Jump to content
Annons

Monsterljud


iHz

Recommended Posts

Hej!

Jag har nyss sett på Sagan Om Ringen och är tagen av alla ljudeffekter. Som ni säkert är medvetna om, är det många monster i de filmerna.

Jag är lite fundersam om hur de gjort dom där monsterljuden. T.ex. när Uruk-hai:erna skriker mullrar det ordentligt i subwoofern här hemma. Det är ju så himla mäktigt! Eller när Balrogen skriker mot Gandalf i slutet av Morias grottor. Jag gillar de där ljuden.

Det är en anledning till att jag gärna vill kunna göra sådana ljud.

Nu sitter jag här med en bärbar dator från -00 och det går inte snabbt. Därför har jag endast tillgång till Audacity i detta nu. Vad kan jag göra i det programmet för att få fram sådana ljud?

Jag vill också kunna göra sånt där härligt muller, t.ex. när man får se att Boromir åker ner för vattenfallet i en båt efter att han har dött. Eller när Uruk-hai:erna rusar mot Aragorn i skogen jämte floden, i slutet av filmen.

Hoppas ni förstår vad jag menar. Skulle gärna vilja lära mej att skapa sådana ljud. Jag har lyckats återskapa Nazgûlernas skri med min egen röst i Audacity - med rätt hyfsat resultat.

Ha det bra och tack på förhand!

//iHz

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror att sånna ljudeffekter ofta tillverkas av olika inspelningar av riktiga djurläten, typ vildsvin, elefanter, lejon och annat som låter elakt. Dom kombineras och påverkas i datorn på olika sätt.

Mullret vet jag däremot inget om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att sånna ljudeffekter ofta tillverkas av olika inspelningar av riktiga djurläten, typ vildsvin, elefanter, lejon och annat som låter elakt. Dom kombineras och påverkas i datorn på olika sätt.

Mullret vet jag däremot inget om.

Tack för ditt svar!

Jo, det kan nog stämma. För när jag lyssnade extra noga på Nazgûlerna lät det som om det var en blandning mellan en gris och en kvinnas skrik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp DVD-boxarna (extended). Där finns fantastiska dokumentärer om hur de gjort det mesta i filmerna. Ljud- och musikläggning får bra utrymme det med.

Är du intresserad av filmljud ska du investera i filmerna på en gång. Rekommenderas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp DVD-boxarna (extended). Där finns fantastiska dokumentärer om hur de gjort det mesta i filmerna. Ljud- och musikläggning får bra utrymme det med.

Är du intresserad av filmljud ska du investera i filmerna på en gång. Rekommenderas.

Tack för ditt svar!

Men nu är det ju så att jag inte sitter här med Nuendo och Wavelab och allt sånt, utan det simpla lilla Audacity. Man kan iofs få fram rätt bra ljud, och jag vill veta hur man får fram dom där häftiga monsterljuden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att de gav sig ut med bandspelare och spelade in djur i olika situationer. Sedan mixade de ihop flera ljud, och använde nedpitchning flitigt.

Leta upp lite samplingar och labba med hastighet och kombinationer av flera ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh! Tack så fruktansvärt mycket! 😛 Får väl dra till djurparken så fort som möjligt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag undrade också hur man gör dom där dova mullrandena, när t.ex. ett krig utspelas. Då är det alltid ett dovt muller i botten för maximal effekt. Eller när man får se ett vattenfall i en film. Då mullrar det gött i subwoofern.

Hur gör man de ljuden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tippa på kombinationer här också.

Ut och spela in ett vattenfall eller naturligt brum för realistiska övertoner. Sedan kan du addera i princip vad som helst i det lägre registret. t.ex. ett lågfrekvent brus från en synth, olika ljud med subbas-filter, nedpitchat ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går förstås inte att svara kort på - att brassa filmljud av Ringen-klass är lika svårt som att spela Bach på fiol. Eller nåt.

Allt går inte att fixa genom en enkel knapptryckning - det krävs massor av träning också. 😆

[/gubbe]

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Vi hade ett spontant projekt en gasig dag i studion.

Vi fick ihop rätt många toner, inte tillräckligt för att spela fur elize, men ändå. Ska jag göra ett reason-fill? Det är rätt mycket monster över det.

