Jump to content
Annons

sliter hår


nattvaktaren (oregistrerad)

Recommended Posts

nattvaktaren (oregistrerad)

Nu har jag suttit och mixat samma låt i över en vecka.

Detta är bara för mycket.

När nivåerna äntligen är bra och allt flyter så visar det sig omöjligt att komprimera rätt; slutmixen stinker.

Värst är kicken som på nåt sätt förlorat all punch och blivit utsmetad i mastringen.

Snälla någon, ge mig en superdupertips och en klapp på axeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Cherrypop (oregistrerad)

Du kan få en klapp på axeln:

Du kanske skulle ta en liten paus från mixningen. Erfarenheten säger att man blir blind tillslut. Ta en lååång promenad i skogen - eller iallafall bort ifrån ljud och oljud. Kan hjälpa mer än man tror. Man behöver lite distans ibland. Annars sitter man bara och gör mer eller mindre samma grej om och om igen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ta en paus en dag och vila öronen är aldrig fel. Annars låter det som att du kanske behöver tilldela lite frekvensområden i de lägre regionerna. Fast det är svårt att säga utan att ha hört det, orkar du skicka ett klipp till mig?

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Tack hörni. Jag gör som ni säger och skiter i den i ett par dagar.

Misstänker att problemet ligger i kombinationen maxxBass - L1+.

Nu lägger jag ner och går och fikar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack hörni. Jag gör som ni säger och skiter i den i ett par dagar.

Misstänker att problemet ligger i kombinationen maxxBass - L1+.

Nu lägger jag ner och går och fikar.

kanske bara e jag.. men strunta i den... inte så konstigt att de blir smetigt o utan kraft när du pumpar på så mycket bas som möjligt...

testa en orörd kick mot en bas som är cuttad på 80hz kicken låter mycket tyngre än utan cuttad bas... medans du tar din jättelååånga promenad i skogen kan du fundera lite på vilka instrument du borde tilldela frekvenser... kanske:

kick - djup

bass - mitten

hh - hög

clap - mitten-hög

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

så konstigt att de blir smetigt o utan kraft när du pumpar på så mycket bas som möjligt...

Nejnej, det gör jag inte.

Tvärtom använder jag maxbasen för att ta grepp om "rätt" bas, och det brukar alltid funka, men alltså inte med just den här låten.

Frekvenserna och så känns bra, mixen flyter innan slutkompression.

Tack iallafall för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. okej..

testa o va mildare med L1an då... o lägg rätt mycke tid på att skruva till en multibandskompressor... sen kan ju en harmonizer va på sin plats för att göra mixen 'lättare' o luftigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Shine (oregistrerad)

Klappar dej på axeln, tror att jag kan svara för dom flesta här....vi vet vad du genomlider.

Vet ej hur du jobbar med din mix.

Men...... när jag mixar så gör jag alltid olika mixar, vilket är en fördel med digitalt mixer bord.

Dom flesta rattar sej vilse, vilket man oftast gör om man inte tar en pause, även om man är ivrig att komma igång så är det en gyllene regel för mej att efter inspelning, när alla spår är inspelade och en grov mix är gjord så lämnar jag produktionen i minst 24 timmar.

Man återvänder sen ivrig, fylld med ideér och framförallt utvilade öron, under vilo perioden utsätter jag mej för så lite ljud som möjligt.

Det är jättesvårt att kicka ut sej själv från studion och ta en pause men gör man det regelbundet under produktionen så blir resultatet oftast väldigt bra. Bara att gå och längta efter att sätta sej igen ger en massa extra energi.

Vid flera tillfällen efter att ha gått vilse så har jag återvänt till någon av mitten mixarna och med en lätt liten touch plötsligt hittat DET!!! den mixen som känns bäst i magen.

Ibland hjälper det att backa lite.

Lycka till!

Berätta för oss hur mixen blev sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att tänka på utöver alla andra bra tips: Lågbas käkar headroom - GRANDE -

tänk på det ..lägg på ett högpassfilter som skär -6db/oktav och skär upp till straxt under 50Hz..så ska du se att slutmixen blir lättare att få bra punch i.

