Jump to content
Annons

8-BiT music


tRasH cAn maN (oregistrerad)

Recommended Posts

tRasH cAn maN (oregistrerad)

Hallå!

En av mina stora passioner här i livet är det ljuva ljudet ur gammla spelmaskiner som C=64 och äldre Nintendo prylar.

Jag har ett par låtar uppe för nedladdning:

LÅTNAMN: Youth

ARTIST/GRUPP: tRasH cAn maN

GENRE: Bit Bop

LÅTLÄNGD:

KOMPOSITÖR: tRasH cAn maN

PRODUCENT: tRasH cAn maN

EV. MEDVERKANDE: -

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 5.24mb

STATUS: Färdig

ÖVRIG INFO: Gjord på Nintendo Gameboy Classic (den gammle grå klossen)

LÅTLÄNK:Youth

LÅTNAMN: Emancipation

ARTIST/GRUPP: tRasH cAn maN

GENRE: Bit Bop

LÅTLÄNGD:

KOMPOSITÖR: tRasH cAn maN

PRODUCENT: tRasH cAn maN

EV. MEDVERKANDE: -

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3

STORLEK: 3.28mb

STATUS: Färdig

ÖVRIG INFO:Gjord på en Commodore 64.

LÅTLÄNK: Emancipation

/tRasH cAn maN

Redigerat av tRasH cAn maN
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gillar också denna typen av ljud!

Fast problemet är att jag föredrar gammal spelmusik! Sådant som man känner igen, har minnen och känslor bundna till.

Låten "Emancipation" påminner om musiken till Metroid 2 (Game Boy)!

Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Intressant... hur får du fram de här ljuden? Går det att göra musik med gamla gameboy??

Det finns två program som fixar det.

Little Sound DJ (som inte tillverkats på många herrans år i kassettform) - Svenskt, innehåller samplingar av trummaskiner och röstsynthar förutom de två vanliga squarekanalerna, noisekanalen och wavetablesyntesen.

Nanoloop (ingen tillverkning för gamla Game Boy men väl för GBA) - I princip som Little Sound DJ men utan samplingar och röstsynth. Mer loopbaserat.

LSDJ - http://www.littlesounddj.com

Nanoloop - http://www.nanoloop.de

Låten Youth är gjord i LSDJ hör jag. 😳 Grymt kul med TV-spels musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

tRasH cAn maN (oregistrerad)
Intressant... hur får du fram de här ljuden? Går det att göra musik med gamla gameboy??

Till gameboy använder jag trackern Little Sound Dj.

Ett helt fantastiskt program kodat av Johan Kotlinski.

/tRasH

Link to comment
Dela på andra sajter

tRasH cAn maN (oregistrerad)
Är musiken som man hör i de gamla gameboy-spelen gjorda med datorprogram??

Ingen aning!

Jag är dock ganska säker på att spelen inte är gjorda på själva gameboy't, men vilken maskin man använde då det begav sig är jag osäker på. Idag kan man förmodligen programera på både mac eller pc för att sedan bränna programmet på en kasett.

(Min gameboymusik görs på gameboy) 😳

/tRasH

Link to comment
Dela på andra sajter

abnormalbrain (oregistrerad)

Jag måste bara veta hur man kan få sådana ljud... Fan vad coolt om man kunde andvända en gameboy att producera musik med när man sitter på tåget eller liknande. Sen kunde man ju blanda det med andra ljud och andvända som synth...

Link to comment
Dela på andra sajter

tRasH cAn maN (oregistrerad)
Asså... du köper progrmmet och sen laddar du in det i en gameboykasett?? Hur då?

Jag använder en Gameboy transferer (kan köpas här) som kopplas till pc'ns paralellport.

Jo, den är helt perfekt att ha med sig på tåg, fly, etc...

/tRasH

Redigerat av tRasH cAn maN
Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Är musiken som man hör i de gamla gameboy-spelen gjorda med datorprogram??

Ja, Nintendos kompositörer hade ett sequencerprogram med ett slags midi-interface till NES och Game Boy. Detta kunde man koppla en keyboard till.

De flesta blev dock duktiga på att programmera och valde att göra ett personligt sequencerprogram istället.