[/Tonåring]

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade ett spontant projekt en gasig dag i studion.

Vi fick ihop rätt många toner, inte tillräckligt för att spela fur elize, men ändå. Ska jag göra ett reason-fill? Det är rätt mycket monster över det.

[/Tonåring]

Har du hört legenden om Brax-tejpen? Ett gäng jazzmusiker på turné på 70-talet som spelade in pruttar på bandspelare. Sen hade de fest på motsvarande Nefertiti i Göteborg där de lyssnade på resultatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då skulle jag vilja veta vad man ska använda för bärbar inspelningsutrustning. Ska det vara bandspelare, minidisc, mp3-spelare, mikrobandspelare, DAT...? Och om t.ex. en minidisc skulle vara bäst i det här fallet (bara som exempel), finns det någon speciell modell man ska titta efter?

Tack för alla svar!

//iHz

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Eller när Balrogen skriker mot Gandalf i slutet av Morias grottor. Jag gillar de där ljuden.

Det är en anledning till att jag gärna vill kunna göra sådana ljud.

Jag har lyckats återskapa Nazgûlernas skri med min egen röst i Audacity - med rätt hyfsat resultat.

Balrogens grundljud vet jag är gjorda med en stor tung sten som man släpade över asfalt. Detta spelade man in och trixade med i studion och vips så lät det som ett monster.

För nazgulernas skrik och röster står Peter Jacksons fru Fran. De skriken är rätt coola. 😉

Dinosaurierna i Jurassic Park och flera andra filmdjur har däremot fått ljud, som redan sagt, från riktiga djur. Raptorernas skrik är ju delfiner egentligen. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då skulle jag vilja veta vad man ska använda för bärbar inspelningsutrustning. Ska det vara bandspelare, minidisc, mp3-spelare, mikrobandspelare, DAT...? Och om t.ex. en minidisc skulle vara bäst i det här fallet (bara som exempel), finns det någon speciell modell man ska titta efter?

Tack för alla svar!

//iHz

Skall du helt seriöst åka till en djurpark och spela in tigrar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då skulle jag vilja veta vad man ska använda för bärbar inspelningsutrustning. Ska det vara bandspelare, minidisc, mp3-spelare, mikrobandspelare, DAT...? Och om t.ex. en minidisc skulle vara bäst i det här fallet (bara som exempel), finns det någon speciell modell man ska titta efter?

Tack för alla svar!

//iHz

Skall du helt seriöst åka till en djurpark och spela in tigrar?

Nä, men kanske andra ljud? Någon som har några tips på som sagt bärbar inspelningsutrustning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att pitcha ner ett hästskri, det är RIKTIGT jävla otrevligt.

Okej, tack så mycket. Ska bara försöka hitta några bra samples på nätet. Har tatt ner några riktigt fina klipp från Ljudo.com, med skitbra kvalitet på ljudet också! Det är rätt ovanligt när det gäller gratis ljudklipp från internet!

Någon som vet någon annan sida/några andra sidor med gratis ljudklipp? Hyfsad kvalitet och stort utbud är ett plus.

Tack på förhand!

//iHz

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har några tips på som sagt bärbar inspelningsutrustning?

Minidisc, Mp3-spelare, DAT...

Huvudsaken är att du kan koppla en bra mick till den.

Vet du eller någon annan nån bra minitele-mic?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket!

Nå, nu återstår bara ett tips på en bra minidisc eller DAT-bandare... 😄

Förresten, hur för man över ljudet från en DAT till datorn sen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, hur för man över ljudet från en DAT till datorn sen?

Man spelar in ljudet digitalt.

Det går att spela in analogt också, men då försämrar du ljudet en aning.

Något tips på en bra, digital DAT-spelare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet någon annan sida/några andra sidor med gratis ljudklipp? Hyfsad kvalitet och stort utbud är ett plus.

Tack på förhand!

//iHz

Jepp, http://www.independent.nu/ har riktigt bra ljudeffekter, samma klass som ljud, inte lika många men... användes till sleepwalker, coolt!

Ok!

Tack gogg. Ska kolla in den sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...