Det underlättar också att veta ungefär vad du är ute efter rent soundmässigt.. sen är det bara att gå igenom ljud för ljud och se var felet ligger..om det nu är ljud som krockar.

Lycka till

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att det skulle vara lättare att hjälpa om man fick höra.

Behöver du verkligen så mycket bas, kan det funka att backa av lite.

Skär lite botten i basen om du vill ha en tyngre kick. Så lätt att få konflikt mellan dessa två så trevliga instrument.

Slösa på dina Högpassfilter. Lägg ett på mastern också. Jag lägger oftast ett på strax över 30Hz. Det som ligger under där kommer ytterst sällan att tillföra nåt på våra mixar.

Hur är det med releasetiden på kompressorn. Multibandar eller widebandar du mixen? Kanske backa av lite där också. Att komprimera för hårt ger ju inte speciellt mycket tryck heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Tack till er alla för feedback (på låt ni inte ens hört, extra bra jobbat av er!), ni har varit till stor hjälp.

Gick tillbaka till mixen igår kväll, skar lite i basen, plockade bort ett par instrument.

Sen gjorde jag som ni föreslog (extra tack till kryckan!) och backade på multiband samt maxxbass, skar lite i det under 30 och lugnade ner Waveslimitern lite, och vips var dynamik och tryck tillbaka!

Ibland behöver man ju som sagt vila öronen och börja om och det blev lösningen på problemet.

...och tur är det, för jag började bli jäkligt trött på låten.

Det är en riktigt manglig technohistoria för övrigt, med mycket kick och dist och mellanregister. Ni får väl höra den nån gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack till er alla för feedback (på låt ni inte ens hört, extra bra jobbat av er!), ni har varit till stor hjälp.

Gick tillbaka till mixen igår kväll, skar lite i basen, plockade bort ett par instrument.

Sen gjorde jag som ni föreslog (extra tack till kryckan!) och backade på multiband samt maxxbass, skar lite i det under 30 och lugnade ner Waveslimitern lite, och vips var dynamik och tryck tillbaka!

Ibland behöver man ju som sagt vila öronen och börja om och det blev lösningen på problemet.

...och tur är det, för jag började bli jäkligt trött på låten.

Det är en riktigt manglig technohistoria för övrigt, med mycket kick och dist och mellanregister. Ni får väl höra den nån gång.

gött 😎

alltid kul o kunna hjälpa till (om ja nu gjorde de 😏 )

se till o ladda upp låten så vi får höra nurå! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

...och tur är det, för jag började bli jäkligt trött på låten.

ett bra läge !

mina låtar får "ligga-till-sig" väldigt länge (mer än 2år ibland, se demo)

när jag lyssnar för att hitta "fel" och börjar tänka på annat,

ja, då är låten klar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...och tur är det, för jag började bli jäkligt trött på låten.

ett bra läge !

mina låtar får "ligga-till-sig" väldigt länge (mer än 2år ibland, se demo)

när jag lyssnar för att hitta "fel" och börjar tänka på annat,

ja, då är låten klar 🙂

ligga o jäsa menar du?

eller kanske som vin? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack till er alla för feedback (på låt ni inte ens hört, extra bra jobbat av er!), ni har varit till stor hjälp.

Gick tillbaka till mixen igår kväll, skar lite i basen, plockade bort ett par instrument.

Sen gjorde jag som ni föreslog (extra tack till kryckan!) och backade på multiband samt maxxbass, skar lite i det under 30 och lugnade ner Waveslimitern lite, och vips var dynamik och tryck tillbaka!

Ibland behöver man ju som sagt vila öronen och börja om och det blev lösningen på problemet.

...och tur är det, för jag började bli jäkligt trött på låten.

Det är en riktigt manglig technohistoria för övrigt, med mycket kick och dist och mellanregister. Ni får väl höra den nån gång.

Alltid kul att få ge tillbaka lite. Har själv haft mycket nytta av forum!

En liten "Less is more"-historia detta.

Kör så det ryker!

Redigerat av Kryckan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...