Jump to content
Annons

Virtuell Sampler till Programmera trummor


soda_jam

Recommended Posts

Hej på er.

Jag har en fråga. Lite svår att beskriva när man e halvkass på detta. 😱

Men i alla fall, jag vilja ha en virtuel sampler där man kan programmera trummor lätt och som man kan mata samma tangent med t.ex tio olika tillslag på varje trumma (tio olika samplingar) och programmet slumpar mellan dessa tio. Jag vill försöka få mer levande trummor mao. Kan man detta med t.ex battery?

Jag kör pc med cubase sx2.

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Slumpar mellan tio olika samplingar? Jag tror att du får ett bättre resultat om du har ett stort antal velocity-nivåer. Så är de flesta trumbiblioteken uppbyggda. Det blir inte mer levande om du har samma anslagsnivå hela tiden, men varierar ljudet. Det "levande" sitter nämligen mest i dynamiken och i viss mån även i små timingfel.

Det förekommer stora och riktigt avancerade trumbibliotek, där man har en massa velocitynivåer + att man har olika samplingar för vänster resp. höger anslag och kan variera var på trumman man spelar, med hjälp av modulationshjul eller liknande (exempelvis Scarbee Imperial Drums), men då använder man biblioteket i Kontakt eller HALion - eller i en player som följer med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja påstå att både anslagskänsligheten (velocity) och alternering (samplingarna varierar varje gång) är viktigt för realismen.

Jag kan inte svara för Battery. Men Reasons NN-XT har en alternate-funktion som är lätt att använda och Kontakt har också en sådan funktion.

Eftersom Kontakt är en Native Instruments-produkt, som Battery, ser jag det inte helt uteslutet att även Battery kan ha alternate.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slumpar mellan tio olika samplingar? Jag tror att du får ett bättre resultat om du har ett stort antal velocity-nivåer. Så är de flesta trumbiblioteken uppbyggda. Det blir inte mer levande om du har samma anslagsnivå hela tiden

Hej!

Olika ljudnivå är ju viktigt såklart, men jag tänkte sampla mina trummor och kanske då slå tio gånger på virveln t.ex. då får man ju variation + lite ljudskillnad. Jag kanske e helt ute å cyklar, vad vet jag 😄 . Jag ska kolla runt lite på native instruments hemsida. Tack för tipsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slumpar mellan tio olika samplingar? Jag tror att du får ett bättre resultat om du har ett stort antal velocity-nivåer. Så är de flesta trumbiblioteken uppbyggda. Det blir inte mer levande om du har samma anslagsnivå hela tiden

Hej!

Olika ljudnivå är ju viktigt såklart, men jag tänkte sampla mina trummor och kanske då slå tio gånger på virveln t.ex. då får man ju variation + lite ljudskillnad. Jag kanske e helt ute å cyklar, vad vet jag 😄 . Jag ska kolla runt lite på native instruments hemsida. Tack för tipsen.

Nej, nej. Det där är helt vettigt.

Sådär är t ex Reason Drum Kits uppbyggda och de låter kalas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slumpar mellan tio olika samplingar? Jag tror att du får ett bättre resultat om du har ett stort antal velocity-nivåer. Så är de flesta trumbiblioteken uppbyggda. Det blir inte mer levande om du har samma anslagsnivå hela tiden

Hej!

Olika ljudnivå är ju viktigt såklart, men jag tänkte sampla mina trummor och kanske då slå tio gånger på virveln t.ex. då får man ju variation + lite ljudskillnad. Jag kanske e helt ute å cyklar, vad vet jag 😄 . Jag ska kolla runt lite på native instruments hemsida. Tack för tipsen.

Nej, nej. Det där är helt vettigt.

Sådär är t ex Reason Drum Kits uppbyggda och de låter kalas.

Intressant...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 5 månader senare...

Har suttit med Logic pro innan och använt EXS24 för att lägga in trumsamplingar på och använda den som sampler.

Nu har jag införskaffat Logic Express till min egen hemmastudio, men i Express går det inte att ändra i samplingsbibloteket.

Någon som har nåt tips på nån Sampler (i AU format) som fungerar ungefär som EXS24?

Finns det gratis nånstans vore det inte helt fel det heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

En enkel trumsampler i AU-format: http://www.manyetas.com/ritmo.html

Inte alls lika smidig som EXS24, men funkar för trummaskinssamplingar. Oregistrerad så gör den en kort fade out/fade in varje minut, men faktum är att dessa försvinner när man bouncar, så i princip så är det en fullt fungerande version som man får gratis. 😲

EDIT: type-oh.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Logic Express skickar med EXSP24, och det har tidigare gått att uppgradera den till EXS24. Vet inte om det går att göra än idag.

Även om du inte kan göra egna exs-banker i EXSP24, kan samplern lira Akai, Giga och Soundfonts.

En hyffsat billig lösning är då PolyPhontics för 60$ och göra Soundfonts med dina trumsamplingar.

Då kan du skapa dina ljudpatchar i PolyPhontics, och använda dem i sample playern EXSP24.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Logic Express skickar med EXSP24, och det har tidigare gått att uppgradera den till EXS24. Vet inte om det går att göra än idag.

Även om du inte kan göra egna exs-banker i EXSP24, kan samplern lira Akai, Giga och Soundfonts.

En hyffsat billig lösning är då PolyPhontics för 60$ och göra Soundfonts med dina trumsamplingar.

Då kan du skapa dina ljudpatchar i PolyPhontics, och använda dem i sample playern EXSP24.

Vilket är smidigast då? Att uppgradera EXS24 eller att köra Polyponics?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...