Hirokazu Tanaka som gjorde musiken till Kid Icarus och Metroid berättade att han en gång blev tvungen att mata in musiken till en arkadmaskin binärt. Så de var inte alltid sequencer och midibundna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller musik till gammla datorer, tv-spel... så programmerades ofta musiken på samma sätt som man programmera all annan programkod. Det ledde till att musikerna egentligen var fullfjädrade programmerare. Och som de flesta vet så är programmerare ett effektivt släkte, så dom gjorde egna program som gjorde det enklare att programmera musiken och ljuden. slutsats: musikprogrammens födelse.

_

Electronic Music With 8-Bit Edge

||| || | www.tobiah.tk | || |||

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå!

En av mina stora passioner här i livet är det ljuva ljudet ur gammla spelmaskiner som C=64 och äldre Nintendo prylar.

Jag har ett par låtar uppe för nedladdning:

Jag tycker att dina låtar är coola. Har du funderat på att lägga upp din musik på http://www.micromusic.net ?

Vilket program använder du för att göra C64 musik? Själv använder jag GoatTracker till Windows som emulerar SID-chippet. Egentligen hade det varit bäst att köra på äkta varan men jag har ju lånat ut min C64.

Har du mer man kan lyssna på?

-Tobiah

_

Electronic Music With 8-Bit Edge

||| || | www.tobiah.tk | || |||

Link to comment
Dela på andra sajter

Emancipation:

Ohshit, alltså, C64:ans ljud är så jävla fett! Lyssna bara på basljudet.. Ahhh .. Ahhhhh .. Så jävla skön låt. Lagom trixig den här också, med massa "noise" som håller rytmen i bakgrunden..

Du måste vara jävla grym på att programmera SID-chippet 😆.

Nu måste jag lära mig att använda Goattracker och köra låtarna via min sidstation bara för det 😆

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

tRasH cAn maN (oregistrerad)

Wow! Jag trodde aldrig jag skulle få så mycket uppskattning här!

(Jag var lite rädd för att man var tvungen att spela in sina produktioner med en U47 genom ett Neve-bord, etc... för att bli godkänd! 😛 )

Nu måste jag lära mig att använda Goattracker och köra låtarna via min sidstation bara för det
Vilket program använder du för att göra C64 musik? Själv använder jag GoatTracker till Windows som emulerar SID-chippet. Egentligen hade det varit bäst att köra på äkta varan men jag har ju lånat ut min C64.

Emancipation är gjord med Goattracker (mycket kompetent program) genom ett lånat hardsid kort (pci kort med plats för sid-chip). Numera använder jag TFX på en riktig C=64. (Jag jobbar på skaparen att implementera stöd för midisync i kommande version 😄 ).

Har du mer man kan lyssna på?

Jag har två gameboylåtar till på http://music.gameboymall.com som för övrigt hyser en massa low-bit musik av andra förmågor!

/tRasH

Link to comment
Dela på andra sajter

(Jag jobbar på skaparen att implementera stöd för midisync i kommande version  😎 ).

Jag har också mailat Lasse Öörni att jag tycker att han ska implementera MIDI sync. Men eftersom han ger ut källkoden så kan ju andra modifera efter behov.

Jag har faktiskt funderat på att lägga till egna funktioner. Ifall du/ni har några önskemål kan jag kanske lägga till dessa om det är möjligt.

Mr. T.V.

Link to comment
Dela på andra sajter

skönt med lite chip 😛

Saknar lite melodier... Sån här musik ska ha massvis med ruskigt catchiga melodier 🙂

och det är lite väl mycke ljudfx för mig

försök lägga lika mycke tid på melodierna som på ljuden så blir det nog ännu bättre 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
tRasH cAn maN (oregistrerad)
Emancipation var ganska smetig, och distad som f------n!

Men den väcker gamla minnen! 😄

Tja...

Det är ju så 8 bitar låter! 🙂

(mao, ingen tillagd dist iaf)

skönt med lite chip

Saknar lite melodier... Sån här musik ska ha massvis med ruskigt catchiga melodier

och det är lite väl mycke ljudfx för mig

försök lägga lika mycke tid på melodierna som på ljuden så blir det nog ännu bättre

Tycker själv jag lagt ganska mycket krut på melodierna! Å ena sidan är jag ju inte ute efter att återskapa exakt vad som gjordes 1988, å andra sidan var många av t.ex. Rob Hubbards (stor datorspelskompositör på 80-talet) fetare låtar en skön blandning av fx's och melodi, klassiska Commando t.ex.

Uppskattar hur som helst all typ av feedback!

/tRasH

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...