta resultatet.

Postat
du kan gÀrna ha hihat och bastrumma exakt samtidigt, problemet med kvanitfiering Àr nÀr allt hamnar exakt över taktslagen. man vill ha lite svÀng och en viss förskjutning i kompet, mellan kagge och bastrumma.

humanising brukar tyvÀrr bara sprida ut slagen lite hit och dit, sÄ att de enskilda taktslagen lÄter otajt, och det vill man ju inte.

jag efterlyser en plugg som skapar lite svÀng, istÀllet för att sprida ut noterna hit och dit.

Det du Àr ute efter finns vÀl i samtliga sequencer program: groove quantizing. DÀr kan du ju tillochmed sno en groove frÄn vilken loop du vill och applicera pÄ dina miditrummor.

Fast sjÀlv spelar jag det helst pÄ keyboarden ÀndÄ som ni sÀger. Det gÄr snabbare och blir bÀttre.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.